ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörssystemet i Göteborg  (läst 1365 gånger)

2006-01-09, 19:51
läst 1365 gånger

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Hej!
Trots att jag släktforskat i många år har jag stött på något som jag inte får grepp om. Jag har ett långtidsabonnemang på Genline och har intensivgranskat vissa h-längder i olika församlingar. Ibland är längderna sorterade i alfabetisk ordning (efternamnet), ibland på något annat sätt. När jag väl har hittat personerna i fråga hittar jag ingen hänvisning till var de bor i församlingen. Hur gör jag? För många år sedan när jag skickade efter mikrofilm  antecknade jag en familj från personalregistret.Tyvärr antecknade jag bara mikrofilmsnumret! och sidan. Nu kan jag inte hitta någon beteckning (inne i längden) som heter personalregister. Kort sagt så känner jag mig vilsen i Göteborgsmaterialet. Kan någon hjälpa mig och förklara hur jag ska göra?
Med vänlig hälsning
Anne-Mai C.

2010-12-01, 23:09
Svar #1

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Anne-Mai Carlberg.
Hittade en anteckning från genline för ett par år sedan 896.94.73600 som eventuellt skulle vara en HFLÄNGD för Carl Johan och rote 4?  
Enl Inga-Lill Fjellström har jag 2009-04-30 fått ett svar att denna GID med nr 896.94.73600 ej finns med genline, men med AD ONLINE!  
Jag har påpekat detta för genline så andra inte råkar ut för samma sak.  
Ha de och kör försiktigt om du är ute i snövädret  
Åke

2010-12-02, 16:52
Svar #2

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Ursäkta jag kliver in :
 
Jovisst går GID-numret till Genlines bilder!
  [Göteborg och Bohus]  Göteborgs Karl Johans,  AI.29, Husförhör, 1858-1864, 0-51,  Bild 30 av 59 .  Sidnumret är 51.  
 
//Bo

2010-12-03, 01:39
Svar #3

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej Anne-Mai
 
Göteborgs församlingar var inte territoriella före 1883. Man registrerade sig i valfri församling och bosatte sig sedan var man ville. Efter 1883 blir det lite bättre. Då anges rote, kvarter och husnummer och ofta gatuadress överst på högersidan, åtminstone i en del församlingar. Lite om Göteborgs församlingar finns på Arkivguiden. Mantalslängderna kan nog ge besked om adress. Finns troligen i original på landsarkivet, men de tycks varken vara scannade eller filmade i Göteborg, se NAD.
 
När det gäller microkortsnumret kan du kanske hitta det i NAD. Välj Arkiv, skriv t.ex Göteborgs Gustavi, välj nr 2 Göteborgs Gustavi, välj personalförteckningar i vänsterkanten. Där finns förhoppningsvis ditt microkortnummer, så att du kan få volymbeteckningen. Genline kallar dem husförhör.
 
Genline har kyrkböcker för Masthuggs församling även före 1908, medan övriga aktörer och landsarkivet har dem i Oskar Fredrik. Se orsaken på Arkivguiden. Se även  Sveriges församlingar genom tiderna.
 
Även serien AIIb kallar Genline husförhör, men det är fastighetslängder. De finns bara i vissa församlingar. Där kan man söka upp den fastighet, som hänvisas till och söka personamnet. Där står sidnummer i församlingsboken, AIIa-serien. Genline kallar även dessa för husförhör. AIb innehåller register till personalförteckningar. Det är lite olika vad som finns filmat/scannat i de olika församlingarna.
 
Läs gärna vad som står på bokryggen och titelbladet, samt information i början av volymerna, särkilt 1883. Sen går det ju alltid att be om hjälp här.  
 
mvh Margareta

2012-01-31, 21:43
Svar #4

Utloggad Bengt Edwardson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 22:14
    • Visa profil
Kungsgatan 30 No 124 5/16 Göteborgs andra rote.
Det huset har en släkting ägt år 1876-1907. Hur kan man ta reda på vilka som bodde där?
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna