ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Handlingar om fosterbarn  (läst 1984 gånger)

2010-02-23, 01:31
läst 1984 gånger

Utloggad Joakim Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2015-09-07, 11:46
    • Visa profil
Hej,
 
Finns det någon med erfarenhet av att leta handlingar som rör specifika fosterbarn i Göteborg under 1880-1900.
I mitt fall så bodde den biologiska modern i Karl Johans fs, hon fick en uppsjö med oäktingar som vid hennes tidiga död placerades ut i olika hem. Har inte lyckats hitta släktskap med dessa fosterfamiljer och modern.
Nästa steg blir att hitta alternativ dokumentation förutom hfl, dopbok..
 
Var skall man börja leta i de Göteborgska arkiven ?
// Joakim

2011-03-23, 07:21
Svar #1

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
Forskar vidare i min mff Carl Isidor ANderssons tidiga levnadsöde. Har följande information:
Han föddes 12/8 1880 på Allmänna Bb i Göteborg. Föräldrarna noteras som okända. Genom en ren slump hittade min mamma och jag hans dopattest och fick den vägen fram namnet på hans biologiska mor, men hon lämnade bort honom som liten. Jag har lyckatts få fram att han var fosterhemsplacerad i Haga församling hösten 1886. fodterföräldrar var:
Jakob Johansson f. 12/10 1829  
Anna Lisa Björk f. 1/12 1834  
De flyttar vidare hösten 1887 och då finns Carl Isidor inte med dem.  
Källa: Haga A1:15 s. 3 692. Fosterföräldrarna flyttar runt en del men jag kan inte se någon mer notering om Carl förrän 1894 då hamn nämns som obefintlig.  
Han har bevisligen gått i skola i Hemsjö då jag i min ägo har hans avgångsbetyg från skolan. Detta betyg är daterat 1892. alltså två år innan han noteras som obefintlig i Haga.
Enligt hörsägen ska han ha varit fosterson på gården Sandvik här i Hemsjö som liten. Problemet är att vi inte lyckats hitta honom i hfl i Hemsjö förrän år 1900 då han är noterad som dräng på samma gård.
Hur kan jag ta reda på var han befann sig från 1886 och framåt? Det troligaste var väl att han återvände till barnhemmet om fosterföräldrarna av någon anledning inte kunde eller ville ha kvar honom? Vilka barnhem fanns i GÖteborg udner denna tid? Finns förteckningar över barnhemmen på Landsarkivet i Göteborg?
Jag vill naturligtvis också få veta när han kom till Hemsjö. Hur letar ja om han inte finns i hfl?
Han finns inte i inflyttningslängden heller, såvitt jag kunnat utröna.
Tacksam för all hjälp!
/Maria

2011-03-23, 22:45
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej
 
Du kan kontakta Region- och stadsarkivet och höra om det finns några handlingar om honom.
 
mvh Margareta

2011-03-25, 07:07
Svar #3

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Tack, Margareta!
Ska prova direkt.
/Maria

2014-02-20, 11:36
Svar #4

Utloggad Kurt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 21:13
    • Visa profil
Hej
Forskar om min mormor Signe Elisabeth Kristina född 13/12 1884 på barnbördshuset i Göteborg Haga. Föräldrar okända, och hon är överförd till OBR, som dock inte finns bevarad från den tiden. År 1890 flyttar hon från OBR i Haga förs. till en familj i Karl Johans församling. Nu undrar jag om det finns någon som vet om det har funnits något barnhem i Haga och i så fall var kan det finnas bokfört?
Vore oerhört tacksam för tips och råd.
mvh Kurt

2014-02-20, 12:10
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Kontakta Regionarkivet i Göteborg, se www.arkivnamnden.org, som förvarar handlingar från bland annat Göteborgs kommunala fattigvård och barnavård. Innan barnavårdsnämnder blev obligatoriska 1917 var det fattigvården som bekostade föräldralösa barns uppehälle, så Signe Elisabeth Kristina ska nog kunna hittas där.
Hälsar vänligen
Maud

2014-02-20, 14:04
Svar #6

Utloggad Kurt Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2021-05-07, 21:13
    • Visa profil
Tack Maud!
Ska prova att leta enl dina tips
/kurt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna