ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Poliskammarens register  (läst 807 gånger)

2005-05-06, 03:49
läst 807 gånger

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Efter att tidigare ha kört fast i forskningen kring min fmm och nu vill ta upp den igen, undrar jag om någon kan hjälpa mig? Hon hette Olivia Charlotta Andreasdotter och var född 1854 i Ljungs församling. 1872 flyttar hon och återfinns i Kristine fs. i Göteborg som piga. Hon flyttar ofta och 1884 får hon sitt första oäkta barn som följs av minst två till.
 
För mig blir Olivia Charlotta ett tragiskt kvinnoöde och jag känner stor sympati med henne. Säkert var hennes drömmar om framtiden i storstaden helt annorlunda jämfört med hur det sedan blev. För mina äldre släktingar är detta fortfarande ett tabubelagt kapitel. Därför har det varit svårt att få fram upplysningar förutom ur kyrkböckerna.  
 
Mellan 10/3-86 och 21/2-87 är O.C. återigen skriven i Kristine och i husförhörslängden finns en notering: Införd i kriminalregistret 30/11-1886 för brott mot 6:te budet. Var finns detta kriminalregister? Läste i ett inlägg att det finns kriminalregister i kyrkoarkiven. Var?
 
I en artikel i GP för flera år sedan läste jag om poliskammarens register över allmänna kvinnor och om att venerisk smitta togs omhand på Holtermanska kurhuset. Var finns poliskammarens register och finns det något register från Holtermanska kurhuset och var i så fall? Jag vill gärna forska vidare om dessa arma kvinnor och deras öden.
 
Det vore också intressant att höra om andra kvinnoöden liknande Olivia Charlottas, från er som läser detta.
 
God natt från  
Elisabet Tornberg

2005-05-06, 18:15
Svar #1

Utloggad Anette Spångberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 21:34
    • Visa profil
Hej,
Poliskammarens register finns hos Landsarkivet i Göteborg. Kontakta dem, så kan de hjälpa dig vidare.  
Jag vill även rekommendera boken De  bortglömdas skuggor, av Karin Edvall (2002). Här ges en bra introduktion till vilka arkivhandlingar som finns, om kurhus och annat i Göteborg vid den tid du är intresserad av.
Hälsningar
Anette Spångberg

2005-05-06, 18:44
Svar #2

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Hej och tack!
Ska skaffa boken och ta mig till Landsarkivet så snart som möjligt.
Hälsningar  
Elisabet Tornberg

2006-07-25, 01:04
Svar #3

Utloggad Elisabet Tornberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 171
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 22:30
    • Visa profil
Ett tips om du har en allmän kvinna i släkten eller en kvinna som dömts för något brott!
 
På framsidan av boken De bortglömdas skuggor finns en bild på spinnhuset vid Svingeln i Göteborg. Delar av detta hus hyrs idag av KFUK-KFUM, kallat Gårdabo. Gårdabo är öppet dagligen under vinterhalvåret och jag rekommenderar ett besök! Särskilt på toaletten i entr?planet! Här har två toaletter satts in i en ursprunglig cell. En tung dörr med stor nyckel i låset finns också kvar.
 
Har själv besökt detta hus många gånger och vid ett tillfälle, en kväll gick jag till toan innan jag skulle åka hem. Jag fick en obehaglig känsla av att någon skulle vrida om nyckeln och jag skulle bli kvar hela natten. Tala om cellskräck! Och där var många kvinnor tvingade att tillbringa månader. Fänglser av idag är säkert inte heller trevliga, men är förhoppningsvis lite mer humana än under 1800-talet och tidigare.
 
För övrigt är boken mycket läsvärd! Kanske något istället för sommardeckaren?
 
Sommarhälsningar
Elisabet T.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna