ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniformsgåta  (läst 1003 gånger)

2001-01-28, 12:54
läst 1003 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
På den bifogade bilden har mannen på sig en uniform av något slag. Möjligen är den utländsk. Jag har i alla fall inte lyckats identifiera den som svensk. Någon som vet, eller tror sig veta? Bilden är enligt upgiftslämnare tagen omkring 1920.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon
 

2001-02-07, 00:44
Svar #1

Helen Ohlsson

Är det en chaufförsuniform? På mössan ser det ut som om det är två vimplar. En medlem av någon automobilklubb?
Märket på ärmen, liknar inte det något industriarbetarförbund? Metalls gamla?
Gissar och funderar bara. Hoppas du får svar på din fråga. (Skriv gärna hit och berätta vad du fått eta för nu har jag också blivit nyfiken!)

2001-02-07, 21:00
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Kaj,
 
Det är ingen tvekan om att det är en yrkeschaufför, förmodligen så handlar det om Svenska Automobilklubbens uniform. SAK bildades 1903 men bytte namn redan 1908 till Kungliga Automobilklubben.
Jag föreslår att du mejlar fotot till KAK och frågar dem. Gå in på www.kak.se så hittar du mejladresser.

2001-02-08, 09:10
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Helen och Jan,
 
tack för era svar. Jag tror dock att ni är på fel spår. Den hetaste ledtråden jag har just nu tycks peka på en helt annan slags ratt än automobilens. Vi har nämligen här med båtar att göra tror jag. Jag misstänker nämligen att triangeln på ärmen är ett stiliserat segel och att mannen på bilden var medlem i en segelklubb och att S och K står för just det.
 
mvh
Kaj Janzon

2001-10-09, 14:08
Svar #4

Stefan Bjurström

jag tycker det ser ut som det finns ett H längst upp på märket i mössan

2001-10-09, 15:31
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Stefan, det är helt riktigt. Den här uniformsgåtan är numera löst, fast jag har glömt att meddela det i detta forum. Uniformen visade sig vara utländsk, närmare bestämt finsk. Mannen på bilden var medlem i Helsingfors arbetares segelklubb (HASK) som 1919 bytte namn till sitt nuvarande: Helsingfors Segelklubb (HSK).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna