ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Viket regemente?  (läst 1803 gånger)

2011-02-04, 11:44
läst 1803 gånger

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej!
Den vänstra mannen på nedre bilden är min farfar, Carl Fedrik Rosander. Han var född i Ellös,  Morlanda, 1880.02.01. Efter ett antal flyttar bodde han 1901 i Göteborgs Domkyrksförsamling.
Han borde ha gjort rekryten 1901, då samtliga bilder på honom och hans beväringskompisar är tagna 1901.
Går det, via uniformerna, att tyda ut vilket regemente han låg på.
Den översta bilden är tydligen tagen i Lidköping/Skara, men alla andra är tagna i Göteborg.
 

 
Med vänliga hälsningar
Sonsonen
Christian

2011-02-04, 23:11
Svar #1

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Jag har sett den övre bilden nånstans. Undrar om det är inte på Rötters porträttarkiv, Västergötland, Lindhes bilder...
 
Lidköping / Skara hade  ingen fast garnison. Lindhe däremot hade flera filialer i Skaraborg+Trollhättan, ibland fasta, ibland mera tillfälliga.  En av dem var i Axvall, lite utanför Skara mot Skövde...  DEN var en fast förläggnings/excercisort, så han fick många fotoorder där = en lönsam filial, som han själv skrev och berättade om.  Både på rekryter och officerare med sabel och allt.
Så den övre bilden är säkert därifrån.
Jag skall inte svära på rak arm vilket regemente brukade vara förlagd där, men det är lätt att ta reda på. Antingen Västgöta eller Skaraborgs, iaf...

2011-02-04, 23:51
Svar #2

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Det är mycket riktigt. Den  26 febr 2003 lade jag ut den övre bilden på porträttfynd, men ingen hörde av sig, så jag tänkte att det var dags igen.
Västgöta eller Skaraborgs regemente? Det är frågan.
Uniformerna såg väl likadana ut, oavsett var man låg.
Jag har ingen erfarenhet av militärsök, så därför tänkte jag testa igen.
 
Många hälsningar
Christian

2011-02-05, 11:31
Svar #3

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Orten ja. Det slog mig att OM det inte var Lindhe som kom ut till Axvall, så kanske soldaterna var på resande fot, just till Skara eller Lidköping.  Och då vet man inte vilket regemente det var. Fanns flera garnionsorter i Skaraborg.
Karlsborg den största, men fanns även Skövde och Falköping... Kanske också Vänersborg?
Men ändå troligast att Axvalla-gänget gjorde en mindre förflyttning till Skara...   Så det är nog ändå Axvalla som är huvudkandidaten...
Hittar jag igen vilka regementen som varit förlagda där, återkommer jag.
Annars kan du säkert hitta dem själv, googla tex som jag gör.  

2011-02-05, 13:51
Svar #4

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Det verkar att både Skarborgs och Västgöta hade sina fasta exercisplatser där...
 
Även livregementets husarer kunde ibland exercera där, men soldaterna ifråga är ju inga husarer.
 
Småningom etablerades ett lägerområde, med Skaraborgs Regemente på sydöstra delen av heden och Västgöta Ryttare, sedermera Västgöta Regemente i Västra delen av heden, den så kalladeFyrkanten, de båda regementenas område åtskilda åt av den lilla svackanDrågen. Kring heden hölls under 1800-talet flera stora manövrar.  
 
citerat från sajten: http://www.skaraborgarna.se/historia_traditioner/axvalla-hed

2011-02-06, 11:48
Svar #5

Utloggad Christian Rosander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:52
    • Visa profil
Tack Stefan, för tipsen.
 
Ha en trevlig Helg
 
MVH/Christian

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna