ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gamla fotoalbum - nytt samlarområde?  (läst 4545 gånger)

2008-07-06, 23:42
läst 4545 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har på senare tid sett att gamla fotoalbum med kabinettsfotografier bjuds ut på Tradera; Hittar dem då jag söker bland vykorten.
Är det här ett nytt (kommande?) samlarområde? Vad tror ni händer med dessa album? Läggs fotografierna upp på Portträttfynd - eller blir de liggande oidentifierade?
Några exempel:
http://www.tradera.com/Fotoalbum_fran_sekelskiftet_1900-auktion-67905827
http://www.tradera.com/Gammalt_fotoalbum_med_54st_bilder_med_orginal_kartongen_- auktion-67783988
http://www.tradera.com/Fotoalbum_fran_sekelskiftet-auktion-68038044
http://www.tradera.com/gammalt_fotoalbum_med_ateljéfoton_-auktion-68056149
 
Vänligen,
Olle Elm
PS. Har själv inget med dessa auktioner att göra. DS
 
(Meddelandet ändrat av smol den 06 juli, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-07, 09:58
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ve och fasa! Tänk om man slänger korten och spar själva albumet! Jag har faktiskt tänkt detsamma, som du , Olle, vad händer med korten sedan?
 
För något år sedan så var jag in i en antikvitetsaffär och frågade henne om hon hade något album. Nej, hennes intresseområden var inte sådant, men det hade faktiskt varit in en kvinna och velat köpa själva albumet! Jaha, vad bra, för jag är intresserad av själva korten, så om du hittar något, så finns det ju intressenter, svarade jag.
 
Nu säljs ju enstaka kort också på Tradera, till högt pris. Ja, det skulle vara av intresse att få veta vad som händer sedan. Jag tror att jag bara en gång har sett att albumet var inköpt på Tradera i Porträttfynd, men de flesta kanske inte skriver ut detta.
 
Eller kan det vara så att korten läggs ut i t ex Porträttfynd och säljs sedan (igen) på Tradera?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-07, 10:39
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ja Ann-Marie,
Har tänkt på att båda möjligheterna finns:
- att man samlar album och/eller kanske återanvänder
- att man köper och slaktar för att sälja på ex vis Tradera
 
I det senare fallet blir det ett effektivt sätt att också slakta själva sammanhanget för korten ..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-10, 09:05
Svar #3

Utloggad Åke Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2011-02-05, 20:49
    • Visa profil
Hej
Har då och då köpt album med fotografier på loppmarknader och auktioner i Hultsfreds kommun. Har efter hand lagt ut dem på min hemsida, med de uppgifter jag haft. Har nu  träffat en person, konstnären Sven Kask Vimmerby, som jobbar på museet med att kartlägga fotografer i området. Han har därför som gåva erhållit alla bilder jag hitills haft utlagda på min hemsida. De kommer att ligga kvar ytterligare några veckor därefter tar jag bort dem.
Hälsningar Åke Hjalmarsson

2008-07-11, 11:21
Svar #4

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
jag köper album från loppmarknader och tradera mfl ställen. jag gör det för att dels motverka att de köps och delas, jag tycker att ett album med foton ska bevars med foto och allt och dels för att jag tycker de är så vackra.
 
jag sammarbetar med en fotograf i Hässleholm och en i Halmstad och en museearbetare i Malmö och vi försöker hitta historian bakom albumet och personerna i det.
Det roliga är att i ett av albumen låg ett brev med en massa namn och när vi räknade namnen så stämde de med antalet foto i albumet  och om man läste rakt upp och ner så stämde det från pärm till pärm med man eller kvinna på fotot.
 
och i ett annat album som jag köpt på en loppmarknad i oderljunga så fanns det en bild på min mormor som ung. så nu försöker jag (vi) få fram om det är släktingar eller bara en vän som hade henne i sitt album.
 
det är riktigt spännande.  
 
men aldrig i Livet att jag kommer att dela på bilder och album jag tycker att de är en del av historian att de sitter i dem....
 
mvh Veronica

2008-07-11, 14:20
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Åke och Veronica,
När jag läser om era samlingar låter de intressanta. Kanske onödigt att nämna, men jag hoppas att ni gör er mödan att lägga ut bilderna i Portträttfynd. En identifierad bild i ett album kan ge någon typ av sammanhang åt de andra i albumet och åt bilder som redan finns registrerade i Portträttfynd med samma motiv.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-12, 04:46
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med Olle, om att chansen blir mycket större, att få era bilder  och de som finns i Porträttfynd identifierade, om korten även läggs in i Porträttfynd. Det som också är en fördel med Porträttfynd är att man kan jämföra två kort med varandra, sida vid sida.  
 
Så även om det innebär extrajobb, så kan ni få mycket positivt igen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-12, 20:28
Svar #7

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  
 
jag håller på att fota av alla fotona för att kunna lägga in dem i porträttfynd.
 
tänkte att jag skulle lägga ut lite då och då så att inte allt kommer på en gång. men jag har inte börjat ännu.
 
jag hade fotat av nästan allt när min gamla dator chrashade och jag mitt dummma nöt hade inte gjort backup på fotona, så det var ju bara att börja om...
 
men det kommer, jag kommer ta ett jätteryck vecka 32 för då har jag semester men min man jobbar så då kan jag sitta hela dagarna med detta..
 
kram Veronica

2008-07-14, 16:52
Svar #8

Utloggad Åke Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2011-02-05, 20:49
    • Visa profil
Hej
Hittade ett album med äldre fotografier på loppmarknaden i Målilla i lördags 12/7. Lägger ut dem på hemsidan så kan Du kika in om Du har lust. Mest fotografer från Stockholm men även Kalmar.
Hälsningar Åke

2008-07-14, 19:23
Svar #9

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej  åke...
 
vi är mer inne på skåne och halland, men får jag lov att skicka en av bilderna till en vän som kan ALLT om uniformer så kan vi kanske få reda på när den bilden är tagen och vilket regemente denna mannen fanns vid, det kan vara inkörsporten för identifieringen av de andra bilderna...
 
kram Veronica

2008-07-14, 20:05
Svar #10

Utloggad Åke Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2011-02-05, 20:49
    • Visa profil
Veronica
Skicka bara på...
Hälsningar Åke

2008-07-22, 21:37
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser nu att man säljer gamla fotografier styckevis på Tradera. Tydligen har man förstått att det finns ett intresse för dessa kort, men man kanske inte riktigt vet varför folk köper dessa kort. Det måste ju vara svårt att veta om korten kommer från ett och samma album eller inte. På detta sätt så försvårar man ju möjligheterna att identifiera personerna eller att finna samma person på flera kort i ett och samma album. hade den som säljer korten fattat vad det hela går ut på, så hade han/hon inte gjort så här.
Ann-Mari Bäckman

2008-07-23, 00:42
Svar #12

Utloggad Veronica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2018-10-25, 18:44
    • Visa profil
hej Ann-Mari
 
jag håller helt med dig.. jag köper album för där finns det en möjlighet att identifiera personer pga sammanhangen.
 
enskilda kort köper jag aldrig för det känns som att leta efter en nål i en höstack.  
 
kram Veronica

2008-07-23, 00:57
Svar #13

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hejsan!
Jag är en av dem som köper album och lösa fotografier på Tradera.
Jag gör det för att fota av och lägga in på Porträttfynd, jag vill bevara dessa gamla ofta vackra fotografier till eftervärlden.
Efter avfotografering sätter jag in de lösa fotografierna i fotofickor (gjorda av polypropen för säkerhets skull) och sedan i pärmar. Jag skriver när jag köper bilderna/albumen, vem ifrån osv.
De fotografier som finns i album sätter jag tillbaka i albumen efter avfotografiering och efter att jag noterat alla uppgifter som finns (det var bl.a. därför jag blev så intresserad av släkten Knaust).
Jag håller som bäst på att klura ut var jag ska förvara de gamla albumen (med fotografierna kvar i förstås, fast det finns ett par riktigt rassliga album som håller på att ramla sönder).
 
Jag börjar inse att jag inte kan köpa på mig hur många album som helst och att jag bör försöka begränsa mig geografiskt, men det är svårt.
För även om jag inte vet vilka personerna är så är det så himla intressant - och viktigt att bevara.
 
Jag försöker således dra mitt strå till stacken.
Susanne Carlsson

2008-07-23, 01:03
Svar #14

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Det är alltså jag som köpt de tre albumen som är länkade i Olle Elms första inlägg.

2008-07-23, 05:47
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Susanne!
 
Man kan väl säga att du gör en kulturhistorisk gärning! Ja, vad gör man med albumen? Jag själv har lagt in två album, som inte hör till min familj. Jag hade sådan tur att jag hittade avlägsna anhöriga, som tog hand om dessa.
 
Jag frågade vid samtal med Anders Nylander en gång vad han gjorde med alla de hundratals album han måste ha. Om jag inte fattade saken fel, så kunde han ställa ut album och fotografier på hembygdsgårdar, vilket uppskattades väldigt väl. På det viset fick han hjälp att identifiera korten också. Nu var väl detta i hans hemtrakter.
 
Tur att de är sådana som du som köper från Tradera, men jag vet inte om jag tycker att det är så ärligt gjort att lägga ut dem till försäljning igen, vilket tydligen sker.
Ann-Mari Bäckman

2008-07-23, 09:07
Svar #16

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Ville bara säga att jag verkligen håller med Ann-Mari om att det är en kulturhistorisk gärning av stora mått att samla och försöka reda ut hur det förhåller sig med albumen. Har sett på nära håll hur himla intressant det kan vara. De album Camilla Åslund lagt in nyligen såldes på en auktion i närheten av mitt hem. Tyvärr blev de en aning dyra men jag/vi kunde låna de av köparen och lägga in porträtten. Passade dessutom på att scanna av de eftersom det under nästan varje bild fanns en kommentar. Nu har Camilla satt igång med en liten utredning av släktförhållanden i dessa album och ta mig sjutton, så hänger de flesta ihop. Vi har till och med lyckats reda ut vad vi tror är en lite mera komplicerad kärlekshistora tack vara dessa bilder och vad man kan uttyda ur dem. Vi får väl se om vi efter semestrarna kan återkomma med lite info.
Soliga hälsningar
Ingrid ML

2008-07-23, 10:02
Svar #17

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack, vad ni är snälla.
Ja, jag är ju intresserad av fotografering, släktforskning och hur släkter hänger ihop - så det är väl de bidragande orsakerna till att jag inte vill se albumen spridda och att jag lägger in de fotografier jag har på Porträttfynd.
 
Måste bara berätta.
Jag har ett fotoalbum efter min mormors favoritfarbror, som insisterade på att just mormor skulle ha hans album när han dog.
Jag har en sådan tur att mormor satt med denna farbror Axel och skrev namn på personerna - de namn som inte Axel redan skrivit på baksidan. Jag har inte namn på alla, men kanske 85-90% av alla fotografier är namnade.
Och eftersom mormor är född i Hälsingland, så började jag köpa fotografier tagna av John Falk och det ena gav det andra.
 
Jag har börjat lägga in mina släktbilder, men det känns lite angelägnare att lägga in de köpta fotografierna först.  
Nu har jag ju ingen stor levande släkt och det är bara jag som är intresserad av att bedriva släktforskning (resultatet är däremot alla intresserade av, men inte själva jobbet bakom), så släktbilderna kommer att stanna hos mig hela mitt liv, det kan jag garantera!
Och även de köpta fotografierna.

2008-07-23, 10:12
Svar #18

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Ja, man kan hitta mycket intressanta saker via dessa gamla fotografier - t.ex. så var min morfars mor fosterdotter i en familj. Jag hittade en ateljébild på henne från 1904 med en annan flicka iklädd likadana kläder. Det står Agda och Signe på bilden, Signe är då min morfars mor - men den andra?
Det visade sig att Agda också var fosterdotter i samma familj, men ingen nu levande släkt varken i min egen eller fosterfamiljens visste att den andra fosterdottern existerat!
Till på köpet har jag fått god kontakt med släkt från morfars mors fosterfamilj, och vi har gemensamt rätat ut en del frågetecken.

2008-07-23, 20:53
Svar #19

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
En söndag i oktober, jag börjar redan längta dit, har hembygdsföreningen i den socken min farmor kom ifrån, Tystberga i Sörmland, Öppet hus - Fotosöndag. Man kan få titta i fotosamlingen med ca 1500 kort och även få egna kort scannade. Man kan få hjälp att söka i deras imponerande arkiv efter information om gamla torp och vilka som bott där osv. Kanske man kan hjälpa till eller få hjälp med identifiering av en del foton.
 
Farmor hade ett fotoalbum som jag har ärvt. I höst är det 90 år sedan hon dog i tbc när min pappa var 10 och hans bror 8. Så fotona är från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. 35 av dem har jag lagt ut på Porträttfynd, länkade till nr 34195. En del återstår att lägga ut. Nu hoppas jag förstås att jag ska träffa på någon som kanske säger: Det där fotot har jag också, det är min morfars morfar från Kämpetorp.  
 
Jag har också en liten ask med yngre men ändå gamla foton, som tillhört min farbror. Han bodde i Tystberga och Sättersta (grannsocken) nästan hela livet. Det var nog bara de sista 8-9 åren i livet han bodde i ett servicehus i Nyköping. I hans samling finns en del bröllopskort, kort från lumpartiden, en del från gårdar som bygdens folk säkert kan känna igen. Särskilt kul tycker jag det ska bli att visa bröllopskorten och kanske få höra: Men o, det där är ju mina föräldrar!  
 
Det jag allra mest hoppas få svar på är vem ett foto taget i Visby föreställer. Jag undrar så om det var någon gotländska som kom till bygden kring förra sekelskiftet eller om någon av farmors vänninor flyttade till Gotland och sen skickade kortet till henne.

2008-07-24, 08:11
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ingegerd!
 
Jag förstår att du längtar till oktoberdagen!
Ann-Mari Bäckman

2008-12-06, 09:27
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På Tradera ser man att vissa säljer visitkort styckevis, vilket är en styggelse! Det blir ju nästan omöjligt att få dessa enstaka kort identifierade om de köps och läggs in i Porträttfynd t ex.
 
Ska man bojkotta dessa enstaka kort?
 
Nej, säger någon, för det är bättre att köpa dem och rädda dem till eftervärlden, än att de inte köps alls och slängs.
 
Ja, säger jag. Man får offra några kort, för att hoppas att säljaren inser att det är hela album, som gäller, annars blir inga kort köpta.
 
Många gånger så kan med turordningen av de insatta korten, se att en man och en kvinna kanske hör ihop. Det är ju omöjligt att se det, om korten är lösa. Dessutom så vet man ju inte om korten hör ihop och kommer från samma plats eller inte.
 
Sedan tycker jag att alla som köper gamla album med kort på Tradera eller kanske på loppis, ska höra sig för var albumet kan ha sitt ursprung. Det hjälper otroligt bra, när man ska försöka identifiera personerna i ett album.
 
Många som söker efter gamla farfar t ex på nätet, skriver antingen namnet eller letar på sockennamnet och har då lättare att hitta sig fram om albumtillhörighet finns angiven. Då får man automatiskt hjälp den vägen av folk, som kan identifiera personer på de gamla korten.
 
För vitsen med det hela är väl ändå att få hjälp med att identifiera korten om de nu läggs in i Porträttfynd?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna