ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anonym finsk soldat, från när?  (läst 917 gånger)

2002-12-29, 17:24
läst 917 gånger

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hittade detta foto bland kvarlåtenskaperna efter min mor. Han är inte känd och nu undrar jag om fotot är tillräckligt gammalt för att platsa bland alla gamla porträttfynd. På baksidan finns att läsa att fotografen heter Hilja Waalijoki men jag kan tyvärr inte utläsa verksamhetsplatsen det enda jag ser är att den börjar på Lapp........? och kortet kommer från Finland.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh. Ann-Sofie

2002-12-30, 11:53
Svar #1

Kirsti Ervola

Hej Ann-Sofie,
kan ortsnamnet på bilden läsas Lappeenranta?
Staden var f.o.m. år 1921 förläggningsort för en kavalleribrigad - sabeln kanske tyder åt det hållet.  
Annars ser den unge mannens mundering komma från 1920-talet.
 
Mvh KE

2002-12-30, 17:50
Svar #2

Utloggad Arne Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2023-01-24, 19:26
    • Visa profil
Märket i mössan är väldigt likt det Svenska. Det Svenska är blått o gult, det Finska torde vara blått o vitt, eller.

2002-12-30, 20:47
Svar #3

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Hej Kirsti!
Tänk vad mycket enklare det blir när man vet svaret. Du har helt rätt beträffande ortsnamnet. Tack för den hjälpen! Vad beträffar mannens ursprung så torde han med stor sannorlikhet vara finlandssvensk. Har vid genomgång av gamla brev och vykort konstaterat att de allra flesta från min mor sida använder sig av det svenska språket och då har jag kort från 1902. Det tackar jag extra mycket för eftersom jag själv inte kan ett enda ord finska, bortsett från tack.  
Mvh. Ann-Sofie

2003-02-23, 13:28
Svar #4

Utloggad Ann-Sofie Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-02-08, 00:21
    • Visa profil
Gåtan om den anonyma finska soldaten är löst. Efter ett släktbesök i Helsingfors har jag fått mannen identifierad. Detta är Reinhold Helin född 1904 och en halvbror till min mamma Solveig Persson född Ekholm 1924-01-31.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna