ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotona finns redan på Porträttfynd - vad gör jag?  (läst 1206 gånger)

2008-07-23, 00:35
läst 1206 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag har köpt ett fotoalbum på Tradera med en hel del Stockholmsporträtt i och det visar sig att några av fotografierna redan är inlagda på Porträttfynd! Det bör vara den tidigare ägaren som gjort detta.
Hur ser jag då att det är exakt samma kort och inte dubletter - jo, de är namnade och alla repor och prickar är på exakt rätt ställe. Dessutom har jag köpt albumet av den som lagt in bilderna (samma namn).
 
Det känns inte riktigt rätt att lägga in dem på nytt.
Jo, om det nu hade varit fråga om dubletter, men det här är ju exakt samma bilder.
 
Ska jag nu bara kommentera att jag har fotografierna i min ägo sedan juli 2008?
Jag bör väl dessutom nämna att de hänger ihop med andra fotografier i samma album. För alla bilder i albumet är nämligen inte inlagda på Porträttfynd utan bara de som är namnade.
 
Mvh,
Susanne Carlsson

2008-07-23, 05:37
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Susanne!
 
Det var det här som jag befarade kunde ske! Själv ha jag varit sugen på att köpa från Tradera, men hur ska man veta om korten redan finns inlagda i Porträttfynd? Går det att kommunicera med säljaren?  
 
Det blir naturligtvis fel att lägga in samma kort från samma album igen.  Finns det något albumnummer till de redan inlagda korten? Du kan skriva som kommentar på de redan inlagda, att de hör till album #....=ditt album. Om man söker på ditt album kommer de redan inlagda korten också med.
Konstigt att den som lagt in korten, inte bemödat sig med att lägga in alla kort från albumet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-07-23, 07:02
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Man skulle väl också kunna se detta på ett annat sätt:
- Någon köper ett album och bemödar sig med att lägga in alla bilder i detta som har namn i Portträttfynd - alltså en god hjälp för framtida identifiering av andra liknande bilder som saknar namn.  
- Densamme säljer detta album och ger på detta sätt den nya köparen möjlighet att fortsätta inläggingsarbetet, samt även knyta ihop oidentifierade bilder med identifierade.
- Att precis samma kort - exemplar - läggs in flera gånger, kommer vi förhoppningsvis få leva med, om de som efterlever oss kortägare, tar vara på de gamla korten och kanske t o m lägger in dem i ett framtida Portträttfynd. För vem av er kortägare har antecknat på dem att de redan är inlagda  
 
Men det är klart; Om albumet efter den första inläggningen av de namngivna korten, hamnat hos någon som slaktar det och säljer korten styckvis på Tradera, då hamnar saken i ett annat läge, men kanske ändå i ett bättre läge än att albumet slängs ... vilket jag tror skett och sker.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 23 juli, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-07-23, 09:45
Svar #3

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Det kan vara så att den förre ägaren till albumet endast lagt in de namnade fotografierierna i hopp om att de skulle bli identifierade?
De andra fotografierna i albumet kanske inte ens tillhör albumet egentligen.
 
För nackdelen med att köpa album - inte bara på Tradera utan även loppmarknader - är ju att ingen senare köpare kan veta om albumet är ihopplockat eller ursprungligt.
Det kan ju vara en samlare på just Stockholmsfotografer som haft albumet innan och tyckt att albumet var en förvaringsplats.
Jag hann köpa ett tomt album för att ha just som förvaringsplats, men kom på att fotofickor + vanlig gaffelpärm är nog en bättre förvaring om man ska se det på ett mer vetenskapligt sätt.
 
När det gäller Knaust-bilderna så är de lösa (köpte tre buntar från samma säljare, nästan 200 fotografier med en hel del Sundsvallsbilder). Jag försökte kontakta säljaren och frågade varifrån korten kommer, men jag har inte fått något svar än. Jag tror att de flesta fotografierna kommer från samma ursprungsägare, men jag kan ju inte veta.
 
Mvh,
Susanne Carlsson

2008-07-23, 09:51
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, man kan se det på olika sätt. Det positiva är ju att man räddar albumen från att kastas i soptunnan. Sedan har man ju rätten att sälja albumet igen, naturligtvis. Kanske den som köper ska vara mer observant om man är intresserad av att köpa på Tradera. Jag har inte handlat där, men visst kan man komma i kontakt med säljaren, eller?
Ann-Mari Bäckman

2008-07-23, 10:22
Svar #5

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Ja, det går att kontakta säljaren (ska gå i alla fall om det är en seriös säljare).
Ibland står det t.o.m. att har man frågor så är det bara att maila.
När man vinner auktionen så får man ju både mailadress och telefonnummer.
Sedan är det frågan om säljaren vill svara på frågor efter avslutad auktion, vilket tydligen inte säljaren av Knaust-bilderna vill. Synd, för det hade varit väldigt intressant att få veta om alla 198 bilderna hänger ihop.
 
Jag tycker att det går att se om albumet är orört. Det album jag köpte med originalkartongen är garanterat inte mixtrat med.

2009-03-16, 10:06
Svar #6

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hur kommer man i kontakt med TRADERA ?  
 
Mvh Susanne

2009-03-16, 10:32
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Börja på webplatsen: www.tradera.com
 
(Meddelandet ändrat av bobe den 16 mars, 2009)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna