ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikahus eller Smålandshus?  (läst 1308 gånger)

2010-03-11, 14:09
läst 1308 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag fick detta kort tillsänt till mig via mail, där frågeställaren har funderingar om det kan vara hans släkt från Löckerum, Småland, på fotot? Han tror att personerna på kortet är födda vid en viss tid på 1800-talet, medan jag har en annan uppfattning. Så fick jag ytterligare ett kort på Löckerumsbarnen, men jag reagerade på huset? Det såg inte svenskt ut? Ser det inte amerikanskt ut eller hade smålandshusen även sådana fönster? Barnen verkar vara de samma.
 
Första bilden på barnen:
 
barn
 
Den andra bilden:
 

 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-11, 15:07
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Fönstren ser definitivt amerikanska ut, sk sash windows. Ser ut som en första stuga byggd av nybyggare

2010-03-11, 15:26
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kvinnan till vänster verkar vara havande.
 
Chris, har du eller någon annan någon uppfattning om när detta foto skulle vara taget. Ägaren av fotot har släktingar, som emigrerade till Amerika, men jag vet inte när. Däremot så har jag min bestämda uppfattning om årtiondet då detta foto togs. Det är ju viktigt om man ska utreda vem i släkten det kan vara, men det gäller att övertyga fotoägaren  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-05-02, 13:02
Svar #3

Utloggad Anders Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2019-05-17, 09:07
    • Visa profil
    • slakt.tjoho.nu
Det är definitivt en bild tagen i USA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna