ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Allmogekista med målning, kanske från Morkarla, Uppland  (läst 2423 gånger)

2005-03-02, 23:38
läst 2423 gånger

Kurt Karlsson (Kurtk)

Jag har av min far d 1965 ärvt en gammal medfaren allmogekista med målning/inskription. Där står:   Anno 1726
          J.A.S.   C.S.D.
Förmodligen vigselår och förkortning av brudparens namn.
 
Kistan kommer troligtvis från östra Uppland, kanske Morkarla eller socknarna däromkring. Jag har inte funnit några av mina anfäder som passar in men jag har inte koll på alla ännu! Någon som har ett brudpar i östra Uppland som kan passa in?
 
Kistan är ganska stor: 126x63x58 cm. Beslag, lås o nyckel verkar vara original. Kistan kan ju vara auktionsgods men kanhända arvegods. Pga storleken måste jag skiljas från den men innan dess vill jag få ut så mycket som möjligt av dess historia.
 
Mvh
 

 

2005-03-03, 19:15
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
För mig hade det varit stor skillnad om det är ett gammalt auktionsköp, eller en släktklenod. En släktklenod som hängt kvar i släkten i snart 300 år kan man väl inte sälja - oavsett storlek!?
 
Har du inga uppgifter alls om var far fått den ifrån?

2005-03-03, 20:56
Svar #2

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Det är en myt att föremål med allmogemålning eller inredningsmåleri kom till i samband med bröllop. Det kan ha gjort det, men oftast är det inte så.

2005-03-04, 13:58
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Kurt! Känner Du till denna länk?  
Det är ett diskussionsforum om antika saker. Där kanske Du kan få mera kött på benen om Din vackra kista.
 
Mvh Anita

2005-03-07, 22:12
Svar #4

Kurt Karlsson (Kurtk)

Tack för inläggen!
 
Anders: Håller med Dej till viss del. Men när man nu inte har någon som helst kunskap om härstamningen så känns den inte som en klenod och när barnen är ointresserade så ... Jag chansade på Morkarla som ursprung eftersom en del av mina anfäder på fars sida kommer från den trakten. Men det kan mycket väl vara auktionsköp.
 
Lars: Kan Du utveckla Ditt påstående lite? Är det tro eller vetande? Du verkar att luta åt vetandehållet.
 
Anita: Tack för tipset! Intressant diskussionsforum.

2005-03-08, 10:03
Svar #5

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Enligt min erfarenhet så målades möbler och kistor av flera olika orsaker.  
1 Som minne av en händelse som bröllop, eller annan större händelse. Men detta gjordes när man hade råd. Till bröllop så var det föräldrarna som betalade, men paret kunde låta måla möbler de fått i bröllps gåva när de hade råd. Ofta då upp till 5-10 år efteråt och daterade då möbeln vid målningstillfället.
2 För att visa att man hade gott om pengar, möbeln daterades vid målningstillfället.
3 För att det fanns en bra målare som kunde måla i önskade färger och mönster. Möbeln daterades vid målningstillfället.
 
Detta är mer och mer det som man kommit fram till när man försökt forstka kring möblernas måleri.
MVH
Lena-Maria

2005-03-08, 10:42
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta att man daterade möbeln vid målningstillfället kan stämma ganska bra. Jag har ett litet väggskåp, där årtalet 1739 är inristat på skåpets insida och på framsidan är årtalet 1744 ditmålat. Om nu det årtalet syftar på någon speciell händelse eller bara syftar på målningstillfället, det vet jag inte.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-23, 17:21
Svar #7

Anders Andersson

Även om årtalet inte är knutet till någon vigsel, så bör väl initialerna avse ett gift par? Bokstaven D i kvinnans förmodade patronymikon är väl inte den allra vanligaste - var hon dotter till Daniel eller David? Eller så är det inget patronymikon.
 
Hade man nu en databas där man kunde söka efter par av personer med vissa initialer under en viss tidsepok så skulle man få en lista med uppslag att nysta i, fast sedan finns det väl inte så många fler ledtrådar att gå på...

2005-05-23, 17:45
Svar #8

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
I sådana här fall så står så gott som alltid D:et för dotter och S:et för son.
 
Så ex.vis Svensdotter på kvinnan och Andersson på mannen kunde det vara.
 
Hälsn. Eivor

2005-05-24, 09:16
Svar #9

Anders Andersson

Naturligtvis, det har du rätt i. I så fall är initialerna inte till mycket hjälp...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna