ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landstormsofficerare?  (läst 1912 gånger)

2008-02-19, 21:34
läst 1912 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
På följande foto syns en grupp landstormsofficerare i Arkösund, Östergötland år 1915. Någon som vet vad en landstormsofficerare var för något? Finns det någon som råkar känna till något om bilden eller tillfället så vore det ju kul att höra!

 
Bilden kommer från ett album med anknytning till bland annat Ringarum, Norrköping, Vånga i Östergötland
 
Mvh Mårten

2008-02-20, 17:40
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
År 1885 antogs en ny värnpliktslag som ökade värnpliktstiden till 6 år i Beväringen och 6 år i Landstormen.
1885-års beslut innebar mao att en Landstorm skulle organiseras av de sex äldsta åldersklasserna, dvs 27-32-åringar.  
 
År 1892 antogs ett förslag på en ny härordning vid en urtima riksdag. Nu utökades värnplikten till att omfatta 12 år i beväringen och 8 år i landstormen (dvs totalt 20 årsklasser).
Årsklasserna 1 - 8 ingick i första uppbådet, klasserna 9 - 12 i andra uppbådet och klasserna 13 - 20 utgjordes av landsstormen
Så, från år 1892 bestod Landstormen av de åtta äldsta åldersklasserna, dvs 33-40-åringar, och från 1914 av 35-42-åringar.  
 
I början var dock landstormen endast en organisation på papperet och fick enbart inkallas vid krig till hemortens försvar.
Först 1914 började man genomföra utbildningar om 5 dagar. Detta skedde endast under kort tid efter beslutet. Befälet till landstormsförbanden rekryterades huvudsakligen på frivillig väg.
Under Första världskriget, dvs 1914-18, mobiliserades stora delar av landstormen för gräns- och kustförsvar. Före 1936 fick landstormsförbanden inte föras utanför eget och angränsande inskrivningsområde. År 1936 infördes en obligatorisk utbildning om 5 dagar, för befälet dessutom befälsövning om 7 dagar. I början av andra världskriget (1939-41) mobiliserades åter landstormen. År 1941 slopades uppdelningen av de värnpliktiga i beväring och landstorm.
Hans
 
(Meddelandet ändrat av hasseh den 20 februari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av hasseh den 20 februari, 2008)

2008-02-20, 18:16
Svar #2

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Jag passar på att fråga om denna, som jag gjort tidigare.
Kan man på något sätt se om denna uniform är från 1:a eller 2:dra världskriget?
Ser ut som Landstormen på hattarna.
 

Hälsn. Eivor

2008-02-21, 07:36
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan Hans!
Tack för svaret och klargörandet! Det innebär alltså att vid tiden för kortet så var det närmast någon form av hemvärnsförband..
 
Mvh Mårten

2008-02-21, 19:12
Svar #4

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Eivor, soldaten på fotografiet bär uniform m/1910 med den trekantiga mössan. År 1923 kom sen en ny uniformsmodell, m/1923 och år 1939 kom m/1939.
Men uniform m/1910 kom att bäras i oförändrat skick ända fram till början av andra världskriget av vissa äldre åldersklasser.
Soldaten på ditt fotografi ser ut att vara ung så din bild bör snarare vara tagen under första världskriget än andra världskriget.
Hans

2008-02-21, 19:38
Svar #5

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Hans och tack så jättemycket Jag hade lagt hela bilden under Årtal & regemente?, men fick inget napp där.
Då har jag äntligen fått ett kort på min farfar, som föddes 1883 (inte han på bilden)
Det stod efternamnet bak på kortet och de hade samma namn, min far och farfar, så jag blev tveksam.
Han var inte lik sig heller.
Farfar dog 1918 i Spanska sjukan i Göteborg, så han var säkert en krutgubbe.
 
Underbart - tusen tack  

2010-10-22, 08:22
Svar #6

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Ang. bilden i första posten. De är ju inte landsstormsofficerare än. De är på en kurs som leder till att de så småningom blir officerare. Som syns på påskriften. Så man ser inte på den bilden hur landstormsofficersuniformen såg ut. Utbildningen motsvarar antar jag det som vi idag kan kalla för reservofficersutbildning.
De har fortfarande manskapsuniformer, fast det syns att de inte längre är meniga. Tror jag. De har axelklaffar, de har inte längre stridsbälte.
Mannen i mörkare uniform bland dem är säkerligen deras instruktör, han tillhör den reguljära armén.
 
 
På tal om landsstormen. Det är kul att se bilder på män uttagna till lokala landsstormsövningar. De har ofta sina civila kläder. Ofta en prydlig kostym faktiskt... De har ALLTID armband på vänstra armen, (det var det minimala kravet enligt Geneve-konventionen för att ge dem beskydd och rättigheter som krigsmän, om de inte hade full uniform), nästan alltid den trekantiga hatten och vanligen vapnet. Meniga gevär, med eller utan bajonett. Vissa har en rejäl pitol på vänster sida, i ett stort trekantigt hölster. Jag antar att det är något slags befäl - exakt vilket låter jag dock vara osagt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna