ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografi/prospektkort av en liten jente.  (läst 733 gånger)

2011-10-04, 16:16
läst 733 gånger

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Hei!
Jeg har et gammelt fotografi av en jente, fotografiet er formet som et
prospektkort. Det er ingen håndskrevet tekst på baksiden av kortet, og navnet
på jenta er ukjent. Med trykt skrift står det (på baksiden) Post Card, Place stamp here,
Name and address here, correspondence here, på forsiden av kortet står det med trykt skrift
i høyre hjørne, Andersson, Portland, N.Dak., jeg tror Andersson er navnet på fotografen og
at stedet må være Portland i Nord Dakota, men er ikke helt sikker.
Er det noen som kan ha flere opplysninger om dette fotografiet? - hvilken tidsperiode kan det være fra?,
hvilken motestil er kjolen som jenta har på seg? osv.
Mvh Bente



2011-10-06, 08:12
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bente!
 
Gubbar, barn och Amerika kort, det är inte lätt ge sig in på, för en tidsangivelse.
 
Om man tittar på flickans skor, kan det då visa på att det är ett 1920-tals foto? Jag vet inte vilken typ av klänning hon har, men på 20-talet förekom ju den nedhasade midjan. Kan flickans klänning också vara någon sorts typ av sådan klänning?
Ann-Mari Bäckman

2011-10-06, 10:02
Svar #2

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Skor ja, dvs sandaler. Sandaler med öppna tår var ovanliga förr. När började de dyka upp? 30-talet? Knappast tidigare.   Det gäller iaf Sverige. Amerika´t vågar jag mig inte på.

2011-10-06, 12:50
Svar #3

Utloggad Bente Løvli

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 18:50
    • Visa profil
Ann-Mari!
Jeg tror du har rett i at dette er et 1920-talls fotografi!
I Children\s Costume History på Fashion-era.com, står det at kjoler med nedsenket midje,
og blusete overdel var vanlig på 1920-tallet, det ble også brukt en enkel kittel under  
den bluselignende kjolen m/lav midje. Og på bildet av jenta ser man jo at hun har et plagg m/erme
under kjolen. Blonder, kapper og rysjer var også vanlig på disse kjolene som også kan minne om
litt om et forkle, fordi det er utenpå et annet plagg.
Det ble også brukt sorte lave sko og hvite strømper på denne tiden.
Klær for barn kan være vanskelig å tidfeste, fordi i tidligere tider var det ingen spesiell
mote for barn, første gang jeg så dette fotografiet så tenkte jeg det kunne være alt fra 1900 til
slutten av 1930 -årene. Men det er som nevnt den lave midjen som avslører at det er fra 1920-tallet.
 
Stefan!
Jeg vet ikke når sandaler med åpne tær og smale reimer dukket opp, men i Children\s Costume History -1920-årene
er det bilde av barn i lignende sandaler. Og det kan jo være at de dukket opp tidligere i USA, enn i Skandinavia.

2011-10-06, 21:59
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Jag tror att skorna är viktigare än midjan. Barnmodet kan ha släpat efter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna