ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder  (läst 498 gånger)

2014-01-01, 23:29
läst 498 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Trumpetare Jacob Dewalt flyttade till Göteborg enligt Hanhals mtl 1692-93, till Majorna står det 1694 och 1695 är han  
överhuvudtaget inte nämnd där. 1696 var han tillbaka i Hanhals.
 
Var hittar jag mtl för dessa år i nuvarande Majorna? Kanske i Örgrytes mtl?  
Varken Amiralitetsvarvsförsamlingen eller Majornas församling fanns väl vid den tiden.  
Kan inte se att Landskontorets arkiv i AD har mtl så långt tillbaka i tiden.
Kanske finns det tidigare mtl i Kammarkollegiets arkiv i SVAR?
 
Eller flyttade han möjligen som militär till Kronhusförsamlingen? Var hittar jag i så fall deras mtl?
Göteborgs Mantalskontors arkiv som finns i AD har bara mtl för tiden 1637-1655 (under 1600-talet).
Finns det något annat mantals-arkiv för Göteborg i SVAR - dvs fördes mantalslängderna i flera exemplar även i städerna?
 
Mvh
Marianne

2014-01-24, 17:35
Svar #1

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Jag återkommer till frågan ovan.
 
Mantalslängder för Göteborgs och Bohus län finns i
Göteborgs och Bohus läns länsstyrelse,  Landskontorets arkiv -1890, serie EIIIa, från år 1748 (Arkiv Digital).
I exempelvis 1807 års mtl EIIIa:44 finns bl a Örgryte socken, Kungsladugårds ägor (= Majorna) och Kungliga armeens flottas stat  
under Sävedals härad.
 
När jag söker i NAD på Mantalslängder får jag fram Mantalslängder 1642-1820 Göteborgs och Bohus län (SVAR).
Kan inte se någon arkivbildare och där finns ingen normal serie utan det står 55203.14 och sedan uppger man en referenskod för varje årtal.
I mantalslängden för exempelvis 1694 (SE/RA/55203/55203.14/22) finns ett antal socknar i högermarginalen.  
Örgryte finns med men (Elfsborgs) Kungsladugårds ägor och Kungliga armeens flottas stat (Amiralitetsstaten) finns inte med vid den tiden.  
1698 verkar en enda person finnas med under Kungsladugård och 1700 finns torparna under Kungsladugård med  
- om jag inte tolkat texten felaktigt.  
Amiralitetsstaten kommer med på högersidan först 1719.
 
Så jag lär inte hitta var min trumpetare uppehöll sig under åren 1692-1695.
 
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2014-01-25 12:09)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna