ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikansk medalj?  (läst 1366 gånger)

2004-01-02, 20:16
läst 1366 gånger

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Detta fotografi har jag hittat i ett album som har tillhört min hustrus farfar. Bilden av mannen(okänd för oss) är tagen av en fotograf i Moline, Illinois.  
Vid en närmare titt på mannen ser man att han har ett par medaljer på rockslaget, en med band och en utan band.  
Har scannat närbilden i 1200 dpi och tyvärr är inte originalet kristallklart, men vet någon vad det kan vara för medaljer? Bilden bör vara från 1910-1920-talet.Är det några utmärkelser från 1:a världskriget eller vad kan det vara? Mannen på bilden har med all sannolikhet någon anknytning till Sverige.
 
MvH
 
Peter Borg

2004-01-02, 20:19
Svar #1

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Här kommer bilderna.
 

 

2004-01-02, 23:36
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Det vänstra ser ut som ett märke för ett ordenssällskap, är det inte en form av malteserkors? Jag minns ha sett ett sådant med tre-fyra bokstäver i grenarna. IOGT? Kanske är jag nu ute på väldigt tunn is, heraldik och symboler är inte min starka sida. Men det finns det många andra som är.  
 
Mannen tror jag däremot jag kan hjälpa med. Det bör vara Johan Magnus Borggren, f. ca 1868, invandrade på 1890-talet. 1920 jobbade han för stadens vattenverk med att läsa av vattenmätare, och i bostaden i Moline återfinns då hustrun Augusta 41, och de sex barnen Alice 24, Walter 22, Flora 20, Esther 17, Theodore 14, och Helen 10. (Källa US census)
 
Jag skulle därför vilja datera bilden tidigare, kanske 1900 +/-.

2004-01-03, 02:13
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Han har nog invandrat något tidigare än 1890, eftersom han inte återfinns i Sveriges befolkning 1890. Han kan ju även ha gjort som många andra, bytt ut sitt patronymikon mot ett annat vackrare svenskklingande namn. Men, någon Johan Magnus född 1868 återfinns överhuvudtaget inte i Sveriges befolkning 1890.

2004-01-03, 10:46
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Jag skrev ca. 1868 - han tillhör en av de många som har inkonsistenta årtal mellan olika census. Magnus finns i både folkräkningen 1920 och 1930, på samma adress i Moline Illinois (2631 5th Ave.), och med samma familj. Invandringsåret står som 1893 på båda platser.
 
1920: Magnus Borggren 51 år, hustru Augusta 41, hon invandrade 1879. (Moline, Rock Island IL, ED 119, s. 3A)
 
1930: John M. Borggren 67, hustru Augusta 52. Här är hennes invandringsår 1879, men eftersom hon samtidigt är född i Sverige bör 1878 vara det rätta. (Moline, Rock Island IL, ED 60, 1B)
 
Då census 1920 var i januari och 1930 i april, gissade jag att Magnus ville fylla 52 i loppet av 1920 = födelseår 1868. (Enda gången detta antagande blir fel är när någon är född de allra första dagarna på året.)
 
Åldersuppgiften 1930 är sannolikt felaktig. Där borde stått 61 eller 62. Detta census har också frågan ålder vid första äktenskap, där svarar Magnus 25 och Augusta 16. Då blir antagandet om ca 10 år mellan makarna riktigt.
 
Sveriges befolkning 1890 tittade jag också i med samma magra resultat. Men bara för att han kom till USA ca 1893 behöver han inte ha befunnit sig i Sverige 1890. Emigration från land till land i flera steg förekommer ju.
 
Dessutom, trots sin förträfflighet är knappast CDn 100% korrekt, och tanken om ett namnbyte i USA är väl också en annan mycket rimlig möjlighet. Bland mina egna 13 emigranter har jag två namnbyten som berör 5 av dessa.

2004-01-03, 16:06
Svar #5

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Tack för Era svar.
Jag antog i min enfald att det är fotografens namn som står på kortet. Frågan är vad bilden på mannen gjorde i just det här albumet; På min frus fars sida fanns några som emigrerade till USA och blev bosatta i just Moline, Kewanee, Geneseo m.fl. i Illinois. Finns det i någon census ev. någon uppgift om var i Sverige denne Borggren var född? Fotoalbumet kommer från Bjurtjärn (S)så mannen på bilden måste han någon anknytning till denna socken. Jag får kika vidare.
 
MvH
Peter Borg

2004-01-03, 17:18
Svar #6

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 23:45
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Jan,  
är det detta ordensmärket du tänker på?



2004-01-03, 19:05
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Joel,
 
Just precis! Eller i alla fall en variant av det. Har fortsatt ett svagt minne av ett liknande med de fyra bokstäverna IOGT i var sin arm ...
 
Nu är jag absolut ingen expert på NTOs och IOGTs historia, eller emblem, och min kunskap begränsar sig till det lilla jag läst på olika håll, bl.a. historiken på den nutida organisationens hemsida. Och nog verkar det som om detta är just ett sådant märke en svensk immigrant i USA skulle ta på sig vid ett festligt tillfälle.
 
I sådana här situationer försöker jag alltid ta en sväng ut i cyberrymden med Googles hjälp för att få lite översikt och uppslag, och hittade en liten fin berättelse om IOGT-folkets stora vårfest i norra Chicago, vid seklets början och framåt. Det är frestande att tänka sig att vår vän Magnus Borggren ovan var aktiv i denna del av svenskheten i Illinois. Och ska man fotograferas i något högtidligt sammanhang tar man på de emblem man har!
 
Peter,
 
En titt i Sv. bef 1890 pekar på att Borggren stod starkt i Östergötland och Skåne, men det behöver ju inte betyda att det inte fanns i Värmland också. Kanske hittar du den avgörande pusselbiten en dag. Var någon i släkten aktiv i de svenska logerna/nykterhetsrörelsen?
 
Nej, US census ger inga upplysningar om var i Sverige man kommer ifrån, den kunskapen måste sökas i andra dokument, och vanligen finner du inte dessa på internet (ännu).

2004-01-03, 21:02
Svar #8

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Hej Jan,
Nja, jag tror inte att Borggren tillhörde släkten, har ju kartlagt de släktingar som emigrerade och deras vidare öden.Två bröder till min hustrus farfar födda 1881 resp. 1887 emigrerade till Illinois varav Axel, den äldste brodern återvände hem till Bjurtjärn(S) på 1920-talet från Moline. Möjligtvis kanske Borggren på något sätt var bekant med Axel och bilden därför har fåttfölja med hem så att säga. Jag är nästan säker på att det gamla albumet från början har tillhört brödernas föräldrar då det innehåller en hel del gamla kabinettsfoton från 1870-och 1880-talen.  
Som sagt, Borggren var ingen släkting i alla fall,han måste ha hamnat där ändå.
 
Än en gång, tack för Era svar och Ert engegemang, dyker jag på något så tjoar jag till!
 
MvH
 
Peter Borg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna