ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Väska i kavalleriet  (läst 1326 gånger)

2003-05-05, 23:28
läst 1326 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Föremålet som bilden nedan visar sägs ha tillhört utrustningen i Kronprinsens Husarregemente. Är det någon som kan verifiera detta, ange tiden då den användes och benämningen av väskan?
Tack på förhand
Rolf

2003-05-06, 21:38
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Rolf! Om nu väskan användes av Kronprinsens husarregemente så är den likväl äldre än regementsnamnet. Gissar i så fall på att den har tillverkats för Husarregementet Konung Carl XV (tidigare känt som Mörnerska husarregementet). Regementets namn ändrades (1873?) till Kronprinsens husarregemente och det slopades 1927.
 
Bengt

2003-05-06, 23:52
Svar #2

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Bengt!
Alla tips kan bli visa sig vara viktiga ledtrådar. Jag har kollat upp detta regemente som var värvat regemente. Det var från 1801 det benämndes Mörnerska husarregementet. Jag har även funnit att benämningen på denna väska bör vara sabelväska.
/ Rolf

2003-05-07, 15:46
Svar #3

Jörgen Gerhardsson


2003-05-07, 22:32
Svar #4

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Jörgen!
Jag känner till sidan och har redan sänt ett mail till sidansvarig för denna förnämliga sida för att få ett inlägg här i Anbytarforum, men stort tack ändå.  
mvh Rolf

2003-05-08, 09:19
Svar #5

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Rolf! Regemetet verkar att ha bytt namn enligt följande serie Okänt för mig - Mörnerska - Kronprinsens - Konung Carl XV - Kronprinsens.
 
Samtliga värvade och indelta regementens namn föregicks ca 1900 (och närmsta tiden dessförinnan och även därefter) av epitetet Kungl.. Ett undantag fanns, nämligen Kronprinsens husarregemente!  
 
Tror man på logik och konsekvens (vilket man ofta bör passa sig för att göra) skulle kungakronan på sabeltaskan utesluta tiderna som Mörnerska resp. Kronprinsens husarregemente.
 
Samma beträffande själva namnet var det väl under tiden som Husarregementet Konung Carl XV. Att sätta Kungl framför namnet skulle ha blivit tårta på tårta.
 
Namnet Husarregementet Konung Carl XV trivs naturligtvis väl ihop med väskans kungakrona.  
 
Bengt

2003-05-19, 22:41
Svar #6

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Jag har nu fått besked från Christer Nilsson (siten Militaria enl. ovan) att väskan är en kronprinsens Husarregemente manskaps taska m/ 1825 eller kanske rättare Mörnerska husarregemente manskaps taska.
Hälsningar
Rolf

2003-07-03, 21:43
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Rolf,  
 
Här kompletteras uppgifterna om de olika namn Kronprinsens husarregemente (K7) haft:
 
1757  härstammar från en kavallerikår uppsatt detta år  
1758  kavallerikåren omvandlad till Kgl Svenska  Husarregementet
1762  Uppdelat på Blå (Putbusska) husarregementet och Gula (Wrangelska) husarregementet
1766  Blåa och gula husarregementena sammanslagna till Kgl Husarregementet
1801  benämnt Mörnerska husarregementet
1816  benämnt Cederströmska husarregementet
1822  benämnt Kronprinsens husarregemente i och med att kronprins Oskar blev regementschef
 from Karl XV regering kallat Konungens värvade husarregemente
1860 benämnt Husarregementet Karl XV
1882 benämnt Kronprinsens husarregemente i och med den blivande Gustaf VI Adolfs födelse (ngt oklart för mig varför eftersom han då inte var kronprins)
1928 sammanslaget med Skånska husarregementet och Skånska  dragonregementet till (äldre) Skånska kavalleriregementet
 
Jag kan rekommendera min källa Christian Braunstein,  Sveriges arm?förband under 1900-talet, Statens försvarshistoriska museer, Skrift nr 5, 2003. För K7 se sid 141.
 
Michael
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna