ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Efterlyses:Foto av travkusk med älg Solvalla?  (läst 1665 gånger)

2003-11-22, 12:38
läst 1665 gånger

Utloggad June Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2011-01-04, 15:54
    • Visa profil
Jag efterlyser ett foto av min mormors bror Axel Fredrik Jansson Palm född 1876.07.15 i Ramsberg Västmanland. I mormors gömmor fanns ett foto på hennes bror när han körde trav med en älg som hade växt upp bland hästar. Fotot är förmodligen taget i Stockholm i början på 1900 talet. Detta foto är försvunnet. Finns det någon som möjligen vet något om detta foto? Axel var på detta foto klädd i uniform. Tacksam för alla tips. MVH June

2003-11-22, 16:02
Svar #1

Peter Funke (Aningen)

Hej June! Vill minnas att jag sett ett kort av älgen Lotta (?) framför sulky. Facktidningen Travronden har ett stort bildarkiv där älgen kan finnas plåtad, redaktionen@travronden.se är mailadressen. Kan inte de hjälpa dig så be dem att få adressen till Harper, han har hästminne och antagligen älgminne också...
Lycka till!

2003-11-25, 16:28
Svar #2

Utloggad June Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2011-01-04, 15:54
    • Visa profil
Hej Peter!
Vill tacka så mycket för tipset.Nu har jag någonstans att börja.
Ha det bra. MVH June

2003-12-17, 18:36
Svar #3

Ingrid Månsson

Hej
Jag tror att du kan få hjälp med att hitta älgen, om du vänder dig till Travmuseet i Årjäng. Min man, som är mycket travintresserad påstår sig ha sett en bild som kan motsvara det du söker.
Vänligen
Ingrid Månsson

2003-12-20, 18:24
Svar #4

Utloggad June Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2011-01-04, 15:54
    • Visa profil
Hej Ingrid
Jag vände mej till travronden enl. tips av Peter Funke och med hjälp därifrån har jag lyckats fått tag på en bild,inte den jag sökte men tagen vid samma tillfälle.Tack för erat tips jag ska även söka i Årgäng.
MVH June

2004-06-08, 15:18
Svar #5

Mattias A

Kolla på Järva Krog i stockholm, finns fler foton av just älg trav där.
mvh Mattias

2005-11-29, 13:14
Svar #6

Marihe Eklund

Hej!, jag snubblade på forumet av en olyckshändelse men det visar sig att Axel Palm var min styvfarfar. Min pappa var fosterbarn där. Det finns en artikel i Aftonbladet 2/5 1964 med bild och storyn om solvallahändelsen, det går säkert att få en kopia på kortet.
 
Mvh Marihe Eklund

2006-02-04, 16:55
Svar #7

Utloggad June Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2011-01-04, 15:54
    • Visa profil
Hej Marihe
 
Tack för tipset!Visste inte om något fosterbarn,
endast en dotter,tror att hon hette Jenny.

2010-10-20, 14:36
Svar #8

Utloggad Tommy Frisk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2016-02-08, 22:11
    • Visa profil
Hej June. Var säker på att jag skulle kunna bidra med lite information om denna händelse,men efter att ha läst Marihe Eklunds tips om artikeln i aftonbladet 2/5 1964,så är jag inte alls lika säker. I början av förra seklet så fanns det en tam älg vid Älvkarleö. Hon togs om hand som liten,och användes bl.a för att skjutsa folk från järnvägsstationen till turisthotellet och Älvkarlebyfallen. 1907 deltog hon i ett provlopp för trav vid vinterfästen i Falun,vilket hon vann. Inskriptionen på pokalen löd: \Vinterfästen Falun 1907 För för körning af elg´. Det berättades att efter detta lopp så blev det förbjudet med älg som dragdjur. Att ha en älg som dragare var så pass ovanligt att 1908 var Svenska Bio från Kristianstad i Älvkarleö,och flmade en resa till fallen med den tama älgen!. 1909 såldes hon till Skansen,och användes även där till att skjutsa folk. Min första tanke var att \din´ och \min´ älg var ett och samma djur,men av informationen i tidningsartikeln att döma,verkar det ju inte ha varit så. Vill man läsa mer om älgen vid Älvkarleö så gå in på Älvkarleö Bruks nättidning:  WWW.byabladet.zoomin.se - brukets historia - tama älgen Stolta. M.v.h. Tommy.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna