ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-16  (läst 6761 gånger)

2003-06-14, 18:36
läst 6761 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Detta redskap hittade jag i min trädgård när jag grävde ett potatisland.
Det har legat en äldre gård med ladugård och stall på samma plats, som nu är riven.
men frågan är, vad är det för redskap?
Vad användes den till?



2003-06-14, 19:06
Svar #1

Berith Svantesson

Det är väl en vanlig båtshake!
 
/Berith

2003-06-14, 19:12
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Det hängde 2 båtshakar på farfars hus utanför Falun. Det sades att de skulle finnas ifall det blev eldsvåda. Fär att dra omkull de brinnande väggarna med. Med tanke på husets höjd tror jag det skulle vara svårt att hinna undan.  
 
Finns det någon som vet mera?

2003-06-14, 19:35
Svar #3

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida

2003-06-14, 21:04
Svar #4

Lars Göran Larsson

När jag jobbade som påpekare på ett sågverk i Hälsingland hade jag ett sådant verktyg. Man slog i kroken i timmret och drog det (i mitt fall på vattnet) fram till kerattbanan in i såghuset.
Med vänlig hälsning/Elge

2003-06-14, 21:50
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej
Jag håller inte med att det är en båtshake. Den har betydligt rakare och kortare krok. Den här går inte slå fast i nån timmerstock. Det är brandhaken, med 4-5 meters skaft, som skulle finnas liggande på brandstegen, som fanns på baksidan av husen för att komma opp på taket, vid eldsvåda. Har i bakhuv?et att det var lag på att den skulle finnas.
mvh
rune

2003-06-14, 22:01
Svar #6

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Ja platsen där denna hittades ligger ganska långt ifrån en sjö, så det lutar nog åt en brandhake.

2003-06-14, 23:06
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur lång är den här haken? Om bitarna i parketten på bilden är av normalstorlek, så är den nog från ett slagskepp om det är en båtshake... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-06-15, 05:56
Svar #8

Ralph Jönsson

Hej!
Föremålet på bilden är mycket likt en brandhake vilken förvarades vid stegen. För att dra ner halmtaken vid en brand här i skåne, så att elden inte skulle sprida sig.
MVH
Ralph Jönsson

2003-06-15, 09:35
Svar #9

Berith Svantesson

Aha! Man ska inte tro att man vet nåt förrän man vet nåt.  
 
Ska lägga brandhake på minnet.
 
/Berith

2003-06-15, 22:27
Svar #10

Olle Gustavsson

Förslaget att det är en brandhake är korrekt, men den kallades även dialektalt bosshake Jag minns att slutet av 30-talet och under andra världskriget gick brandchef och sotare årligen brandsyn varvid de kontrollerade rörstocken i huset och att det fanns just en brandhake med ett flera meter långt skaft, en stege, ett par vattenhinkar och en pytsspruta. Varje fastighetsägare var skyldig att ha en sådan uppsättning till var och en av sina  fastigheter.

2003-06-16, 18:11
Svar #11

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Visst är det en brandhake. Men den jag har, har även en rund järnring i ett hål ungefär halvvägs mellan skaftet och kroken. Där skulle ett rep fästas för att få mer kraft i nerdragningen.

2003-06-16, 20:32
Svar #12

Solveig Mårtenssson

Hej!
Min far kallade den också för bosshake. Det finns en sådan i mitt föräldrahem i Uppland, som sitter på en stege på baksidan av huset.
mvh Solveig Mårtensson

2003-06-16, 22:18
Svar #13

Berith Svantesson

Hej!
 
Jag trodde att bosshake bara var ett annat uttal på båtshake... Men så är det alltså inte?
 
/Berith

2003-06-17, 01:18
Svar #14

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
SAOB har följande förklaring under uppslagsordet brandhake:
 
?BETYDELSE: stång med järnhake (båtshake) till nedrifvande af murar o. d. vid eldsvåda.
 
BARCKHUSEN Cotossichin 96 (1669).
Båtshakar: eller, såsom de inom brandväsendet må kallas, brandhakar. AHLSTRÖM Eldsl. 360 (1879).?
 
Detta antyder ju att båtshake och brandhake egentligen var samma redskap och att det var användningen snarare än utformningen som avgjorde om det var det ena eller det andra.

2003-06-17, 09:15
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej
 Även jag har hört bosshake på båda två. Men vill ändå vara lite envis och påstå att det var två olika saker under min tid. Även om jag känner mej antik ibland.  Dom som jag minns gick bra att använda för det den var ämnad för. Om inte oduglig så näst intill, för det andra ändamålet. Brandhaken var för brand, båtshaken (båsshakan) användes vid timmerhantering i vatten, bl a flottarna när dom flottade timmret nerför älvarna.
 
Brandhaken skulle ta med sej av det som brann så den har en lång spets, mycket tillbakaböjd. Så den behövde man bara lägga bakom det som skulle följa med. Inte skarpslipad. Grovt tilltaget skaft fastsatt i hylsa. Närmast liknande längd och dimension på skaftet, jag kommer på, liggande virke i gammeldags hage (skiihage).
 
Båtshaken däremot har kanske max 5 cm lång spets, mycket rakare, den skulle användas bara på ytan av timret. Skarpslipad. Tillverkad av plattstål, så den sitter på sidan av det planade skaftet, med en järnring kring skaft och hake där skaftet slutar, för hållbarheten. Skaftet gjort av unga granar, som håller för böjning och hård användning dagligen. Om vi jämför gammhagan så är skaftet i båtshaken närmast av stolparnas dimension och längd.
mvh
rune

2004-08-29, 00:25
Svar #16

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Den här bilden tog jag när jag besökte Granhults hembygdsgård i Småland i somras. Jag har ingen aning om vad det är för något, men jag tog bilden för att visa en äldre grannfru vars morfarsfar hette Jakob Ekman och bodde i Granhult. Det kan ju hända att föremålet är ifrån honom. Tyvärr fanns det ingen på hembygdsgården att fråga när jag var där. Är det någon som vet vad det föreställer?
 

 
Mvh  
Ann-Britt

2004-08-29, 12:26
Svar #17

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Det ser ut att vara en potatiskvarn. Att mosa kokt potatis med.

2004-08-29, 17:28
Svar #18

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Ja, det verkar stämma. Jag sökte på potatiskvarn på nätet och fick upp ett liknande föremål. Tack för hjälpen.
 
Ann-Britt

2004-08-30, 13:25
Svar #19

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Potatiskvarnar användes för att mala potatis som i huvudsak användes till tunnbrödsbakning men även för tillverkning av potatismjöl.
Till brödbakning användes halkokade potatisar och till potatismjöl rå potatis.
Många gånger har potatiskvarnar också använts för att mala lingon. I så fall har träet färgets rött eller svart från lingonen  
 
Hälsningar
Björn Engström

2004-08-31, 18:28
Svar #20

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Tack Björn för förklaringen hur man använde potatiskvarnen. Det är alltid roligt att lära sig lite om redskapen man använde förr.  
 
Ann-Britt

2005-11-13, 14:19
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Följande föremål kommer från min mors barndomshem i Ångermanland. Det är en bondgård där man haft djurhållning och även odlat lin. Bilden är ungefär 28x45 cm i verkligheten.
 

 
En kort beskrivning av föremålen:
 
1) Trästaven går att föra fram och tillbaka för att på så vis vidga de sex järntungorna. Men vad används den till?
 
2) Mässingsstången mitt i går att trycka in i trähandtaget varvid de fyra metallvinklarna trycks ut. Konstruktionen fjädrar sedan tillbaka i ursprungläget när man släpper. Och vad används den till?
 
3) Trähandtaget fjädrar ut något när det förs uppåt. Dessutom sitter ett par mässingshakar på träklossen som ska fästas i något. Men i vad, och vad används den till?
 
4) Det sista föremålet har en vass plåtbit fäst vis ena skänkeln. Den ska tydligen användas för att stansa ur något, men vad? Öronmärkning av djur?

2005-11-16, 14:48
Svar #22

Carl Szabad (Carl)

Nu blir jag förbryllad! Är det verkligen ingen av Anbytarforums tusentals läsare som kan identifiera något av ovanstående föremål??

2005-11-16, 16:48
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Jag tänkte detsamma, är det ingen som vet vad dessa intressanta grejer har haft för betydelse?
 
Kan man tänka sig att de användes till samma sak? Är den första prylen ungefär 2 dm lång? Bara så att man har en hum om hur stora de är.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-16, 17:08
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

När trästaven är helt utdragen är hela den första manicken 24 cm lång. Jag kan inte se att redskapen ska användas tillsammans på något vis.

2005-11-16, 17:59
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Inte är det då vanligt förekommande prylar på en bondgård, som jag kan se det.
 
I vårt lilla Ångermanländska torp fanns inte sådana saker.
 
Tillverkade man något särskilt på gården? Visst ser prylarna ut att vara tillverkade på 1900-talet, kanske i början?
 
Fråga mig inte varför, men jag tänker på buteljering av flaskor, men vet inte hur det skulle gå till.
Ann-Mari Bäckman

2005-11-16, 18:08
Svar #26

Carl Szabad (Carl)

Ann-Mari! Jag tror du är inne på rätt spår på något vis i alla fall. På varje järntunga på det första verktyget finns det en liten pigg som ser ut som om den ska hålla kvar något som tänjs ut när trästaven trycks in. Det kanske har med buteljering att göra, men hur?

2005-11-16, 18:13
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag är egentligen inte rätt man att svara på detta (Rune Edström, var är du?! ), men jag kan väl ändå drista mig till en gissning:
 
Kan det vara så att de tre redskapen (från vänster) användes för tillslutning och urdragning av kork till buteljer och annat kärl? Går skruven på verktyg 2 att svänga uppåt, Carl?  
 
Verktyget till hö verkar vara, som du själv antyder, något slags märkverktyg. Kanske för djur?  
 
Mvh, Leif
 
PS. Nu ser jag att Ann-Mari hann före, medan jag skrev detta. Vi är tydligen inne på samma spår. Något att spinna vidare på, kanske? DS.

2005-11-16, 18:28
Svar #28

Carl Szabad (Carl)

Leif! Det som ser ut som en skruv i redskap 2 är en fjäder. Man kan trycka in stången i handtaget varvid de fyra metallvinklarna fjädrar utåt. När man sen släpper åker mittstången ut igen och redskapet återtar sitt ursprungliga utseende. Det röda som syns upptill på handtaget är en gummihatt.

2005-11-16, 18:54
Svar #29

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Varför ställer du inte frågan till Vin och spritmuseet i Stockholm? Och varför inte skicka bilderna till något av våra tekniska museer eller till Nordiska Museet? Och står det ingen stämpel eller dylikt på någon av föremålen? De verkar inte särskilt mycket använda så det kanske rör sig om några uppfinningar som inte höll måttet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna