ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Man i uniform - från Östergötland  (läst 1593 gånger)

2005-08-24, 10:44
läst 1593 gånger

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej!
 
Fullkomligt uselt foto, men det kan nog inte bli mycket bättre än så här:  
 
 
Hursomhelst, kan någon avgöra någonting om den avbildade personen? Går det att avgöra om det rör sig om civil eller militär uniform? Även om fotots tekniska kvalit? är klart undermåligt framträder ändå vissa detaljer tämlig distinkt. Det ser ut som avbildningen utgörs av en målning och fotot är uppskattningsvis taget 1925 och i Klockrike, Östergötland. Även ramens besynnerliga form undrar jag vidare om någon kan utläsa något ur.

2005-08-24, 12:00
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog ser det ut som mannen bär en uniform anno 1800-talets början, kanske från Finska kriget 1808-09. Ramen ser ut att vara från den tiden också, kanske empire. Den stil som rådde då.
 
Det blev mycket kanske. Hoppas du får ett mer exakt svar.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-08-24, 14:29
Svar #2

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Ann-Mari m.fl.!
 
Eggad av ett så snabbt svar dristar jag mig till att skicka ett till kort, men om möjligt av än sämre bildkvalit?:  
 
 
Det rör sig som synes om en likadan ram och fotot kan hänföras till samma fototillfälle som det ovan. Uniformen skiljer sig från sin vapenbroders men det faktum att ramarna är desamma och att de en gång hängt sida vid sida får mig att ana ett samband på ett eller annat sätt. Att avgöra truppslag, rang etc. får väl anses vara omöjligt, utan det är just om man kan gissa sig till en koppling till föregående individ som man kanske kan komma vidare.
 
M.v.h.
L.S.

2005-08-24, 14:42
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om tavlorna funnits i samma familj, så kanske det är bröder, som hänger där sida vid sida. Det ser inte ut att vara far och son. Vet du var de hängt?
Ann-Mari Bäckman

2005-08-24, 14:57
Svar #4

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Oj, vad snabbt svar! Just far och son är annars vad jag tänkt, men visst, de kan också vara bröder.
 
Jodå, tavlorna har hängt i en bostad i Klockrike, Östergötland. De enda knektar jag kan finna i den släktförgreningen är (än så länge)...
* en livgrenadjär född ett stycke in på 1800-talet, men jag är tveksam till om livgrenadjärer hade ekonomiska medel att låta sig konterfejas vid denna tidpunkten.
* en kornett Nils Palmér (1728-1799). Uniformeringen får mig att associera till en officer snarare än en menig, men tidpunkten stämmer i så fall inte riktigt (om vi antar att avporträtteringen skett en bit in på 1800-talet).
 
Fler spekulationer mottas med tacksamhet!
 
M.v.h.
L.S.

2005-08-24, 16:50
Svar #5

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,


 
Lägger här in en bild på Johan Gustaf Banér (1775-1843) med en uniform som är snarlik bild 1 ovan. Banér hann under sin karriär vara kornett (livgardet till häst) 1793, stabskornett 1794, kapten vid Bohusläns rgte 1800, kapten vid [1:a] Livgr. reg. (Östertgötland) 1802, sek. major 1802. fången 1806, hemma 1809, övlt 1811. Avsked 1812.
Min bedömning är att han här är c:a 30 år = 1805 c:a, vilket skulle kunna stämma med att han fått en hel del skrot på axeln.
(Källa: Kugelberg, Kungl första livgren regte hist, femte delen.)
 
Har Du kollat kornett Nils Palmér i Stenhammar & Stenbock - Kungl andra livgr rgte - Biografiska anteckningar ,,, (1941)? Har är troligen med där i texten - om bild vet jag ej.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-08-24, 18:50
Svar #6

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Är det tavlor eller miniatyrer? De senare brukar ha metallramar med snirklade band ovantill.

2005-08-24, 19:06
Svar #7

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Olle m.fl.!
 
Jag tycker att Banérs uniform överensstämmer exakt med mannens på mitt foto: den höga vita kragen med inskärningen vid halsens främre del, spetsen ovanför översta knappen, kragens övre vita rand (någon typ av underkrage?) och den längsgående randen utmed uppslaget. Det verkar som man kan utgå från att det är samma uniform.
 
Kan du se i din källa vem som målat av Banér? Med ett visst mått av tur och säkerligen ännu större mått av detektivarbete skulle det kanske vara vägen fram till en slutlig identifiering.
 
Och visst, det är du som väglett mig hithän; när en kornett uppenbarade sig bland anorna erinrade jag mig direkt det gamla kortet och hoppades på att äntligen kunna identifiera någon av de okända männen. Nästa steg blir förstås att konsultera Stenhammar & Stenbock. Stort tack!
 
M.v.h.
L.S.

2005-08-24, 19:13
Svar #8

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Nej, det är inte miniatyrer. En uppskattning utifrån omgivande föremål och det egentliga föremålet för fotografiet (en ana) säger mig att målningarna bör vara minst 30 cm höga.
 
M.v.h.
L.S.

2005-08-30, 06:57
Svar #9

Utloggad Lars Strandh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2015-09-06, 08:44
    • Visa profil
Hej Olle m.fl!
 
Nej, någon Nils Palmér i Stenhammar & Stenbocks  
Kungliga andra livgrenadierregemente - Biografiska anteckningar kunde tyvärr inte återfinnas, inte i personförteckningen och inte i bildgalleriet. Jag hade vissa förhoppningar om att Svenska Porträttarkivet skulle hysa en kopia av en eventuellt utförd målning, men även här uteblev framgången.
 
M.v.h.
L.S.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna