ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärer från Halmstad, Edvin Sjöberg född 1884  (läst 1636 gånger)

2006-02-12, 20:33
läst 1636 gånger

Ulrika Ählström

Hej!
 
Jag och min sambo försöker få fram vilken gren inom det militära hans morfar, Edvin Sjöberg född 20/4 1884 i Kvidinge, tillhörde. Vi förmodar att det var regementet i Halmstad eftersom bilden är tagen på en fotostudio där.
 
Edvin sitter längst till vänster på det stora bilden. Övriga personer är oidentifierade. Märket på ärmen på mannen på den lilla bilden kan kanske vara ledande.  
 
Hoppas ni vet något om uniformerna eller personerna!
 
Tack på förhand,
Ulrika Ählström & Klas Sjöberg

2006-02-12, 21:18
Svar #1

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Hej. Jag gissar på kavalleriet, 7 kompaniet. Dom korslagda sablarna och läderstövlarna tyder på kavalleri. Sjuan kan tyda på sjunde komp.
Arne

2006-02-12, 21:34
Svar #2

Ulrika Ählström

Hej Arne!
 
Jo, byxorna och stövlarna kan ju mycket väl tyda på kavalleri. Frågan är om de olika byxorna herrarna har på sig är variationer inom samma truppslag eller om det kan ha någon annan förklaring. Känner du till något om markeringen med tre stjärnor på huvudbonaderna? Om man jämför bilderna saknar mannen på högra bilden axelklaffar. Kan det röra sig om gradskillnader mellan personerna eller bero på något annat?
 
Hälsningar,
Ulrika & Klas

2006-02-13, 10:54
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaterna på gruppfotot bär uniform m/1910 med den välkända tresidiga hatten. Denna uniform fanns även i två försöksvarianter, m/1903 och m/1906. Det var dock först på m/1910 som axelklaffarna kom. Färgen på uniformen var grå.
I hatten fanns tre stjärnor, dvs den symbol som den svenska försvarsmakten använder. Regementsbeteckningen för meniga flyttades på m/1910 från höger överarm till axelklaffarna och fick truppslagets färg. Från och med denna uniform fick arm?n åter en enhetlig beklädnad. Det fanns dock detaljer som skiljde mellan olika förband och truppslag.  
 
Soldaten till höger på gruppfotot bär både ridbyxor och ridstövlar. Den sittande personen har raka byxor och, som det ser ut, kängor. Fotot är taget i Halmstad och i Halmstad fanns ett infanteriregemente, Hallands regemente. Regementet var ursprungligen uppsatt som Västgötsdals regemente men år 1902 bytte regementet namn till Hallands regemente I16 och flyttas till Halland.
Det andra fotot är taget i Malmö och i Skåne fanns vid denna tid flera kavalleriregementen: Kronprinsens husarregemente K7, Skånska husarregementet K5 och Skånska dragonregementet K6.  
På m/1910 bars förbandstecknen på de mellanblå axelklaffarna på vapenrock och kappa.  
K5 bar förbandsnummer (V), K6 förbandsnummer (VI) och K7 förbandsnummer (VII), samtliga av ljusgult kläde. Förbandsbeteckningen gavs med romerska siffror.
 
På sidan m/1910 finns bilder på uniform m/1910.
De alla flesta infanteriregementena bar förbandsnumret (nn - arabiska siffror) av gult kläde på de mellanblå axelklaffarna på vapenrock och kappa.
Dockan på en av bilderna har siffran 9 på axelklaffen vilket innebär att han tillhörde I9, dvs Skaraborgs regemente.
 
På uniform m/1906 däremot bestod kavalleriets truppslagstecken av ett vitt mittfält, mellanblått emblem och regementsnummer. Ovan numret finns två korslagda värjor. Emblemet bars på höger överarm på både vapenrock och kappa. Efter som den ensamme kavalleristen på kortet till höger bär en sjua innebär det att han tillhörde K7, dvs Kronprinsens husarregemente. Eftersom emblemet sitter på höger överarm och han saknar axelklaffar innebär det att han bär uniform m/1906.  
Infanteriets truppslagstecken på m/1906 bestod av ett gult mittfält, mellanblått emblem och regementsnummer. Ovan numret finns två korslagda gevär.
 
På Halmstadsbilden, dvs gruppfotot, har soldaterna axelklaffar vilket innebär att de har m/1910. De skulle kunna vara soldater från Hallands infanteriregemente men då måste man kunna se vad det står på axelklaffarna.  
Hans

2006-02-13, 12:55
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hans! Tack för den informationen! Alla uppgifter, som gör att man lättare kan datera korten är bra.
 
Vet du åldern på de grabbar som gjorde sin militärtjänstgöring?
 
Jag har nyss lagt in ett foto av min svärfar, som var född 1904 och fotot är från Boden. Jag kanske har felaktigt daterat kortet till 1923? Det borde kanske vara 1925 istället?
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2006-02-13, 14:11
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ann Mari, År 1901 avskaffades, som bekant, indelningsverket och ersattes av ett system med Allmän Värnplikt. Innan 1901 fanns dock ett system som kallades Beväringen och var en föregångare till den allmänna värnplikten. Berväringsinrättningen och indelningsverket fanns således sida vid sida fram till 1901.
I den Allmänna Värnplikten behölls värnpliktsåldern från Beväringen oförändrad, dvs  från 21 till 40 år. Övningstiden för de värnpliktiga utökades dock kraftigt i den nya Allmänna Värnplikten.
En värnpliktig uttagen för linjetjänst i infanteriet övades från 1902 i 240 dagar varav 90 dagar utgjordes av 3 repetitionsövningar om vardera 30 dagar. Grundutbildningen var således 150 dagar - 5 månader.
År 1914, inför första världskriget, utökades övningstiden till 340 dagar (250 dagars grundutbildning plus 3 x 30 dagars repetitionsövningar) för infanteriet. Värnpliktstiden förlängdes också med ett år genom att pliktåldern sänktes från 21 till 20 år. Mao blev år 1914 varje svensk man inskrivningsskyldig i värnpliktssystemet det år han fyllde 20 år.
I och med 1925-års nedrustningar sänktes övningstiden till 140 dagar varav 2 repetitionsövningar om 25 dagar. År 1936 höjdes åter övningstiden, nu till 175 dagar varav 1 repetitionsövning om 25 dagar. År 1941, mitt under andra världskriget, höjdes övningstiden till 450 dagar fördelat på en första tjänstgöring om 360 dagar samt 3 repetitionsövningar om vardera 30 dagar.
Alla beväringar/värnpliktiga hade ett inskrivningsnummer som man brukar hitta i husförhörslängderna/församlingsböckerna. Med hjälp av dessa inskrivningsnummer kan man lista ut var personen i fråga gjorde sin militärtjänstgöring.
 
Så beroende på när en person gjorde sin tjänstgöring så var han antingen 20 eller 21 år när han inkallades.
Hans

2006-02-13, 15:07
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för det. Jag har kopierat ditt svar, så jag ska ha det lätt till hands, när jag försöker lista ut när korten är tagna.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna