ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avrättning  (läst 7535 gånger)

2009-09-19, 16:30
läst 7535 gånger

Dan Paradell

Följande foto som föreställer en avrättning har jag köpt på en auktion här i Stockholm. Är det någon som känner till om det kan vara en avrättning i Sverige? På bilden som är lite suddig ser det ut som det är en autentisk avrättning som skedde på andra hälften av 1800 talet. Det bör vara bödeln som står med rocken.
 

2009-09-19, 17:46
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är svårt att avgöra på klädseln, vilken tid detta kan vara. Det bör väl vara bödeln till vänster och prästen till höger, gissar jag.
 
Sista avrättningen i Sverige var år 1910.
 
avrättning
Ann-Mari Bäckman

2009-09-19, 18:17
Svar #2

Dan Paradell

Med tanke på åskådarna ser det ut som det är en offentlig avrättning. Den sista offentliga avrättningen i Sverige skedde 1876. Därefter så skedde den inom fängelserna. Så är bilden från Sverige så bör den vara under tiden 1860 tal till 1876. Klädseln man har på sig är absolut från den tiden.

2009-09-19, 20:41
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Hej Dan.
 
Bilden finns med i Jan G Ljungströms bok Skarprättare, bödel och mästerman (Carlssons bokförlag 1996) på sidan 82.
 
Han berättar i boken att avrättningen ägde rum 18 aug 1876 och det var Gustaf Adolf Hjert som halshöggs i Vittlånge i Södermanland.
 
Hjerts avrättning beskrevs i ett tidningsklipp: knappt hade Hjert hunnit placera sig, förrän skarprättaren Hjort skyndade fram, fattade sin under ett par grankvistar dolda bila och skilde med ett enda kraftigt och väl riktat hugg huvudet fullständigt från kroppen så att det rullade ned på schavotten, ... och ögonblicket därefter framrusade ur folkmassan personer, försedda med glas och skedar för att upphämta blod.
 
I boken på sid 84 finns även foto på Hjert, hämtat från Polismuseum i Stockholm.
 
En mycket intressant bok, läs den.
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2009-09-19, 21:16
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Dan!
 
Det var skickligt att du kan se på klädseln att avrättningen skedde mellan 1860-1876!
Ann-Mari Bäckman

2009-09-20, 00:05
Svar #5

Dan Paradell

Tack Katarina är alltid kul att ha historien bakom ett foto även om det här är ett makabert foto. Jag skall definitivt köpa den boken  
 
Jag kunde dock inte se på klädseln att avrättningen skulle ha skett mellan 1860-1876 utan det var mer att kläderna var 1800 tal men att fotograferingen kom igång på 1860 talet och den sista offentliga avrättningen i Sverige var 1876 var mer det som kunde göra att jag kunde ringa in den till den tidsperioden.  
 
Jag har för mig att det var någon bödel som var mer än nykter vid en avrättning som gjorde att myndigheterna beslöt att förbjuda offentliga avrättningar.
 
Hälsningar  
 
Dan

2009-09-20, 00:07
Svar #6

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Är fotot märkt på något vis, står det något på baksidan. Jag antar att kort av det här slaget har mångfaldigats i efterhand, men det vore intressant om man kunde utröna om det är från tiden då det skedde.
 
Får man fråga vad du fick ge för det?
 
Mvh

2009-09-20, 07:06
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Vad skulle de med blodet till?
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-20, 07:19
Svar #8

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Bilden är relativt välkänd, och visar, som sagts, avrättningen av Gustaf Adolf Eriksson Hjert på Lidamon utanför Malmköping i Södermanland. Samtidigt avrättades hans kumpan, Konrad Pettersson Lundqvist Tector på Stenkumla backe, utanför Visby.
Avrättningarna ansågs skandalösa. Skarprättaren Steinick från Vadstena, som kallats till Tectors avrättning var såpass packad att han var tvungen att hugga tre gånger innan han lyckades skilja huvudet från kroppen.
Hjerts avrättnng gick bättre då den från Stockholm kallade skarprättaren Hjort(?) var rutinerad, men i stället stormade åskådarna schavotten för att samla in, eller på stället lapa blodet från den avrättade.
En i förtid död människas blod ansågs innehålla livskraft som övergick till den som förtärde blodet.
Att det skulle vara en avrättads blod, var inte nödvändigt, men det var i stället en garanti för färskvara.
Vi måste komma ihåg att begreppet ... bäst före  ... då hade närmare 100 år på sig att introduceras.
 
Avrättningarna vållade en intensiv riksdagsdebatt om bl a dödsstraffets avskaffande, men resulterade endast i att straffet i fortsättnngen skulle ske intermuralt d v s innanför fängelsemurarna.
Hjerts o Tectors avrättningar blev alltså de sista offentliga avrättningarna. Det verkställdes närmare halvdussinet halshuggningar innan den siste avrättades, Johan Anders Andersson-Ander, huvud föll för giljotinen 1910.  
F ö den enda gången giljotinen använts i Sverige.
De sista dödsdomarna avkunnades 1920, och gällde den s k ryssligan i Norrviken, men verkställdes aldrig
Dödsstraffet i fredstid avskaffades 1921.  
 
Det var en ovanligt tydlig bild. De bilder jag sett hittills har varit otydliga kopior av kopior.
 
Mvh
RolfL

2009-09-20, 11:13
Svar #9

Dan Paradell

Kortet ser ut att vara minst 100 år gammalt men jag tror inte det är ett original? Men den som hade haft kortet i sin ägo har haft det inramat!!!
 
Jag fick ge 200 kr för kortet och jag var inte ensam som bjöd på det utan det var även bud på det. Nu när det finns en historia bakom kortet tack vare er så är det definitivt värt dessa pengar.
 
Trots att det är ett makabert foto så är det en del av den svenska historien som inte ligger så långt tillbaka i tiden.
 
Hälsningar
 
Dan

2009-09-20, 12:08
Svar #10

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Tycker du fick det billigt, grattis till intressant köp!

2009-09-20, 12:54
Svar #11

carina helander

Är det någon som vet Gustav Adolf Hjerts rötter? Var han föddes, och vilka som var hans föräldrar?
Då min mormors biologiska pappa hette Hjert född 1889  i Skärblacka. Hans farfar ska ha varit en Alexander Henningson Gärdt.

2009-09-20, 13:28
Svar #12

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Carina
Här finns en redogörelse med fler uppgifter.
 
http://www.algonet.se/~hogman/slbrott_hjert-tector.htm
 
Från Hans Högmans fantastiska sidor.
 
Lasse

2009-09-20, 15:56
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag måste bara instämma här, Hans Högmans sidor är fantastiska.
 
MvH Sari

2009-09-21, 15:19
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Dan, hur stort är fotot? Som ett vykort, eller?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna