ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konsistorieprotokoll  (läst 445 gånger)

2004-06-21, 17:36
läst 445 gånger

Essan Gradhman

Hejsan Gbg-are!
Känner någon till ifall ett stiftsbibliotek existerar i Gbg? Jag har försökt hitta information på nätet men gått bet.  
Även under Gbg:s stift!
Det gäller sökning efter gamla consistorieprotokoll samt en uppsats av en präst Bohlin. Eller är allt samlat på Landsarkivet?
Essan

2004-06-21, 18:57
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Något stiftsbibliotek känner jag ej till, däremot en stor samling protokoll och brev på Landsarkivet (Göteborgs domkapitels arkiv.)

2004-06-21, 22:21
Svar #2

Essan Gradhman

Tack Anders!
Då ska jag ta kontakt med GLA i morgon redan!
Essan

2004-06-22, 17:04
Svar #3

Jonsa Kuschner

Konsistorieprotokollen finns i varje fall i domkapitelarkivet i GLA. Jag har själv använt dem där. (Konsistoriet är en i äldre tid vanligare benämning på domkapitlet.)  
 
Stiftsbiblioteket är sannolikt något annat (se detta ord i SAOB) och i detta fall antagligen en föregångare till det som nu är Göteborgs stadsbibliotek eller möjligen inlemmat i universitetsbiblioteket.

2004-06-22, 23:16
Svar #4

Essan Gradhman

Hej Jonas!
Jag tackar för upplysningen! Att jag angav Stiftsbibliotek när jag sökte consistorieprotokoll beror på  
att, då det heter Gbg Stift, Linköpings stift o s v, antog jag, att även stiftets bibliotek hette stiftsbibliotek.  
Men man lär så länge man lever....
MVH
Essan G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna