ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniformer från Finland (m/42)  (läst 2363 gånger)

2002-04-14, 09:17
läst 2363 gånger

Catharina Olsson

Kan jag få hjälp att översätta vad som står på baksidan av ett par kort som jag fick från släkten i Finland.
 
På framsidan på kort nr 1 är det tre män i vit vintermundering som står i ett snöigt landskap.
 

 
På det andra kortet är det en ung man i uniform.
 

 
Kan någon hjälpa mig?
 
Hälsningar
Catharina Olsson

2002-04-14, 09:55
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Catharina,
 
det första kortet:
Soldater m(odell)/42
korpral Loman
undersergeant Antila
undersergeant Arvola(?)
 
det andra kortet:
Som minne till syster Rauha
 
Mvh KE

2002-04-14, 09:59
Svar #2

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Catharina!
Första kortet tror jag att det står Sotilaita=soldater. Så det är väl några namn därunder. Vilka är svåra att läsa. Första kan vara Korpral. Loman.
m/42 tror jag kan betyda mars/42.
 
Det andra står det i allafall Till minne av syster Rauha.
Med vänliga hälsningar Sari

2002-04-14, 10:18
Svar #3

Catharina Olsson

Hej
 
Det ena namnet ska vara Arvola, det är min farmors flicknamn. Är det ett vanligt namn? Betyder det något?
 
Var kan jag hitta mera om soldater i 2:a världskriget. Två bröder Arvola var med, den ena försvann spårlöst - finns det någon dokumentation om försvunna soldater som jag kan få ta del av?
 
Känner någon igen uniformerna?
 

 

 
Hälsningar
Cathis Olsson

2002-04-14, 10:20
Svar #4

Catharina Olsson

Ohh förlåt. Jag blev så till mig när jag fick svar på vad som stod på baksidan av korten (jag har funderat länge på det) att jag glömde att tacka för hjälpen...
 
Tack
Catharina

2002-04-14, 10:35
Svar #5

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Catharina!
Prova gå in på http://www.genealogia.fi
Det är Finlands släktforskarforum. Där kanske finns något tips. Kirstis översättning var nog bättre en min så lyssna på den.
Med vänliga hälsningar Sari

2002-04-14, 10:59
Svar #6

Catharina Olsson

Bara ett ord till...  
 
Jag gick in på Finlands släktforskar sida och hittade ett helt uppslag med alla församlingarna. Jag klickade mig fram till rätt församling men allt var på finska. Jag hittade en mailadress till en person vars titel är Talouspäällikkö - vad betyder det?  
 
Känns som om det är dags för en kurs i finska för mig J men tills dess kan någon översätta det ordet till mig.
 
Tacksam för all hjälp
Catharina

2002-04-14, 11:34
Svar #7

Kirsti Ervola

Hej Catharina,
 
talouspäällikkö = ekonomichef
 
Mvh KE

2002-04-14, 11:57
Svar #8

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Catharina!
Du kanske missade att sidan finns på svenska också. Gå till huvudsidan via sidans logotyp. Där till vänster står det. Kanske är det så att vissa artiklar inte är på svenska. Är det något mer så ska jag försöka hjälpa till. Har iallafall lite finskspråkiga kunskaper även om dom är lite knagliga.
Med vänliga hälsningar Sari

2002-04-14, 12:16
Svar #9

Catharina Olsson

Hej Sari,
 
Din finska är garanterat bättre än min som inskränker sig till Björkvist. Det är snällt av dig att hjälpa mig med mina problem att söka kontakt med församlingen. Där vet jag att minst två av sex barn är födda på 1910-talet så det vore nog bra att börja där.
 
Jag letade upp sidan på svenska men när jag klickade på postadress så blev allt på finska. Sidan hittade jag på  
http://www.genealogia.fi:10000/scripts/MiniProject/MiniProject.dll?Cmd=Srk&Lang=SE&Srk=250  
 
Eller under Finska släktforskarsidan -> församlingar -> alla -> Kuortane. Sökte sedan sidan via finska kyrkan och gjorde om samma manöver och allt blev på finska. För att andra ska slippa så kan du maila mig på 414olsson@telia.com
 
Hälsningar
Catharina

2002-04-14, 13:44
Svar #10

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

De finska offren under världskrigen finns numera att söka på webben.. Här når man Databas över stupade i de finska krigen 1939 - 1945 (http://tietokannat.mil.fi/index_sv.html)
En sökning på 'arvola' ger sex träffar med utförliga uppgifter, så du kan väl se om någon verkar passa in.. Man kan också söka på hemförsamling/bostadsort och få alla från en viss trakt man är intresserad av.
 
Sedan tror jag nästan vi skall bryta ut denna diskussion till en egen diskussion under Anbytarforum: Bildgåtan: Uniformer och medaljer istället (t.ex Finska soldater m/42); då får alla som är extra bra på uniformer och liknande syn på frågan också..

2002-04-14, 14:15
Svar #11

Catharina Olsson

Hej Peter,
 
Nu har jag flyttat bilderna och frågan om uniformerna till Bildgåtan : uniformer och medaljer. Jag ville inte börja med att skapa samma diskution på två ställen.
 
Hälsningar
Catharina

2002-04-14, 19:01
Svar #12

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Dom första soldaterna bär snödräkter. Det har man för att kuna röra sej utan att synas i snön. Detta var finnarna mycket duktiga på under vinterkriget. Ryssarna ville inte lämna vägarna. Då kom finnarna som skuggor i skymningsljus, slog till och försvan.
Den andra soldaten har två sreck på axelklaffen, Det är troligen gradbeteckningen för korpral.

2002-04-15, 17:40
Svar #13

Gabriel Frisk

Catharina,
två streck = undersergeant (ett = korpral).

2003-01-09, 23:32
Svar #14

Terry Hägg

hejsan!
Är det någon som vet var man kan få tag på en uniform från Finska vinterkriget?  
Min farfars far var med. Jag har hans hjälm hemma men skulle gärna vilja ha en hel uniform.

2004-04-06, 23:04
Svar #15

kerstin Lohman

Hej Catharina
Släktforskar och letar efter soldater i min släkt när jag snubbla på din förfrågan 2002. Fick en smärre chock när jag såg kortet med de tre soldaterna och namnet Loman. Det måste vara min pappa, alltså första från vänster. Han hette (död sedan 1994) Lars Ludvig Loman f. 1920 (Lohman som han stavade sitt namn) Han var korpral och spejare vid 18:e divisionen i kriget 1941 - 1944 Karelska näset enligt soldatpasset. Generalmajuren hette P.J. Paalu. Du har väl kanske redan rett ut detta men jag ville ändå berätta.  
MVH  
Kerstin Lohman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna