ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foton och deras identifiering  (läst 3498 gånger)

1999-03-30, 10:37
läst 3498 gånger

Carl Szabad

När folk frågar mig hur man ska börja släktforska har jag ett standardsvar: Fyll i namnen i era eller äldre släktingars fotoalbum!
 
Anledningen är att fotografier på personer kan aldrig identifieras i efterhand, som skrivna uppgifter eller föremål. Varje personfoto är unikt i sin stora informationsmängd och kan tillföra en släktutredning en dimension som aldrig så många skrivna handlingar kan.
 
Jag har en reproduktion av ett foto som har en speciell förhistoria.
 
Jag kontaktades för ett antal år sedan av en dam som undrade om jag hade forskat om släkten Rosén i Rödsta i Resele sn i Ångermanland. Jag berättade att Nils Olof Rosén (1811-1873), som var den som tog sig det släktnamnet, var min morfars morfar och att gården ännu var i släkten. Hon hade nämligen fått låna ett foto som hon trodde var av dennes son Nils Andreas (1857-1930) med hustru.
 
När vi senare träffades visade det sig att fotot var ännu äldre och med största sannolikhet föreställde Nils Olof och hustrun Sara Lena (1820-1862) och var gissningsvis taget i samband med Nils Olofs 50-årsdag 1861!
 
Fotot visade sig ha räddats direkt ur elden av en kusin till damens mor, i samband med att hennes mormors efterlämnade tillhörigheter eldades upp efter mormoderns död 1929. Det var inte ovanligt på landet att man avslutade ett dödsbo på det viset när allt värdefullt var utskiftat. Fotot har också ett litet brännmärke som kan verifiera historien som jag även hört av själva ägaren till fotot. Och mormodern var dotter till Nils Olof och Sara Lena.

1999-03-30, 11:50
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Carl!
Det var inte svårt att hitta hit! :-)
Men jag är fortfarande nyfiken på vad för slags foto det är som är från före 1862, tydligen 1861 enligt dig! Jag är alltså inte intresserad av vem det föreställer, utan typ av foto!
 
Mvh//Lotta

1999-03-30, 18:40
Svar #2

Carl Szabad

Fotot är en reproduktion som är kraftigt retuscherad, från 1910-talet (enligt experterna på Fotografimuséet). Hur originalet var framtaget vet jag inget om, min datering kommer från åldern på personerna på fotot och från div anteckningar på baksidan av fotot. Och 1860-talet kunde mycket väl stämma om man ser på kläderna.

1999-03-30, 18:53
Svar #3

Carl Szabad

Jag kanske ska tillägga hur det ser ut. Det är alltså ett foto på min morfars mors föräldrar där de sitter festklädda på var sin stol, i den sedvanliga stela posen som kom sig av att man skulle sitta still en längre tid.
 
Har du fått nöjaktig förklaring till typ av foto nu, eller var det något annat du avsåg?

1999-03-30, 19:08
Svar #4

Lotta Johansson

Hej Carl!
Det jag undrade lite över var åldern på fotot. Jag är inte hemma på fotograferingens historia, men när vi nu kommit in på ämnet så kanske det här kunde vara rätt plats att ta upp det.  
 
När började man fotografera, t ex porträtt, i Sverige?  
 
Hur utbrett var det vid t ex mitten på 1800-talet?
 
Vilken teknik använde man då?
 
Fanns etablerade fotografer över hela Sverige i mitten på 1800-talet?
 
Hoppas jag förklarade bättre nu vad det var jag menade!
 
Mvh//Lotta

1999-03-30, 19:50
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Som svar på Lottas frågor: jag rekommenderar att du läser Rolf Söderberg och Pär Rittsel, Den svenska fotografins historia 1840-1940 (1983). Eftersom Carls bild tycks vara framställd via reproducering kan man inte helt säkert fastställa originalets beskaffenhet, men det var sannolikt framställt med den s.k. våtplåtsmetoden, som tycks ha använts av flertalet fotografer - och de blev många: 1856 fanns 3 fotografer i Stockholm, 1860 12 st. och 1865 65 st. (det gick alltså drygt 1.500 invånare i Stockholm per fotograf).

1999-03-30, 19:52
Svar #6

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Ack, ack - fel på användarkontona igen!

1999-03-30, 20:06
Svar #7

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tyvärr har Anbytarforum drabbats av tekniska problem, som närmare förklaras i diskussionen Anbytarforum (under Sveriges Släktforskarförbund). Men igen? Användarkontona har inte varit drabbade av störningar tidigare vad jag kan minnas. Hur som helst, felsökning pågår.

1999-03-30, 20:09
Svar #8

Lotta Johansson

Tack för tipset Bo! Jag ska låna den.
Men eftersom kanske fler än jag är intresserade av att få svar på frågorna jag ställde, så kanske du, eller någon annan, kan ge lite korta svar på dem här.  
 
Mvh//Lotta

1999-03-31, 01:02
Svar #9

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Hur länge förvarades normalt fotoplåtarna för efterbeställningar? Fanns plåtnummer angivna på köpkvittot?
 
Jag har ett gammalt album med ett tjugotal foton med oidentifierade personer.
Känner någon till vid vilken tid dessa fotografer i Medelpad var verksamma?
Adéle Kindlund, Storg. 12, Sundsvall
Peterzén & Franke, Sundsvall
Sven Nilsson, Storg. 18, Sundsvall
Hildur Björklind, Matfors och Sundsvall
J. Norberg, Torpshammar, Matfors, Lucksta, Sundsvall
O. P. Silfverling, Storg. 37, Sundsvall
 
Sedan en fundering kring identifiering av gamla foton: Vore det möjligt att organisera ett möte, vid de nu så vanligt förekommande  hemvändardagarna, för att titta i sekelgamla fotoalbum? Då, om någon gång, finns väl chansen att hitta fotodubletterna och de är kanske identifierade!

1999-03-31, 01:14
Svar #10

Carl Szabad

Swen: Alla ansträngningar som är möjliga borde göras för identifiering av gamla fotoalbum och det är inte ovanligt att hembygdsföreningarna på orten har sådana projekt på gång. Kontakta dem. Eller kommunarkivet kanske känner till några sådana identifieringsförsök. I Sollefteå, som exempel, har man en förnämlig samling som det arbetas mycket med och där kommunarkivet kan ge information.
 
I dag är det enkelt att ta vanliga papperskopior med hyfsad kvalitet av ett album och deponera där man kan förvänta sig resultat, som på en hembygdsgård i trakten.

1999-03-31, 01:45
Svar #11

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Carl: Vi har ju också de boende på servicehus etc, som säkert skulle uppskatta ett planerat besök. Jag ska fundera vidare på detta.
 
Jag fick ett tips nyligen om att man kan ta utmärkta kopior på svartvita foton i en fyrfärgskopiator. På så vis framträder gråskalan bättre. Dessa kopior skulle kunna skickas på remiss till någon lämplig förening.

1999-03-31, 11:02
Svar #12

Carl Szabad

Fyrfärgskopiering är det inte så många som har tillgång till, men i kontarsvaruhus finns det raster att köpa som förbättar kvalitén vid vanlig kopiering. Och annars fungerar det utmärkt att scanna bilder. Och då kan man dessutom använda dem för att lägga in i dokument eller släktforskarprogram.

1999-03-31, 12:54
Svar #13

Lotta Johansson

Swen!
Titta in på den här sidan så kan du nog hitta någon som kan hjälpa dig!
http://www.fotomuseet.sundsvall.se
 
Mvh//Lotta

1999-03-31, 13:14
Svar #14

Lotta Johansson

Swen!
I adresskalender för Sundsvall 1889 finns Adéle Kindlund, fotograf, på Nya Kyrkogatan 6.
Dom andra hittade jag inte där.
 
Mvh//Lotta

1999-04-02, 13:15
Svar #15

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Det tillhör ju inte vanligheterna med identifierade fotografier från 1860-talet (som föreställer folk med bondehärkomst), men jag har också ett exempel. Jag har i min ägo en förstoring och reproduktion av ett fotografi som föreställer min mmmf:s föräldrar. Fotot ser ut att vara taget ute i naturen, men är antagligen taget i studio (jag vet att tekniken var vanlig vid denna tid). Enligt uppgift skall orginalet vara mycket speciellt (ser inte alls ut som den typ av foton som var vanligt förekommande under 1800-talets sista decenier) och finnas hos en avlägsen släkting i USA. Min mormors syssling (som under stora delar av sitt vuxna liv tjänstgjort i USA) sökte upp sina släktingar i början på 1930-talet och har haft god kontakt med dem sedan dess (bl a fick hon en hälsning i bild och ljud från de ca 100 släktingarna i samband med sin 80-årsdag för några år sedan). Hon reproducerade orginalfotot för ca 15 år sedan och gav en kopia till min mormor. Fotografiet är taget senast 1861 då kvinnan på bilden avled. Både Per Sjunnesson och Tora Troedsdotter, Kvinnaböske, Grevie (som fotot föreställer) var födda 1801. Jag önskar bara att man hade liknande dokumentation på de övriga 30 förfäderna i den femte generationen.

1999-04-28, 19:06
Svar #16

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
På de fotografier som är tagna i studios är det på många angivet att plåten finns kvar. Jag menar foton från slutet av 1800-talet och de två första årtionden på 1900-talet. Om ateljén upphörde kastades då plåtarna, eller?

1999-04-28, 19:34
Svar #17

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Ofta men inte alltid finns glasplåtar etc bevarade hos det lokala arkivet. Antingen på biblioteket eller hos hembygdsföreningen på orten. Om man har riktig tur är plåtarna numrerade och med ändå mer tur har man även lagt händerna på de s k sittningsböckerna, dvs de böcker där bokning av fotografering infördes. Efter bokning anges ofta plåtnummer och därmed kan man med tur identifiera personerna på bilderna.
 
Nordiska museet har en särskild bildbyrå dit man kan vända sig med frågor. De har också stora samlingar av bilder och sittningsböcker. Just nu driver de tillsammans med Riksantikvarieämbetet ett projekt för digitalisering av dessa bilder.
 
Vad gäller kopiering av bilder så är naturligtvis scanning en väldigt bra metod. Man kan då antingen skriva ut dem eller göra dem tillgängliga via en multimediaproduktion av enklare slag. Om man inte har tillgång till utrustning så återstår vanlig kopiering. Det finns dock ett mycket bra alternativ men tyvärr relativt dyrt (även om man kan förhandla sig till mängdrabatt) det är laserkopiering, priset brukar ligga på en 15,-/st för svartvit och 25,-/st för färgkopior. Men väldans snygga blir de, nästan som tryckta.
 
Hälsningar Lena A L

1999-04-29, 22:50
Svar #18

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Tack för upplysningen Lena!

1999-05-02, 23:06
Svar #19

Utloggad Martin Sunnqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 00:26
    • Visa profil
    • martinsunnqvist.wordpress.com
Swen Stockhaus! Jag har fyra fotografier från Peterzén och Franke i Sundsvall, och de är tagna 1916. Om firmans verksamhetsperiod i övrigt vet jag dock inget. Kanske finns handelsregister bevarade?

1999-05-03, 08:45
Svar #20

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Lotta och Martin: Jag har mailat till Fotomuseet i Sundsvall och får återkomma när jag vet mer.
Sveriges Handelskalender (1859-) finns på Kungliga Biblioteket och de kan vara till nytta om man söker efter uppgifter enstaka fotografer. Jag har i andra sammanhang haft nytta av dessa kalendrar, då de ofta är rika på uppgifter om företagen.
Lena A: Finns det någon information på nätet (alternativt adress) om Nordiska Museets bildbyrå?

1999-05-04, 07:16
Svar #21

Utloggad Gunnar Nässén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 11:39
    • Visa profil

1999-05-19, 00:08
Svar #22

Kurt Karlsson

I USA finns ett företag som sysslar med lite av varje inom genealogi. Det heter GENEAGRAPHX och ligger i Arizona. De har en hemsida med oidentifierade fotografier (Lost Leaves) som de ber läsaren (tittaren) identifiera. Man kan även skicka in foton för publicering och ev identifiering. Något för RÖTTER att ta efter?
Länk: http://www.agcig.org/leaves.htm

1999-05-19, 14:00
Svar #23

Utloggad Jan Eurenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:44
    • Visa profil
    • worldconnect.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/igm.cgi?db=janeur
Swen Stockhaus!
På Libris hittade jag en bok som heter: Förteckning öfver Sveriges fotografer.  
Den finns på Kungliga Biblioteket och är utgiven 1899. Det finns även en med samma titel utgiven 1911. Kanske kan vara något?

1999-05-19, 23:29
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som sagt, på Rötter finns allt: kolla på följande adress; och använd den också: http://www.genealogi.se/bildgata.htm

1999-08-01, 09:14
Svar #25

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Genom en avlägsen släkting så fick jag syn på ett väldigt gammalt fotografi och efter intervju och egen genomgång så visade det sig vara min Ff Ff F.
Sedan tidigare har jag ett fotografi på honom men det är betydligt yngre och visar honom på ålderns höst. Detta gamla foto visar samme man i medelålern (han hade grova och tydliga drag så därför är det tveklöst han). Min gissning är att det är fotograferat på 1870-talets första del (även möjligt senare delen) i Piteå socken. Fotot är jättebra förvarat, men lustigt är att ingen fotograf står nämnd på plåten. Plåten är inte riktigt lika hård som dom var på senare del av 1800-talet. Jag kostade på en reproduktion som vart väldigt hyfsad, men den papperskopia som jag också gjorde blev faktiskt ännu bättre. Detta är ju GULD värt. Och dessutom så är det efter denne man (Johan Öberg) som jag idag bär mitt efternamn, jättekul och ett bevis på att i tid fråga gamla släktingar om fotografier. Fotografiet fanns mycket riktigt i ett gammalt släktalbum som varit i ovannämnde persons barnbarns ägor och hon var dessutom Lärarinna och hade bevarat allt med jättebra anteckningar. Men det gamla kortet stod det ingenting på, då berättade släktingen (sonen) att en förstoring på detta kort hade varit upphängt i hans barndomshem. Eftersom att vi lyckades att reda ut vem personen föreställde så är ju fotografiet därmed av ovärderlig lycka för forskaren! Tänk om det fått gå ytterligare en generation, då hade nog ingen vetat vem personen på bilden var, och kanske till och med blivit kastad...
 
Hoppas att flera får uppleva ovannämnda historia.

2000-08-05, 16:23
Svar #26

Utloggad Berit Kulin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2022-07-24, 19:59
    • Visa profil
Någon som vet när fotograf R. Andree var verksam
i Strömstad/Grebbestad
samma gäller för fotograf Gerda Andree i Strömstad/Grebbestad.
 
Berit Kulin.

2000-09-16, 15:33
Svar #27

Utloggad Rune Westin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 19:58
    • Visa profil
Min släktforskning har jag ordnat med personakter, som i möjligaste mån förses med fotografier. Tror att jag har ett fotografi av min farmors föräldrar men är mycket osäker.
Fotografiet finns under BILDGÅTAN.
Deras namn var Bengt och Kristina Jonsson. Bengt lär ha varit jordbrukare i Karlstad och avled 1910.
Fotografiet kan man antaga är från förra sekelskiftet och är taget av Frithiof Söderström,  
Hamngatan, Karlstad. Det står också 160 på bildens baksida. Kan det vara gatunumret eller plåtnumret?
Kan någon hjälpa mig med identifieringen.
MVH
Rune

2001-08-04, 19:57
Svar #28

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har ett kort i mina ägor som är ifrån 1860-1870-talet, fotografen är C. Dahlquist i Helsingborg. På baksidan står Vet. Eriksson. Förkortningen är troligen veterinär Eriksson eftersom kortalbumet tillhört hans samtida kollega(?)bataljonsveterinär Axel Crona i Landskrona. Känner någon till denna Eriksson?
 
Mvh Niclas R.

2002-01-09, 18:28
Svar #29

Stefan L.

Hej!
Jag undrar om det gåt att identiferar personer på ett gammalt fotografi, om det är en gård i bakgrunden är det bara går in i husförhörslängderna o kolla. Är det nånting annat i bakgrunden som exempelvis skola, kontor, industri och annat. Är nog ganska intresserad att veta om detta går hem.
Hälsningar Stefan Lundgren

2002-01-09, 19:12
Svar #30

Anna Karlsson

Stefan L.
Om du känner till gårdsbeteckningen och vilket år fotot är taget så är det i princip bara att titta i hfl. Om du har någon annan byggnad i bakgrunden som du lyckats identifiera så kanske du kan koppla i hop personerna på bilden med orten och din släktforskning. Men Nej det finns inga fotografier i husförhörslängderna så lite gissningar blir det nog...
 
Hälsningar
Anna Karlsson

2014-05-31, 17:07
Svar #31

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Vill gärna ha synpunkter på om möjligen den unge mannen på bild 10050  
 
http://www.genealogi.se/media/com_mtree/images/listings/img200301/thumbs/10050.j pg,
 
kan vara densamme som den äldste pojken på bild 9568.
 
http://www.genealogi.se/media/com_mtree/images/listings/img200301/thumbs/9658.jp g
 
Släktskapet mellan albumens tidigare ägare gör det möjligt. Hårfästena är också väldigt lika tycker jag.
 
Mats

2014-05-31, 22:00
Svar #32

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nej, jag tror inte det (mina synpunkter) Pojken bland barnen har spetsigare haka. Om han skulle finnas på den bilden, liknar han mest pojken som är sittande till höger, men där stämmer inte åren, då det kan skilja 10 år mellan pojkarna. Korten verkar båda vara från 1870-talet, men det skiljer inte 10 år mellan korten.
Ann-Mari Bäckman

2014-06-01, 10:46
Svar #33

Utloggad Mats Åsenius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 18:08
    • Visa profil
Tack Ann-Mari för Dina synpunkter!
Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna