ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografi av fadern till ett """"oäkta"""" barn  (läst 807 gånger)

2006-06-12, 16:47
läst 807 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har ett problem.
 
I släktens ägo finns det ett fotografi, taget av E. Agerbundsen i Ystad, och bör vara taget strax före år 1889. Mannen på bilden sägs föreställa min farmors mormors far, som enligt uppgift ska:
 
1. ...ha gjort min farmors mormors mor med barn (barnet föddes 1889-09-27 i Stiby). Barnet föddes som oäkta och fadern angavs ej i födelseboken.
2. ...ha emigrerat till USA innan barnet föddes (alltså beräknat mellan den 27 januari och 27 september 1889).
3. ...kanske ha hetat Andersson, och kanske haft en bror som bodde i Onslunda.
 
Är det möjligt, att utifrån fotografiet, identifiera mannen på bilden? Ska jag lägga in fotografiet i Porträttfynd? Om fotografiet har någon form av serienummer, är det möjligt att undersöka fotografens arkiv, om det är bevarat, och på så sätt få reda på vem som beställt fotografiet?
 
Det märkliga är att mannen på bilden är så enormt lik sin dotter (hon som föddes 1889) till utseendet, och det är en ovanlig situation där jag har ett fotografi föreställande min farmors mormors far, men inte ens känner till hans namn och omöjligen kan ta reda på det på vanligt vis.
 
Tacksam för alla tips och synpunkter,
 
med vänlig hälsning, Markus Gunshaga.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2006-06-12, 17:37
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Markus!
 
Du ska absolut lägga in fotot i Porträttfynd. Har du riktigt tur kan det ju finnas en dubblett av kortet redan , som är identifierat. Det kanske du har kollat redan?
 
Ett tips är att du i texten nämner vilken socken mannen ev, kan komma ifrån. Alla som är intresserad av kort från den trakten får då upp ditt kort när de skriver den socknen i sökrutan. Jag önskar att fler gör så när man lägger in kort.
 
Det verkar inte vara så vanligt att dessa beställnings-journaler finns kvar. Om de finns kvar för Agerbundsen, det vet jag inte.
 
Mvh
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna