ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medaljgåta?  (läst 5543 gånger)

2001-04-25, 18:45
läst 5543 gånger

Utloggad Mikaela Selmer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
satt och tittade på ett foto av min mormors mormor och inser att hon har en medalj på klänningen. Är det ngn som känner igen den? Om den är för lång och trogen tjänst kan hon ha varit ngt inom sjukvården? En av hennes döttrar blev barnmorska, själv var hon ngt så ovanligt som frånskild from 1891. Namn Anna Katarina (Jonsdotter) Öberg, född 8/11 1846 död 1923 i Gävlestads församling.,  
MVH Mikaela

2001-04-25, 19:04
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kan det möjligen vara Illis quorum, statlig belöningsmedalj, instiftad 1785, med kunglig krona och buren i blått band med gula kanter.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-25, 23:26
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej, det kan inte vara Illis quorum, eftersom denna belöningsmedalj bär Gustav III:s porträtt. Kungen på medaljen är en skäggprydd Gustav V och det rör sig troligen om en medalj från Kungliga Sällskapet Pro Patria eller från Kungliga Patriotiska Sällskapet.  
 
Pro Patria utdelar sedan 1803 en större och en mindre medalj i guld och silver, främst för samhällsnyttig verksamhet och för lång och trogen tjänst i företag eller hos enskild familj. Patriotiska Sällskapet delar på motsvarande sätt ut belöningsmedaljer med kungens bild burna i band sedan 1802. I dag utdelar sällskapet olika medaljer, i guld och silver och i regel i tre storlekar, för allmännyttiga samhälleliga gärningar, för långvarig tjänst i hem eller företag, för hantverk och industri gagnande verksamhet och långvarig frivillig verksamhet inom social- eller kultursektorerna (Nationalencyklopedin).

2001-04-26, 09:37
Svar #3

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Ilis quorum visar Konungens bild, dvs i det aktuella fallet sannolikt Gustav V. Uppgiften om Gustav III:s porträtt är förmodligen ett missförstånd. (Källa: Svenska ordnar och medaljer av Fredrik Löwenhielm; Bild i (t ex) Bonniers lexikon). - Ilis quorum kan därför inte uteslutas av just det skälet.
Pro Patrias medalj är svart med gula kanter (Patriot. sällsk gul och grön = ljusare).
Medaljen på bilden förefaller vara av 8:e storleken. Om jag skulle gissa skulle jag i första hand tro Pro Patrias belöningsmedalj (någon av de olika som finns). Fråga Pro Patria om de har förteckning där hon finns med!

2001-04-26, 16:19
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt Bonniers Lexikon, band 7, sid 342 har Illis quorum-medaljen en bild på kungen på ena sidan. I bildexemplet på sidan i lexikonet, är kungen Gustav VI Adolf. Torstens uppgift om Gustaf den III:s bild torde därför vara felaktig.
När det gäller bandet på medaljerna har Illis quorum ett högblått band med gula kanter, medan Pro patria medaljen har ett svart band med gula kantränder vilka båda kan studeras på denna utmärkta länk: http://www.big.du.se/~syber/info/utmarkelser/blatt.html
Tilläggas kan att det svarta Pro patria bandet med gula kanter enligt Bonniers lexikon är vattrat. Jag tog in bilden ovan i Photo-shop, men förstoringen blir oskarp, och vattringen är därför svår att avgöra.
Även jag lutar dock åt att det inte är Illis quorum-medaljen som visas ovan utan någon av de andra medaljer som Torsten nämner.
Vänligen,
Olle Elm

2001-04-26, 17:21
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
På bilden är bandet mörkt med ljusa kanter. Detta bör rimligtvis innebära att bandet inte är blått med gula kanter, ett sådant band blev med den tidens osensibilierade fotografiska material avbildat som ljusgrått med mörkgrå kanter. Jämför med gamla foton av svenska flaggan, den ser nästan ut som den finska. Detta talar också emot Illis quorum.
 
Bo Berndtsson

2001-04-26, 19:51
Svar #6

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Nu är bandet mycket mörkt blått - kanske mörkare än flaggblått, som ändå är betydligt mörkare än den nuvarande svenska flaggans bleka blå färg. Den jämförelse som Bo gör kan möjligen vara litet vansklig (litet grand i alla fall); resonemanget är mycket begåvat(!) - men det är den svenska flaggan efter unionsupplösningen som med (osensibiliserad) svart/vit film mest ser ut som finsk. -- Bedömningsgrunden för den gissning jag gjorde är att mormorsmormors bakgrund möjligen i första hand ledde till att hon förlänades någon variant av Pro Patria. Det förefaller mindre sannolikt att hennes förtjänster var av sådan art att de föranledde tilldelning av Ilis quorum. - Får vi veta av Dig, Mikalea, vad svaret blir när Du frågat Pro Patria? Damen är ju stilig!

2001-04-27, 12:20
Svar #7

Utloggad Mikaela Selmer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Oj, oj, oj! Vilket gensvar!  
Jag får tacka så mycket och meddela att Pro Patria inte tror att det är deras eftersom dessa främst delats ut till företagare. De hänvisar istället till kgl. Pariotiska sällskapet som jag ännu inte varit i kontakt med. Enligt Pro Patria är det troligare att medaljen kommer därifrån, speciellt om det gäller en kvinna inom hembiträdesbranschen eller dylikt.  
 
Eftersom jag dessutom har tillgång till originalfotografiet, kanske jag kan tillägga att bandet inte ser svart ut, men hela fotografiet är tämligen bleknat så det är svårt att avgöra.
 
/Mikaela

2001-04-27, 12:39
Svar #8

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Patriot. sällskapets medaljband är ganska ljust, gult o grönt, och om jag minns - delat i mitten, så det tror jag personligen inte riktigt på. - Men prova Olle Elms hänvisning till ww.big.du.se; det är dock inte 100% säkert att bilderna på medaljbanden är riktiga; jag har hittat minst en direkt felaktighet (kanske två). - Om det inte är Pro Patria, då är (någon variant av) Ilis quorum inte helt utesluten. - Ett förslag: Kontakta Per Nordenvall, Riddarhusets genealog, och be honom titta på bilden och beskrivningen . Han är mycket vänlig och hjälpsam och förutom allt annat - ett uppslagsverk på ordnar och medaljer.

2001-04-27, 21:59
Svar #9

Utloggad Berit Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2012-03-15, 18:23
    • Visa profil
Jag sitter med en likadan medalj i min hand. Bandet är ljust gult i mitten omgivet av ljust blått på sidorna. Runt kanten på baksidan står det För förtjänst om den frivilliga sjukvården.
Under en lagergrans med ett tjockt kors i och band hängande vid varje sida, står min fars namn och årtalet 1947. Han var ambulansförare inom flygvapnet och stationerad vid Hägernäs i Roslagen. På ett foto där han har uniformen på sig hänger dels denna medalj och bredvid den svärdsorden, som det sagts mig en medalj för lång och trogen tjänst inom försvaret.
Mvh
Berit

2001-04-27, 23:21
Svar #10

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Berit! Röda korsets förtjänstmedaljs band (förut frivilliga sjukvårdens) har det utseende Du beskriver (med tre lika breda fält, det mittersta ljust gult, de yttre ljust blå). Anna Katarinas (på bilden) ser litet annorlunda ut med mycket smala yttre (ljusa) fält.

2005-06-11, 16:06
Svar #11

Annsofi Sterner

Bilden är på min farfar. Han var tågkonduktör och senare tågmästare vid SJ i hela sitt liv. Det här kortet har troligen tagits efter han fyllde 50 år 1930. Kan någon säga mig vad det är för typ av medalj han bär på sin SJ-uniform?
 

2005-06-11, 16:10
Svar #12

Annsofi Sterner

Jag infogar även bilden som helhet:

2005-06-11, 17:07
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Liknar Kungliga Patriotiska Sällskapets medalj.

2005-06-11, 20:41
Svar #14

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Ja, och det är definitivt Gustaf V:s bild på den.

2005-06-12, 09:58
Svar #15

Annsofi Sterner

Vet ni även hur man får fram uppgifter hos Kungliga Patriotiska Sällskapet om när min farfar tog emot medaljen? Finns det något offentligt register? Jag antar att det är en tjänstemedalj.

2005-06-12, 12:12
Svar #16

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Pröva med att kontakta Kungl. Patriotiska sällskapet via deras hemsida.

2006-03-03, 09:48
Svar #17

Gunnar Ståhl

För nit och redlighet - i guld av 6:e storleken, bärs på bröstet i högblått band med gula kanter - är ett bra alternativ. - Till statstjänstemän efter 30 års väl vitsordad tjänst (= inga anmärkningar).
Medaljens utformning med upphängning i bandet är lik Ilis quorum (som dock är av 8:e eller 5:e storleken och som delas ut för större förtjänster, insatser eller gärningar). Med 8:e storleken är medaljens diameter = bandets bredd. Här är medaljen något mindre (6:e? = nit och redlighet).
Kungl. Patriotiska sällskapets medaljband är gult och grönt (ganska ljust).

2014-04-01, 13:57
Svar #18

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Är det någon som kan räkna ut vad det är för medaljer man farfar har? Den med kungens bild på är Patriotiska sällskapets medalj som han fick redan 1909, tror jag, - men de övriga? Han var kanslivaktmästare på Länsstyrelsen i Östergötland och gick i pension omkring 1928 eller 1930?
Inga

2014-04-01, 14:02
Svar #19

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Jag bifogar även en delförstorad bild på medaljerna:
Inga

2014-04-01, 14:50
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Det var en fjuttig delförstoring ;) Du kan se medalj-bilder på http://medalj.nu!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-04-01, 20:14
Svar #21

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Då länsstyrelsen är en statlig myndighet, bör det inte vara Patriotiska sällskapets medalj för långvarig trogen tjänst (som för övrigt är betydligt större och bärs i ett gult och blått band genom en ring) utan den statliga medaljen för nit och redlighet i rikets tjänst. Den ser också så ut, med tunna vingar vid sidorna om kronan. De andra båda känner jag dessvärre inte igen. Jag försökte förstora dem mera, och då syntes en muskulös figur på den högra medaljen och ett snett bakgrundsmönster av rutor på den i mitten, men detta gjorde mig inte bättre vetande.

2014-04-02, 13:49
Svar #22

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Claes-Göran och Gunnar!  
Jag antog att det var Patriotiska sällskapets medaj/jetong eftersom jag kunde finna den i Riksarkivets förteckning:  Johan Albin Peterzén. Bokhållare, Kanslivaktmästare, Födelseår: 1863 Ansökningsdatum:1909-09-28 Förslagsställare: K.B. i ÖSTG, verkställande direktör Vilh. Rolén, Linköpings litografiska aktiebolag Tjänsteår: 25 Medalj: Jeton av guld Kostnad för medalj: 82 Arkiv: Kungliga patriotiska sällskapet (SE/RA/730145)Upprättad: av Riksarkivet. Jag har ingen aning om att det är för långvarig trogen tjänst eller för nit och redlighet i rikets tjänst eftersom han tjänstgjorde minst 20 år efter den första jetongens utdelande 1909. Eftersom jag inte har sett medaljerna i verkligheten utan endast sett dem på bilden jag bifogade. Eftersom min farfar var musik- och sångare och dirigent och engagerade i bl a Linköpings sångarförbund och Östergötlands sångarförbund så gissar jag att de övriga medaljerna har något med sång och musik att göra men den muskulösa figuren på den högra medaljen förbryllar även mig - det har knappast med musiken att göra? Han var musikelev vid Livgrenadjärregementet och det kanske har att göra med den muskulösa figuren, men det var i tonåren och jag tvekar att det är något samband. Jag har tittat igenom medalj.nu och inte hittat någon som stämmer. Är det någon annan förteckning jag kan leta efter upplysningar än Riksarkivets och medalj.nu?  
Inga

2014-04-02, 22:34
Svar #23

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Jag får väl rätta min uppgift att Patriotiska sällskapets medalj för långvarig trogen tjänst bärs i gult och blått band - det skall tydligen vara gult och grönt (men min farfars medalj har gult och blått, som endast har en svag dragning åt grönt; den är gammal nu, men har förvarats utan ljusets tillträde). Nit och redlighet har jag själv fått, och den ser ut precis som på fotot (fast med ett nyare kungaporträtt).

2014-06-02, 22:00
Svar #24

Utloggad Kim Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-01-14, 10:21
    • Visa profil
    • medaljblogg.wordpress.com
Hej Inga
 
Medaljerna på din farfars bröst är medaljen för nit och redlighet (med Gustav V:s profil), Kungliga patriotiska sällskapets jetong och en tredje som är allt för liten för att jag ska kunna säga något om det. Om du fixar en större bild så kanske jag kan hjälpa mer.
 
/Kim
Min blogg: https://medaljblogg.wordpress.com

2014-06-03, 09:55
Svar #25

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Hej Kim!
Var den första medaljen för nit och redlighet och den andra Kungliga patriotiska sällskapet jetong? Vad står det på den, antagligen på latin? Den tredje har något med sång och musik att göra med en luta (?) som symbol.
Kan du gissa vad det är?
Inga

2014-06-03, 10:20
Svar #26

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Kim,
Nu ser jag själv vad den andra medaljen har för text: K. SV. PATH. SÄLLSK. (eller något dylikt), jag kan inte tyda bilderna som är nedanför texten. Den tredje medaljen kan jag fortfarande inte tyda?
Inga

2014-06-03, 11:09
Svar #27

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Texten på den första (för Nit och redlighet i rikets tjänst) bör vara ungefär Gustaf V Sveriges Göt o Vendes konung.
 
Texten på den andra K SV PATR SÄLLSK ska väl uttydas som Kungliga Svenska Patriotiska Sällskapet.
 
Bilden på den tredje medaljen är en lyra, så den bör ha med hans musikaliska gärning att göra. Ovanför lyran ser det ut som ett landskapsvapen.

2014-06-03, 11:47
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nu blev det en bättre förstoring. ÖSTGÖTA SÅNGARFÖRBUND står det på den tredje.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2014-06-03, 14:10
Svar #29

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Claes-Göran och tack till Kristina! Ni löste medaljproblemet för mig.
Hälsningar
Inga

2014-06-04, 12:46
Svar #30

Utloggad Kim Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2018-01-14, 10:21
    • Visa profil
    • medaljblogg.wordpress.com
Vad bra att du fått hjälp med bilden redan Inga. Jag kan inte tillföra så hemskt mycket i frågan. Men jag kan säga att alla tre medaljerna är för trogen tjänst. Sen kan jag också visa en bild av samma typ av medalj, med andra mottagare förstås. Det vill säga två av tre, den för sångarförbundet har jag gått bet att hitta en i färg.
 

 
/Kim
Min blogg: https://medaljblogg.wordpress.com

2014-06-04, 13:57
Svar #31

Utloggad Inga Wallenquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:37
    • Visa profil
Tack Kim!
Det var intressant att få dem i färg. Jag har ju endast sett medaljerna på det svart/vita fotot av min farfar. Jag kanske kan hitta färgen på Östgöta sångarförbundets medalj i Föreningsarkivet på Biblioteket.
Bästa hälsningar
Inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna