ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla Skolfoton, och liknande  (läst 801 gånger)

2009-12-10, 20:47
läst 801 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Porträttfynd är en skatt vi ska vara rädda om. När det nu flyttat till en server med, som jag fattar det, större kapacitet tar jag än en gång upp min hjärtefråga. Bland alla mina gamla bilder jag ärvt finns skolfoton, konfirmationsfoton, foton från arbetsplatser och liknande från sekelskiftet 1800/1900 - många vet jag inte särkskilt mycket om, men för vissa har jag uppgifter om vilka som finns med på bilderna. Vad sägs tex om en bild från Akademiska Sjukhusets i Uppsala tvätt- och strykinrättning 1915 med ett trettiotal namngivna personer! Det vore fantastiskt om vi kunde skapa någon som liknar porträttfynd med sådana bilder. Här finns ett ypperligt komplement till övriga bilder.
Jag har vid ett flertal tillfällen under åren försökt intressera för detta och mötts av såväl intresse com kommentarer som frågan skall utredas. Något resultat har jag dock ännu ej sett till.
Kan jag åtminstone inte få veta varför det inte går? Ju längre tiden går desto sörre risk att många gamla foton försvinner trors att de troligen skulle vara mycket intressanta i släktforskningsammanhang

2009-12-10, 21:45
Svar #1

Utloggad Torbjörn Jerlerup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2019-11-30, 21:18
    • Visa profil
    • brandt.radient.org/wiki/
OK Stig. Jag har tänkt exakt samma saker. Du är inne på något MYCKET viktigt! Nästa generation av släktforskare kommer att ha alla födelsedata och släktsamband på data och då blir en människas inre liv, relationer och vänner, idéer samt utseende mycket viktigare att forska på. Foton kommer att betyda mycket framöver.
 
Vi kan ta saken i egna händer.
 
Vi kan skapa konton på scribd (scribd.com), skapa pdf-dokument med bild och namn på personer och lägga ut där, och sen länka till dem från någon annan sida. (Gratis)
 
Eller så kan vi skapa en wikipedia som alla kan redigera och där vi lägger ut bilder på folk. (Gratis)
 
Om ingen etablerad släktforskningshemsida gör det kan vi göra det!
 
Om tillräckligt många vill göra detta kan vi göra det själva om förbunden inte nappar. Vilka är med på idén?
 
/Torbjörn
 
tjerlerup@gmail.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna