ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp med karta  (läst 937 gånger)

2003-05-14, 06:25
läst 937 gånger

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Jag har några frågor rörande karttolkning. Min bild är från laga skifte 1861 i byn Björkarsbo, Folkärna socken.Du ser en mindre gård, där en av byggnaderna korsas av ett svagt streck - troligen där järnvägen sedan drogs. Längst till höger syns ringar av olika storlek - vad kan detta vara? Huvudfråga:ovanför den längsta byggnaden syns en rakt krysslinje. Kan det vara någonslags odling? Till slut finns raka linjer som avslutas med cirklar. Vad är detta? Täckdikning?

2003-05-14, 10:28
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det svaga strecket tycker jag nästan liknar ett gammalt veck i kartan - därav den bortnötta färgen. 'Ringarna' på åkern torde vara stenblock, kanske någon är en gravhög också. Den kryssade linjen måste vara en stenmur och slutligen linjerna med cirklar: -det är helt enkelt fastighetsgränser där ringarna betecknar gränspunkter. Du har några svaga parallella blyertsstreck till höger om 'vecket' - det kan jag tänka mig är någon som har skissat lite på var järnvägen skulle komma.. (Fast på äldre kartor ser det som det är en landsväg som går tvärs igenom Björkarsbo - inte järnvägen.)
Mvh/Peter

2003-05-14, 11:29
Svar #2

Jan Wallander

Hej Christina!
Föreslår att Du slår en signal till Lantmäteriverket i Gävle och talar med någon av dom verkligt proffsiga, och trevliga, damerna i deras forskararkiv. Dom har ju tillgång till kartorna också.
Mvh
Jan W

2003-05-14, 13:45
Svar #3

Christina Martini

Christina!
 
Har sett en liknande karta på en fastighet där ringarna betydde impediment (obrukbar mark som inte kan odlas)tex. stenar i åkrar.
 
Mvh
Christina

2003-05-15, 07:46
Svar #4

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Hej igen
och tack för intressanta svar. Det är nyttigt att fråga andra...
Peters veck köper jag. Det finns ju ändå ett annat streck för järnvägen.Gravhögar kan uteslutas, troligen även stenblock. De borde finnas kvar, men det gör de inte. Men vad tror du om kolning? Ett område i närheten hette Kolningssveden.
Christina: Impediment? Hm...kanske!
Jans förslag ska jag följa. Jag har redan varit där en gång och längtar tillbaka.
Peter igen: Vad menar du med äldre kartor av Björkarsbo, storskiftes? Känner du till Björkarsbo förresten, det låter så?

2003-05-15, 09:54
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

De gråa fälten (varav en del ju är stora som hus ser jag nu :-) symboliserar helt klart obrukbar mark (impediment) av något slag; stenblock och åkerholmar kan väl ha tagits bort sedan dess i rationaliseringssyfte - detta var ju innan man kunde få bidrag för bevarande av vissa element i landskapet.
Man får också tänka på att en laga skifteskarta ibland hade en äldre kartbild 'i botten' som underlag, men framförallt så visar den ju läget innan skiftet och det som följde på detta - alltså är det rimligt att vissa förändringar kanske skedde rätt snart efter skiftet.
Givetvis kan sedan olika verksamheter som du nämner ha pågått på dessa impediment, men jag tror inte det skulle särredovisas på en skifteskarta - den skulle främst skilja åkermark från övrig mark.
 
Om Björkarsbo vet jag inget; jag sneglade bara på Generalstabskartan på nätet och såg att järnvägen såg ut att gå igenom sydligare trakter än Björkarsbo - men exakt var detta ligger vet du förstås bättre än jag..  
 
Mvh/Peter (än så länge på Lantmäteriet, Stockholms län)

2003-05-15, 12:33
Svar #6

Utloggad Christina Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2013-07-05, 12:54
    • Visa profil
Björkarsbo är en lång och smal by...och landsvägen och järnvägen korsar den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna