ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Hittade en lastbil mitt i skogen  (läst 3198 gånger)

2008-11-16, 14:13
läst 3198 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej!
Jag hittade en gammal lastbil mitt i skogen, det är en Volvo.
Men vet någon vad det är för årsmodell?
 

 

 
På bilden här under undrar jag var alla spakarna är till?
Undra om man kan få igång lastbilen efter så många år?
Hur startar jag den?  vilka spakar ska vara inne och vilka ska vara utdragna?
 

2008-11-16, 14:46
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3695
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 12:28
    • Visa profil
    • sbi.crex.se
Volvo L465 Starke från mitten av 60-talet!?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-11-16, 15:58
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-07-14, 20:52
    • Visa profil
Jag körde en Volvo, årsmodell 2007 senast, och den ser ju inte riktigt likadan ut ;). Prova att trycka in allt som går (fast någon kanske är choken, fanns det på diesel? i dag vet väl ej yngre vad det är), skulle bli förvånad om du får igång den, även om du gör allt rätt. 6 och 7 hör nog till värmereglage.
Komforten verkar skilja en hel del dessutom.
 
Kan bli kul att se om vi har någon gammal chaffis med på forumet.
 
Vänligen Patrick

2008-11-16, 16:28
Svar #3

Eivor Canova

Hej Fredrik.
 
Efter lite förfrågan från sambon (gammal chaffis) så är knapp 2 starten och nr 4 stoppen. 5:an är troligen värmefläkten och nr 1 med tvekan till vindrutetorkarna. Nr 3 och 9 tror han att dom är extra knappar om inte minnet helt sviker.
Röda knappen på växelspaken är en norrlandsväxel.
Choke, finns inte på diselbilarna utan bara kallstart.  
Årsmodellen är ca 1960 + - 1 så där.
 
Hälsningar
Eivor och Kalle

2008-11-16, 16:44
Svar #4

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack för svaren!
När behöver man en norrlandsväxel?

2008-11-16, 17:09
Svar #5

Eivor Canova

Jaha...
 
Det är en typ av överväxel som är kopplad till bakaxeln.
I dag på modernare bilar så är det den ena knappen på växelspaken splitten som har ungefär samma funktion, alltså när man behöver växla ner ett halvsteg.
 
Tuta och kör Fredrik
 
Eivor och proffset Kalle

2008-11-16, 17:40
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11741
  • Senast inloggad: 2019-12-02, 19:14
    • Visa profil
Kul Fredrik, med den bildgåtan! Undras hur länge den stått i skogen och rostat?
Ann-Mari Bäckman

2008-11-16, 20:26
Svar #7

Utloggad Torsten Brodén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 15:48
    • Visa profil
Hej Fredrik
En fin gammal ädling Du hittat.
 
För att starta, tryck in regl 9, vrid nyckeln i läge 2 höger, tryck på knappen 2, och den skall braka igång om allt fungerar.Kolla olja och vatten först, den kan ha stått länge.
På repövning för många år  sedan hämtade vi ut några gamla starke somm stått i 27 år, varav hälften startade och de andra fick bogseras.
Hoppas Du får liv i den, det är en fin gammal bil
 
Torsten

2008-11-16, 21:10
Svar #8

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Batteri !!!!!!!!! Bogseringsstart inte lämplig på diesel? Förmodligen tom på bränsle i ledningarna, måste pumpas fram till motorn!!!!
 
Spännande att höra om den går igång.
 
 
Mvh Göran

2008-11-16, 21:12
Svar #9

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Oj, vilken spak öppnar motorhuven?  Sitter den som på vanliga bilar?

2008-11-16, 21:22
Svar #10

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1355
  • Senast inloggad: 2019-07-14, 20:52
    • Visa profil
Kanske parafinering utav dieseln! I så fall behövs ny diesel.
 
Vänligen Patrick

2008-11-17, 12:36
Svar #11

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2019-12-04, 22:22
    • Visa profil
Lastbilen ser ju ganska bra ut på bilderna. Det finns kanske någon/några som skulle vilja göra en seriös restaurering.
 
Om lastbilen stått oanvänd i flera år skulle ett startförsök kunna göra ganska stor skada.
 
Försök ta kontakt med någon aktiv motorklubb i närheten eller kanske med Volvo Lastvagnar och hör om dom är intresserade. Senaste ägaren bör kanske också spåras, jag vet inte vilka juridiska regler som gäller i ett sånt här fall.

2010-02-06, 21:52
Svar #12

Utloggad Reino Jonsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-07-27, 22:28
    • Visa profil
    • www.utigarden.imagedesk.se
Du bör nog byta motoroljan om den stått länge. Annars kommer du att få ett totalt motorhaveri om den gamla oljan börjar att pumpas runt....

2010-02-07, 18:09
Svar #13

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 787
  • Senast inloggad: 2019-12-04, 22:22
    • Visa profil
Fredrik Salomonsson, nu när tråden väckts till liv igen skulle det vara roligt att höra hur det hela avlöpte.

2010-02-07, 18:19
Svar #14

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Hej igen!
Jag har inte varit vid lastbilen sedan dess, men i sommar ska jag dit igen, och kolla om den finns kvar.
Det kan ju finnas getingbon i hytten,  jag gillar inte getingar

2010-04-02, 22:06
Svar #15

Utloggad Kent Hortlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 107
  • Senast inloggad: 2019-09-05, 15:04
    • Visa profil
Ta nu reda på vem som äger lastbilen först. Givetvis har lastbilen en ägare och han har med största sannolikhet ställt den på sin egen mark. Det är få saker som upprör fordonsägare mer än när folk springer och rotar i dem så jag tror att getingbon är ditt minsta bekymmer.

2010-04-02, 22:08
Svar #16

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack för tipset Kent !
Det låter som om nån har rotat i din lastbil som står på din mark?

2010-04-03, 17:51
Svar #17

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 307
  • Senast inloggad: 2018-01-12, 18:24
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag undrar om det går att fornminnesmärka lastbilen, som säkert alla känner till så finns det alla möjliga uppgifter i fornlämningsregistret numera och en lastbil som finns på botten vid Färingsö(Mälaren) har också blivit fornminnesmärkt(sedan 1950-talet).
 
Stefan

2010-09-13, 16:30
Svar #18

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Har hittat en till bil idag,   ännu längre in i skogen.
På framsidan står det FORD FK 1250
 

 
 
 
 
 

2010-09-13, 16:33
Svar #19

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida
Någon som vet vilken årsmodell det är?

2010-09-13, 17:48
Svar #20

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 445
  • Senast inloggad: 2019-12-01, 19:42
    • Visa profil
Hej Fredrik.
 
Det är årsmodell 58-60, Före 58 hette den FK 1000, 1961 kallades den Transit. (Wikipedia)
 
mvh Åke

2010-09-13, 18:54
Svar #21

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2199
  • Senast inloggad: 2019-11-26, 18:06
    • Visa profil
    • Hemsida

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna