ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svensk uniform 1860?  (läst 3213 gånger)

2003-02-02, 12:08
läst 3213 gånger

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Här är ett foto föreställande soldaten Sven Johansson. Sven var soldat någonstans i Sverige före ca 1863. När han emigrerat till USA deltog han i det amerikanska inbördeskriget 1863-1865. Sven har inte återfunnits i emigrant CDn. En hypotes är att han även deltog som frivillig i det Dansk-Preusiska kriget ca 1863.
Nu är frågan om denna uniform är svensk eller amerikansk. Tacksam för synpunkter.

2003-02-02, 12:11
Svar #1

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Kompletterar uniformsbilden ovan med huvud och mössa förstorad.
Hälsningar Rolf

2003-02-02, 14:19
Svar #2

Utloggad Siv Malmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2024-03-07, 17:55
    • Visa profil
Hans Högman har på sin hemsida en förteckning över frivilliga i Dansk-tyska kriget 1864. Jag kan inte hitta någon Sven Johansson i förteckningen.
http://www.algonet.se/~hogman/slb_slag_dk_1800_uoff2.htm

2003-02-02, 17:08
Svar #3

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Hej Siv!
Tack för tipset om Högamns förteckning, vilket är utmärkt. Anledningen till spekulationen att Sven Johansson deltog som frivillig i Dansk-Preussiska kriget var bl.a. bilden ovan som föreställer en grupp soldater från detta krig där uniformen påminner om den vi söker förklaring till samt att Sven inte hade ett soldatnamn. I förteckningen finns som du skriver inte någon Sven Johansson och därmed deltog han sannolikt inte i denna frivilligkår om han nu inte hade ett soldatnamn.

2003-02-02, 19:48
Svar #4

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Detta liknar ingen Svensk uniform. Kan någon förstora bössan. Har han en huggare på v.sida?
Arne

2003-02-02, 22:44
Svar #5

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm

Hej Arne!
Hoppas denna förstoring hjälper dig att se bättre. Originalet jag har är en liten bild, så kvaliteten är kanske inte den bästa i uppförstorat skick.
Rolf

2003-02-03, 11:13
Svar #6

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Enligt min bror så liknar den mycket uniformer från amerikanska inbördeskriget, men det finns varianter på uniformen från andra håll såsom frivilligkårer i sverige. Byxorna lär vara franskt inspererade t.ex. Den typen av byxor var vanliga i USA. Men bilden är inte allt för tydlig
MVH
Lena-Maria

2003-02-03, 12:41
Svar #7

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
 
Jag har på min hemsida två bilder på uniformer för Södermanlands regemente från denna tid, del en från 1880-tal och en vad jag tror är 1860-tal.
Den från 1880-talet är en bild på en enskild soldat och uniformsjackan från denne soldat är enkelknäppt, dvs med en knapprad.
Bilden från 1860-tal är en gruppbild och uniformsjackorna på denna bild har två knapprader ordnade i en V-form, dvs avståndet mellan knappraderna är bredare längre upp på jackan.
Detta överensstämmer någorlunda med knappraden på uniformen som efterfrågas här. Däremot är uniformsjackorna på gruppbilden mycket längre än på bilden på denna sida.
Vidare har soldaterna på gruppbilden skor eller kängor och inte läderstövlar. Södermanlands regemente är ett infanteriregemente och de hade inte stövlar. Soldaten på bilden som efterfrågas här kanske är kavallerist?
 
Uniformsmössorna på mina bilder påminner om den på den efterfrågade bilden men den verkar ha lite annat stuk.
Jag är definitivt ingen expert på uniformer men jag tycker att personen på bilden på denna sida har en uniform som påminner om den svenska men ändå inte känns svensk.
Jämför med uniformerna från Södermanlands regemente på denna sida:
http://www.algonet.se/~hogman/soldatforskning.htm
 
Hans Högman

2003-02-03, 22:09
Svar #8

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Jag gissar på kavalleriet i Amerika. Mössan, man ser överdelen på mössan franifrån. Vapnet, det är sanolikt en karbin (kortare än dom vanliga) det brukade kavalleriet ha. Vinkeln på ärmen, hade inte vi den längre upp?  
Arne

2003-02-04, 06:49
Svar #9

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Tror knappast att det är en kavallerist, då  
dessa  
i regel var utrustade med sabel, som soldaten  
på  
bilden säkert skulle ha visat fram.
Likaså syns inga korslagda sablar på  
mössan.
 
Bössan förefaller vara ett infanterigevär och  
den  
huggare på vänster sida, som nömns i ett  
tidigare inlägg är helt säkert bajonettbaljan.
 
Stuket på mössan tyder knappast på svensk  
uniform, inte heller de avvikande byxorna.
Vi hade i regel samma tyg i vapenrock och  
byxor.
 
Påminner starkt om amerikanskt,  
(nordstats-?),  
infanteri, men jag skulle gärna vilja se på  
danskt infanteri från den tiden.
 
Jfr statyn Den lille trumpetaren i  
Köpenhamn.
 
Mvh
 
Rolf L

2003-02-06, 20:54
Svar #10

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej!
Tack för alla inlägg. Jag fick tips från en god vän (Jan-Erik Löfving) om boken Uniforms, weapons, and equipment of the Civil War, by David Miller och har funnit att uniformen inte är amerikansk. Däremot fick jag tipset från samme vän om en intressant uniforms site avseende danska uniformer och vi tror oss kunna konstatera att uniformsbilden ovan är en dansk infanteriuniform från 1864. Märket på mössan och stuket på hela mösan tycks stämma. Likaså är knapraderna V-formade (vilket t.ex. saknas på amerikanska uniformer från den tiden) och uniformsjackan i övrigt stämmer in på vårt foto ovan. Även uniformsbyxorna, stövlarna och sättet att dra byxorna över stövelskaftet stämmer. Vinkeln på ärmen sitter på samma ställe som på den danska uniformen och soldaten på fotot ovan verkar vara sergeant eller korpral (det är svårt att se om det är två eller tre vinklar). Bajonetten ser närmast ut att vara en s.k. knivbajonett. Ni kan själva konstatera det vi tror oss ha sett och gärna kommentera. Här är site-adressen: Dansk uniformsporträtt 1864 samt även följande sida: Uniform 1864.
Hälsningar
Rolf

2003-02-07, 12:07
Svar #11

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Värmlands fältjägare?
Hej, igen
jag har efter tips av en godvän, som är uniforms intresserad fått veta, att liknande uniformer användes av Värmlands fältjägare, eventuellt kan det även vara Jämtlands fältjägare(han var inte helt säker), vid denna tid. Det är fransk inspirerad uniform(zuavebyxor) och fältjägarna hade mörka byxor, amerikanarna röda. Så där har du ett alternativ till danmark.
MVH
Lena-Maria

2003-02-09, 22:37
Svar #12

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Tack Lena-Maria för ditt tips. Nu stämde ju mycket av uniformen in på den danska från 1864, men det är alltid värt att följa upp alternativa lösningar på uniformsfrågan.
Mvh Rolf

2003-02-21, 13:08
Svar #13

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Fick just följande meddelande angående denna fråga:
 
Det måste nog vara jämtlands fältjägar som har zovhack uniform värmlands hade bersaglieri uniform från 1860, med stor fjäder i haten och enkel knäppt rock, för kan det ha varit mera likt men de verkar inte ha haft de stora byxkorna.
 
Hoppas att det är till hjälp
MVH
Lena-Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna