ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 50000 bilder i Porträttfynd!  (läst 1179 gånger)

2005-10-18, 17:16
läst 1179 gånger

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:25
    • Visa profil
Det är med stor glädje och stolthet jag kan meddela att jag alldeles nyss lade in bild nummer 50000 i Porträttfynd. Vi har en enorm gemensam skatt samlad!

2005-10-18, 18:34
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Stig!
 
Vet du varför kortnumret inte stämmer med antalet inlagda kort? Det skiljer sig på ca 2800 kort.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-18, 19:29
Svar #2

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Antalet bilder som står överst i porträttforum är genomgångan och godkända bilder enligt anbytarvärden. Jag har frågat.

2005-10-18, 23:50
Svar #3

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Antalet bilder som anges i rubriken är antalet verkliga bilder i databasen, även sådana som inte är godkända av den ansvarige (som tydligen för närvarande inte finns).  
 
Sedan har ett antal nummer kommit att bli oanvända (utan bild och text), oftast på grund av att uppladdningen har misslyckats (ingen bild har kommit med) eller samma bild har skickats dubbelt och den ena sedan tagits bort av den dåförtiden ansvarige (Peter eller jag).  
 
Det är förklaringen till att nummerserien ligger ca 2800 bilder före antalet verkliga bilder. Ett nummer som blivit vakant återanvänds alltså inte.
 
När någon ansvarig tar vid och går igenom de kanske 10000 eller 15000 bilder som inte är granskade, skulle säkert antalet bilda sjunka ytterligare något i förhållande till antalet nummer (det vill säga antalet vakanta nummer skulle bli fler).
 
Tyvärr missköts Porträttfynd för närvarande av de ansvariga, vilket gör databasen onödigt svår att använda samtidigt som det ger ett slarvigt intryck. Det är visserligen inget som inte går att reparera, men arbetet med att få ordning på Porträttfynd börjar anta monumentala proportioner (månader av arbete). Men tydligen är Porträttfynd inte något som engagerar vare sig styrelsen, Rötterrådet eller redaktören. Att en av Rötters allra mest uppskattade och populära avdelningar helt lämnas vind för våg är tråkigt och för mig obegripligt.

2005-10-19, 08:04
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Det finns en eftersläpning på Porträttfynd sedan oktober 2004. Det gäller för övrigt en el annat också som nu uppdateras efter hand. Senast häromdagen gällde det Gravstensinventeringen som låg ett år efter.
 
Kön av bilder och kommentarer är mycket lång. Ingen har möjlighet att på heltid ägna sig åt Porträttfynd, även om det skulle vara önskvärt. Kön växer med 50-100 bilder per dag
 
Jag har själv gått igenom 3.000 bilder på två månader. Det kan väl knappast kallas att negligera databasen! Inlägget ovan känns därför minst sagt onödigt.
 
Mvh

2005-10-19, 08:40
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Men mina herrar har ni inte förstått att det viktigaste för den nuvarande ledningen (läs ledaren) är att ändra det som kommer fram på skärmen, när man kommer hit. Färger, bokstavsstil och sådant. Sen om kontrasten eller nåt annat blir sämre räknas liksom inte, bara det blir nåt som går peka på som mitt verk.
 
Är väl inte säkert att det finns nåt annat på agendan, som att hålla ordning på Porträttfynd och såna petitesser.
mvh
rune

2021-09-05, 18:49
Svar #6

Utloggad Jan Mikael Hedlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2021-10-24, 22:38
    • Visa profil
Var finns Porträttfynd idag?

2021-09-05, 19:08
Svar #7

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15310
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 16:10
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna