ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: SJ anställda med militärer  (läst 1359 gånger)

2009-11-07, 12:35
läst 1359 gånger

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil

 
Här har vi någon större sammankomst av något slag. Jag gissar på beredskapstiden eftersom det även är militärer med. Jag tänkte att om man kunde identfiera uniformerna så kunde man lättare gissa vilken typ av sammankomst det är. Längst till höger i den främre raden står Gunnar Andersson, rälsbussförare från Arvidsjaur. Under beredskapstiden var han stationerad i Morjärv. Han var även fackligt aktiv om nu fotot skulle kunna ha med det att göra? Jag har inte identifierat någon annan på fotot.
 
Mvh
Erika

2009-11-07, 16:07
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Erika!
 
Intressant foto! Man får något att fundera över. Man kan ju undra vad militärerna har där att göra? Hade det med tyskarna, som fick transport genom Sverige, att göra?
 
Du skriver att mannen längst till höger var rälsbussförare, men den mannen verkar hellre vara en stationskarl? Hade verkligen rälsbussförare sådana uniformer eller arbetsklädsel?
 
Något fackligt möte tror jag knappast det är.
 
Kan det vara vid gränsen någonstans, därav de militärer, som finns där?
Ann-Mari Bäckman

2009-11-07, 17:41
Svar #2

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari
 
Gunnar Andersson hade titeln lokomotorförare och körde en mindre typ av rälsbuss på inlandsbanan. Men på detta fotot har han inte samma uniform som han har på andra foton jag har. Jag vet inte exakt vad han gjorde under kriget, bara det att han var stationerad i Morjärv som inte ligger alltför långt från gränsen och var en viktig knytpunkt. Både militärt och inom järnvägen. Troligtvis arbetade han inte som rälsbussförare i beredskapstiden. Jag har ett till foto från honom, även det med SJ personal tillsammans med militärer:
 

 
möjligtvis samma tillfälle?

2009-11-07, 18:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är ju möjligt att man hade militärer vid viktiga stationer över allt i Sverige. Att det är mycket folk är inte så konstigt, då det kryllade av järnvägspersonal med alla möjliga titlar förr.
Ann-Mari Bäckman

2009-11-07, 19:11
Svar #4

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Visst användes väl Inlandsbanan till den Tyska transittrafiken?

2009-11-07, 20:16
Svar #5

Utloggad Erika Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 13:02
    • Visa profil
Jo det gjorde den väl delvis för transporter från Narvik ner till Trellborg. Och de tyska soldater som transporterades från Norge till Finland (Engelbrechtdivisionen), passerade Morjärv som ligger efter Haparandabanan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna