ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göteborgssoldat  (läst 2388 gånger)

2007-03-09, 11:12
läst 2388 gånger

Roland Husar

Bild tagen av James Bourn, Nya Allén i Göteborg. Kan man möjilgen datera fotot ungefär i tid och utröna vad det är för slags uniform. 
 

2007-03-09, 16:49
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag kan inte säga att jag känner igen uniformen. Jag undrar om den är svensk?
Vapnet som soldaten håller i handen är en sabel eller möjligen en pallasch. I den svenska arm?n var det främst kavalleriet och artilleriet som använde sablar. Det har funnits sablar även i infanteriet men det gäller då officerarna.
Hans Högman

2007-03-09, 18:39
Svar #2

Björn Andersson

Kan det inte vara en beväringsuniform, vapenrock m/1886 och mössa m/1880.

2007-03-09, 23:00
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det har funnits ett artilleri i Göteborg, jag tror det hette Göta artilleriregemente, blev senare Lv6.

2007-03-10, 14:47
Svar #4

Björn Andersson

Göta artilleriregemente blev inte Lv6. Lv6 övertog bara dess kaserner. A2 lades ner 1962 och Lv 6 sattes upp redan 20 år tidigare.
 
Dock tror jag inte att det är en artilleriuniform men det skulle kunna vara en beväring vid Göta artilleriregemente. Beväringsmanskapet var ofta klädda i äldre och/eller andra plagg än det indelta och värvade manskapet ända fram till 1901 års härordning.
 
Göta artilleriregemente hade 60 beväringar tjänstgörande. De var ender en tid utrustade med huggare i axelgehäng i stället för gevär. Kan det vara en huggare vi ser på bilden?
 
Det skulle pga av uniformen mycket väl även kunna vara ett infanteriförband. Frågetecknet är i så fall sabeln.

2007-03-10, 17:01
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
I LarsOlof Lööfs bok Göteborgs fotografer  kan man läsa att James Bourn hade atelje i Nya All?n 96 Ca 1876-1886. Kanske kan det vara till hjälp vid dateringen.

2007-03-10, 19:25
Svar #6

Roland Husar

Tack alla ni som svarat ovan.  
 
Om James Borun hade atelj?n 1876 till 1886 så kan ju fotot vara äldre än jag trodde.

2007-03-11, 09:16
Svar #7

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Jag tittade i ”Dräkt och uniform” av Erik Bellander och i denna bok finns ett foto på en beväringsuniform, infanteriet, där soldaten bär vapenrock m/1886 och mössa m/1880. Detta foto är taget i Skövde, årtal dock okänt. Vapenrocken har stora likheter med den på bilden ovan. Mössan däremot är inte lik den ovan. Men det kan mycket väl vara en beväringsuniform på foto ovan.
Vapnet som soldaten på bilden ovan håller i handen har ett sabelfäste. Nu var det inte enbart sablar som hade sabelfäste utan även pallascher. Huggarna kunde ha värjfäste, sabelfäste eller korsfäste men de var kortare än sablarna. Sablarnas klinglängd har naturligtvis varierat genom åren men den låg på en längd mellan 80 - 90 cm medan huggklingan var ca: 70 cm lång.
Soldaten på bilden ovan verkar sitta ned och håller vapnet på ett sådant sätt att klingspetsen bör vila på golvet. Fästet är då i höjd med bröstet vilket innebär att det bör vara ca: 90 - 95 cm ovan golvet. Längden på klingan plus fästet bör då ge en längd på vapnet som snarare motsvarar en sabel än en huggare.
Hans Högman

2007-03-11, 13:10
Svar #8

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Hej Roland
Fotografen till bilden, James Bourn, föddes enligt LarsOlofs Lööfs bok Göteborgs Fotografer 1849 i Göteborgs domkyrkoförsamling
och dog den 5 aug. 1917 på Styrsö.
 
Han etablerade sin fotofirma 1876 så bilden är tagen mellan 1876 - 1917 och då givetvis i Göteborg.
 
Stora delar av James Bourns negativsamling med tillhörande kundregister räddades tack vare Erland Långström och förvaras på Göteborgs Museum.
 
MVH / Bertil Magnusson

2007-03-11, 14:03
Svar #9

Utloggad Kjersti Nylander Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2018-07-05, 22:40
    • Visa profil
Finns det baksidestext på bilden?  
Enligt museet går det att i deras arkiv få studera sittningsböckerna/liggarna till Bourns negativsamling .

2007-03-13, 09:15
Svar #10

Roland Husar

Skall kontrollera om det finns någon text på baksidan men tror inte det då det hade löst gåtan dels om vem det är och lite annat.

2007-03-14, 10:28
Svar #11

Peter Alf

Hej
Det här är sannolikt ingen svensk arm?uniform. Att som Bellander påstå att det fanns mössa för infanteriet m/1880 stämmer inte men tyvärr finns det en hel del fel i dräkt och uniform. Fanns det möjligen någon borgarbeväpning vid den här tiden i Göteborg? möjligen kan det vara en sådan uniform
Peter Alf

2007-03-14, 17:01
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Mössan osvensk, lik den amerikanske under inbördeskriget, ett underligt spänne på remmen ovanför skärmen, inga beteckningar på axelklaffarna, inga galoner på ståndkragen, dekorationerna på manchetterna liknar I 16, (91:ans regemente), tingel-tangel /klockkedja/ i knapphålet (helt omilitäriskt), svag krökning på baljan tyder på sabel och inte palasch.
Sammantaget ger det bilden av plockihop/fantasiuniform, kanske till någon teaterpjäs.
 
Mvh
 
RolfL

2007-03-14, 20:37
Svar #13

Björn Andersson

Borgerskapets militärkår lades ner 1793 så jag tror inte att det är vad bilden föreställer.
 
Bellander säger inte  att det har funnits en mössa m/1880 för infanteriet utan för beväringsinrättningen. Denna hade mer eller mindre sitt eget uniformsreglemente fram till 1901 års härordning (allmän värnplikt). Efter att ha läst i Bellander håller jag dock med Hans Högman att mössan på bilden inte liknar den på sid. 507. Däremot har den stora likheter med den mössan som Bellander kallar mössa med plåt och plym vilken fanns i flera varianter över åren.
 
Jag tror därför att vi ser följande saker på bilden.
Vapenrock m/1886. (Användes långt in på 1900-talet)
Mössa med plåt och plym i någon av modellerna. (Den första från 1865)
Kavallerisabel för manskap m/1856.
 
Det märkliga i detta är en kavallerisabel, vilket talar för artilleri eller kavalleri, och en infanteriuniform. Jag tror därför att vi ser en beväring och inte en värvad, indelt eller värnpliktig soldat.

2007-03-15, 16:12
Svar #14

Peter Alf

Beväringsinrättningen följde övriga aem?ns uniformering men tilldelades ofta persedlar av äldre och sämre modell
Peter Alf

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna