ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Folkdräkter eller ?  (läst 4158 gånger)

2002-07-10, 20:49
läst 4158 gånger

peter zetterlund

Har de klätt ut sig i riktiga folkdräkter eller är det någon annan klädsel?. Personen längst till vänster (född 1879) var bosatt i Stockholm och även personen längst till höger (född1878). Personen i mitten saknar jag information om.
 

2002-07-10, 23:29
Svar #1

Jessica Pildal (Pildal)

Jädrar vilken fläta hon hade! (ursäkta kraftaget). Var det vanligt? Är det många bland dina fotogarfier som har så långt hår??
Jessica

2002-07-11, 09:42
Svar #2

peter zetterlund

För att svara korrekt behöver jag titta lite närmare på alla kort just ur denna aspekt (det kommer att dröja till augusti). Som jag tror är att många har haft långt hår men har det uppsatt.

2002-09-05, 19:26
Svar #3

peter zetterlund

Hej Jessica,
nu till din fråga. Jag har tittat igenom tre gamla album och ganska många lösa kort. Vad jag kan se är nog detta det enda kortet där håret visas i sin fulla längd. Däremot ser det ut som ganska många har långt hår men uppsatt på olika sätt. Har du själv kort med olika frisyrer?

2002-10-03, 19:39
Svar #4

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
För att återföra diskussionen till deras klädsel...Personen till vänster får mig att associera till en slavisk kvinna både vad det gäller klädsel och utseende!Damen i mitten kan av huvudduken att dömma lika gärna vara en Värendkvinna som en från Skåne,där kluten (monterad eller knuten) var en vanlig huvudbonad. Livstycket och kanske förklädet talar för Skåne. Damen till höger bär en dräkt från Värend i Småland. Det speciellas med denna dräkt är det breda bandet sk Livband som hon bär knutet på vänster sida. Det har förutom ägarinnans intialer även den regerande monarkens initialer.
Vad gäller dräkter så rekommenderar jag varmt ICA-förlagets bok om Folkdräkter och bygdedräkter från hela Sverige 1978 (för Värend se s.74).
 
Hälsningar Inger Forsmo

2002-10-03, 20:23
Svar #5

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Hej!
Vad jag kan se har du tre fasionabla damer från runt cekelskiftet som klätt ut sig i folkdräkt a?la nationalromantiska tolkningen. Det var den nationalromantiska rörelsen som tog upp folkdräkterna och lade till eller drog ifrån för att de skulle se så bra ut som möjligt(dvs vad vi idag skulle kalla moderna). Det finns många exempel på liknande dräkter de flesta uppsydda på salong av sömmerskor, ifrån Stockholm och bars ofta vid frilufts aktiviteter som promenader osv
MVH
Lena-Maria

2002-10-10, 10:07
Svar #6

peter zetterlund

Hej
Med utgångspunkt från Ingers kommentarer har jag förstorat den  del som skulle kunna vara Livbandet. Eftersom hon hette Zera med zäta och Zetterlund så är det inte två zäta vi ser?? Men varför smålandsdräkten? Hon kommer från Stockholm  med rötter i Uppland. Kanske Lena-Marias kommnetarer är det som avgjorde deras val, de ville se så bra ut som möjligt och valde därefter.  
Tack för era ledtrådar!
 
Här kommer förstoringen:

2002-10-10, 14:57
Svar #7

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Efter att ha tittat lite närmare på kortet så kan jag säga att den första dräkten är troligen en Lappdräkt som användes som skiddräkt bl.a. Den andra är en skåne variant, suns på klut, väst och silverspännena som är typiska. Men i en något annorlunda variant än vad vi idag skulle acceptera av en folkdräkt, den tredje är som tidigare sagts en Värend dräkt, även den utan vissa detaljer som behövs för att betraktas som en riktig folkdräkt. Det var vanligt att ha liknande dräkter i Stockholm, utan hänsyn till eget ursprung. Det som vi idag talar om som folkdräkt och har bestämda regler om hur de ser ut och ska användas var vid denna tid okänt. Då var det mer en nationalkänsla man eftersträvade med traditionella svenska dräkter (Utan ursprungs ort behövdes)Därför skapades även Sverigedräkten vid den här tiden som en variant av de ovan visade.
MVH
Lena-Maria
ps hoppas att det inte blev för akademiskt

2002-12-29, 18:14
Svar #8

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hej och ursäkta att man blandar sig i denna debatt om landskapsdräkter. Jag har i min ägo en bild på en släkting vid namn Elsa Howding och enligt min far, som härstammar från Småland, bär hon Wärendsdräkten. Visst finns det vissa likheter med damen till höger men det skiljer också en hel del. För att andra ska få göra en bedömning infogar jag därför min bild på Elsa. Kortet bör vara taget någon gång på 1910-talet.  

Med vänlig hälsning Ann-Sofie

2002-12-30, 19:28
Svar #9

Utloggad Inger Forsmo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 20:09
    • Visa profil
Hej!
Visst är det en Värenddräkt som du har på kortet. Så ser den rätt moderna versionen ut än i dessa dagar.Den kvinnliga dräkten som används idag fick sin utformning under den natinalromantiska epoken vid 1800-t slut. Den knyter an till ett mycket ålderdomligt dräktskick som finns skriftligt belagt vid 1700-t mitt i socknar i Värend. Citerat ur ICA-förlagets dräktbok, se ovan.
 
MVH  
Inger

2005-06-14, 23:39
Svar #10

ingalill

Hej !!  Är det någon som vet hur silverkedjan ska va i knapparna på en Värenddräkt.   Tack på förhand / Ingalill

2005-06-15, 07:27
Svar #11

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Länge sedan jag var knätofsare men jag har för mig att silverkedjan var korsad?
Det går säkert att hitta någon dräktbok på biblas som kan ge dig ett mer riktigt svar än mina gissningar  
 
Mvh,
Helena i Södertälje

2007-03-05, 11:34
Svar #12

Utloggad Ulla Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2008-03-18, 17:37
    • Visa profil
Hej!
 
Undrar om någon känner till hur halsklädet till Västerfärnebodräkten ska se ut? Har sett så många olika varianter och undrar vilken är den rätta?
 
MVH
Ulla

2007-03-05, 14:26
Svar #13

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Ulla,
 
Det finns åtminstone tre olika varianter på halsklädet till Västerfärnebodräkten:
1. Siden, i olika (valfria) färger
2. Rutig bomull, i vitt, blått och rosa
3. Rutig bomull, i vitt och rosa
 
Allt enligt Bygdedräkter i Västmanlands län, utgiven av Västmanlands läns hemslöjdsförbund 1998; författare Anna Karin Reimerson och Håkan Liby.
 
Ingela

2021-06-29, 18:32
Svar #14

Utloggad Lisette Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-06-29, 18:32
    • Visa profil
Det är svårt att känna igen dräkter utan färger. Är dock ganska säker på att dräkten till höger inte är en värendsdräkt utan från göinge, Skåne. Dom är väldigt lika och värendsdräkten är mer känd så det är inte konstigt att så många gjort det misstaget. Broderier på förklädet och den ljusa kjolen pekar på Göinge

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna