ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Infanteri?  (läst 1258 gånger)

2004-01-04, 23:17
läst 1258 gånger

Tomas Andersson

Vet någon vad denna uniform är? En gissning är infanteriet på grund av de korslagda vapnen. Mannen skall vara född 1862 enligt bildens ägare och bodde i Jämtland/Västernorrland.  
 

2004-01-05, 06:14
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Tomas
Trots de korslagda vapnen, associerar jag till järnvägen eller telefon. Fanns eller finns en militär uniform som inte hade några axelklaffar och lulllull?
mvh
rune

2004-01-05, 07:38
Svar #2

Tomas Andersson

Det är mycket möjligt att det är en annan uniform än militär. Uppgiften från bildens ägare är att han tror att det är Anton Teodor Winblad som var löjnant men jag reagerade lite som dig... men jag har ingen aning om vad uniformen kan komma från...

2004-01-05, 11:58
Svar #3

MaggieAndersson

Driftvärn - när kom de till? Hade de speciella uniformer? Så går mina tankar...

2004-01-05, 22:41
Svar #4

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej Tomas. Du kan också skicka din fråga med e-post till Armemuseum i Stockholm. De svarar ofta på sådana frågor.  
 
E-postadress:
info@armemuseum.sfhm.se

2004-01-06, 14:35
Svar #5

Bengt Olsson

Det är knappast en militär uniform han har men möjligen skulle man kunna tänka sig att han är med i en skarpskytteförening. Dessa bildades på 1860-talet och fanns kvar ganska långt fram på 1800-talet även om dom ombildades till skytteföreningar. Jag har ingen aning om hur deras uniformer såg ut men dom var ju militärt organiserade så någon form av uniform är väl rimligt att tro att dom hade.
 
Bengt Olsson

2004-01-06, 18:52
Svar #6

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag håller med dem som tvekat om detta är en militär uniform. Jag tror dock inte att det har med telegrafverket att göra. Det ser inte ut att vara några blixtar i mössan utan korslagda gevär. I början av av 1900-talet använde telegrafverket två par korslagda blixtar med en stjärna i mitten under en krona som mössmärke på telgrambud (jämför  bild #10816 i porträttfynd som avbildar ett telegrambud ca 1905).
 
 
För militära uniformer brukar jag konsultera Erik Bellander, Dräkt och uniform. Den svenska armens beklädnad från 1500-talets början fram till våra dagar, PA Norstedt, Stockholm 1973.
//Michael Lundholm

2004-01-06, 21:22
Svar #7

Tomas Andersson

Jag börjar fundera på om det verkligen är en svensk uniform... Min fru, som är amerikan, tror att det skulle kunna vara en amerikansk soldatuniform. Alla uniformer hade tydligen inte axelklaffar där...

2004-01-21, 23:06
Svar #8

Olle Gustavsson

Min första tanke var att detta var en amerikansk uniform och då nu Tomas Andersson är inne på samma linje kan det kanske vara så. Vad jag fäste mig vid var de korslagda gevären som ligger ner mer än vad de gör på svensk truppslagsbeteckning. Den amerikanska är mer lik den här. Även mössan ser ju mer amerikansk än svensk ut.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna