ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgs Hospital 1922  (läst 3512 gånger)

2007-07-01, 09:19
läst 3512 gånger

Hans Jacobsson (Hansjacob)

Göteborgs Hospital 1922
Är det någon som vet mer om denna bild? Troligen ett klassfoto på en sjuksköterskeklass vid deras examen 1922. Min farmors syster Gunhild Kristiansson är längst uppe till höger (f. 1895, jun - d. 1979, 27 okt). Vad jag sedan vet jobbade hon resten av livet som sjuksköterska i Göteborgstrakten. Men var och hur......... Och känns några av de andra personerna igen?
Det jag vet är att hon på äldre dar bodde i Mölndal.
Nytt försök med kompleterande bild.

2008-11-06, 09:46
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hans!
Är det verkligen sjuksköterskor på kortet? Jag är nästan säker på att det var obligatoriskt för sjuksköterskor att bära hättor förr - både som elever och färdiga sjuksköterskor. Hättan var obligatorisk fram till slutet av 1960-talet. Kan det vara någon annan grupp av sjukvårdspersonal?
 
Agneta! Se Ingela Martenius svar 19 nov. 2006 i den här diskussionen. Där finns ett svar på vilka sjuksköterskeskolor som fanns i Sthlm vid den tiden.
Alla de skolorna finns kvar än idag - vad jag vet - så jag skulle råda dig att kontakta dem och fråga om det finns kort kvar av examensklasserna.
 
Mvh Anita
 
(Meddelandet ändrat av anbe den 06 november, 2008)

2008-11-06, 21:25
Svar #2

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Nej jag tror inte att det är sjuksköterskor på bilden. Jag håller med Anita. Hellre hemsystrar el likn. eller möjligen sköterskor i mental vård (även om det känns tidigt med kvinnlig personal i den vården strax efter sekelskiftet). Herren i något slags uniformsrock i bakre raden kan ändå föra tanken dit. Det finns mig veterligt ingen sjuksköterskeskola i Sverige som har brosch med kors som har öppna vingar. Däremot har gruppen på kortet helt klart genomgått någon slags utbildning. Klädseln tyder på det. Den är litet för fin för att vara sjukvårdsbiträden. Jag kan ha fel; det är ju kursavslutning så de kanske var lite extra fina då.
 
Även om sjuksköterskeutbildningen var kort i början av 1900-talet så var man mer än noga med klädseln. Och fullkomligt otänkbart att inte skyla håret med hätta eller dok!
 
Hälsningar
Monika W

2008-11-06, 23:21
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Bilden uppges ju vara tagen på Göteborgs Hospital 1922 - alltså ett mentalsjukhus. Kvinnliga vårdare på sådana fanns det definitivt, även långt före 1922.
Hälsar vänligen
Maud

2008-11-07, 09:02
Svar #4

Utloggad Annika Lidén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-11-05, 14:15
    • Visa profil
Sjuksköterskeskolorna i Falun, Gävle och Östersund hade kors med öppna vingar sk Georgskors 1922. Därmed inte sagt att detta är sjuksköterskor med tanke på klädseln. Medlemmar i Svenska sjukhuspersonalförbundet hade även Georgskors men då blå kors på vit botten (oklart vid vilken tidpunkt). De två kvinnor som står på var sin sida om männen tycker jag har avvikande broscher jämfört med de andra kvinnorna.
 
mvh Annika.
 
(Meddelandet ändrat av ali den 07 november, 2008)

2008-11-07, 18:20
Svar #5

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Mentalsköterskor, dvs motsvarande nuv skötare / undersköterskor, är det väl fråga om. Men även undersköterskor lär ha haft broscher. Jag har sett en antikaffär som hade utförsäljning av sådana i massor.

2008-11-07, 18:40
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag lutar också åt att det är mentalsköterskor på kortet. Inslaget av män på kortet säger mig att det kan vara en avslutad kurs för mentalvårdare - män  behövdes på mentalsjukhus.
 
Undersköterskor - liksom sjuksköterskor - fick broscher på 1960, 70- och 80 talet vid examinationen. Jag tror dock att broscherna är borttagna numera för undersköterskor?  
 
Jag är även mycket tveksam till att det fanns en utbildad yrkesgrupp som hette undersköterskor på 1920-talet.

2008-11-07, 21:25
Svar #7

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Undersköterskor är en senare yrkestitel: den fanns inte på 20-talet. Som Göran skriver - sjuksköterskor var inte vanliga på mentalsjukhusen, faktiskt inte förrän på 60-talet. Man använde istället mest vidareutbildade mentalskötare som kallades överskötare. Jag får väl tro Maud som säger att kvinnor var vanliga i mentalvården redan på 20-talet, men det är tyvärr inte vad jag har erfarit. Min moster arbetade på 40-talet på Beckomberga, men då fick kvinnor hålla till i kök och städ. Själva vården var vikt åt männen. Men det kan kanske ha varit olika i landet.
 
Åter till bilden. Eftersom männen dominerade på mentalsjukhusen kan man fråga sig varför det inte är några män med i gruppen - om det nu är en mentalskötarutbildning. Skulle man ha satsat medvetet på att bryta mansdominansen och utbilda enbart en grupp kvinnor? 20-talet känns lite tidigt för det.
 
Monika W

2008-11-07, 21:29
Svar #8

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
I www.saob.se finns ordet sinnessjukvårdare belagt 1907. Orden vårdare och vårdarinna  är kanske de som vi söker. Men kvinnorna här har i alla fall brosch och uppenbarligen någon form av utbildning.

2008-11-07, 21:38
Svar #9

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Nu blir det ju så många kvinnor just på bilden, men om det är en utbildningsgrupp får man väl tänka sig att de sprids till olika sinnessjukhus.

2008-11-09, 13:38
Svar #10

Utloggad Britt-Marie Robertsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2015-11-20, 19:15
    • Visa profil
Greta Tengdahl har skrivit böcker varav en heter Syster Greta där hon beskriver sin utbildning till sjuksköterska på Göteborgs sjuksköterskeskola. Vad jag kommer ihåg från den boken är att det är män som är examinatorer. Så fick eleverna sy hela sin uniform för hand. Något om broscher kanske finns i denna bok. På foton från sanatorier har jag sett att personalen var klädd i liknande uniform.

2008-11-09, 19:10
Svar #11

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Fast det är mycket osannolikt att det rör sig om sjuksköterskor på just den här bilden. En sjuksköterska utan hätta skulle nog ha uppfattats nästan som halvklädd.

2012-05-15, 12:55
Svar #12

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Denna diskussion har idag flyttats hit från Yrken S » Sjuksköterska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna