ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Överste Gantsjeff, Brest-Litovsk, fredsförhandlingar 1918.  (läst 672 gånger)

2003-10-23, 17:07
läst 672 gånger

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Svenskt text på baksidan:
 
Bulgariens ombud vid fredsförhandlingarna i Brest-Litovsk. Till höger sittande: Överste Gantsjeff, bredvid honom bulgariske ministerpresidenten Radostovoff (17/6 1918)  
 
Min fråga: Har någon sett dessa bilder i någon historisk skrift?
 
I så fall vilken
 

2003-10-23, 17:59
Svar #1

Anders Andersson


2003-10-23, 20:25
Svar #2

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Bilden ingår i ett antal olika bilder från 1:a världskriget. Kanoner som avfyras, sjuktransporter med tåg, bilder från frontavsnitt, som knappast är arrangerade för fotografen. Bilder från en tysk gevärsfabrik. Gymnastikuppvisning mm.
 
Jag tolkar dem som arkivet från en krigsfotograf eller tidningsreporter. Vem kunde komma in och ta bilden ovan? Det fick säkert inte vem som helst göra. Flertalet bilder har handskriven text på baksidan och oftast daterade från jan. till sept. 1918

2003-10-24, 02:38
Svar #3

Anders Andersson

Intressant. Jag har bläddrat igenom avdelningen Utvalda fotografier i band 8 (sista bandet) av Världskrigets historia, utgivet 1929 av Världslitteraturens Förlag i Malmö, men inte hittat någon liknande bild. Inte heller nämns Brest-Litovsk annat än i förbigående (avtalet från Brest-Litovsk, som slöts 3 mars 1918, annullerades inom det följande året).
 
Bulgariske ministerpresidentens namn skall nog vara Vasil Radoslavov (1854-1929). Jag citerar ur Nordisk Familjebok, tredje upplagan (1932):
 
... Efter det olyckliga andra Balkankriget blev han i juli 1913 ministerpresident och genomförde Bulgariens orientering åt centralmaktshållet, som ledde till dess i början lyckosamma deltagande i världskriget (från okt. 1915), men växande yttre och inre svårigheter framtvungo i juni 1918 hans avgång. Vid Bulgariens avfall (sept. s. å.) tog R. sin tillflykt till Tyskland och undgick därigenom de hårda straff, som under den nya regimen i Bulgarien hotade honom. ...
 
Någon bulgarisk överste Gantsjeff finns (som väntat) inte som uppslagsord i Nordisk Familjebok.

2003-10-24, 17:14
Svar #4

Anders Andersson

Nu ser jag att det står 1? i vitt nere till vänster i bild. Finns det liknande beteckningar på de andra bilderna i samlingen, eller är det unikt för just den här bilden? Det kanske antyder någon ordningsföljd mellan bilderna, eller så syftar det på någonting i själva bilden.

2003-10-25, 02:32
Svar #5

Lasse Nilsson

Fredsöverenskommelsen Brest-Litovsk
 
Överste Peter Gantcheff var en av de som skrev på för Bulgarien. Men detta var ju i början av mars 1918. Varför står det 17/6 i anteckningen ?

2003-10-25, 03:24
Svar #6

Lasse Nilsson

På Vintage Postcards finns ytterligare en bild på översten och ministerpresidenten.
 
Tyvärr går det inte att länka dit men om man söker på Gantscheff så....
 
Mvh/Lasse

2003-10-25, 16:24
Svar #7

Anders Andersson

Eventuellt finns mannen närmast bakom den vitskäggige Radoslavov i Kjells bild med också på kortet från Vintage Postcards. Det kan ju vara någon civil minister eller rådgivare i Radoslavovs regering.
 
Jo, jag noterade också det sena datumet. Fortsatte samtalen i Brest-Litovsk efter den 3 mars, eller reste delegaterna hem omgående? Radoslavov avgick alltså i juni, men jag vet ej exakt datum för eller de närmare omständigheterna kring maktskiftet.
 
Skall man förmoda att fotografen var svensk (med anledning av de svenska baksidestexterna), eller kan det röra sig om kopior av en utländsk krigskorrespondents bilder som ordnats och försetts med texter vid en svensk tidningsredaktion? Behöver det ens vara samma fotograf som tagit alla bilderna?

2003-10-26, 01:30
Svar #8

Lasse Nilsson

Om samtal föregick i Brest-Litovsk i juni 1918 vad handlade de då om och mellan vilka parter ? Överenskommelse var redan gjord i Brest-Litovsk i mars med Ryssland och i maj i Bukarest med Rumänien. Nej, några ytterligare övenskommelser under 1918, eller försök till sådana finns väl inte dokumenterade (?). Det skulle väl i så fall vara sensationellt om en baksidesanteckning på ett foto skulle antyda detta så här 85 år efteråt.
En fantasifull person skulle möjligen kunna tänka sig att det var ett sista (och hittills okänt) försök från Radoslavov att rädda sig kvar vid makten genom att nå en ny och bättre överenskommelse  
Men orsaken till att han och hans regering var tvungen att avgå var ju det för Bulgarien torftiga utfallet från förhandlingarna i Bukarest. Bulgarien hade hoppats och förväntat sig att tilldelas området Dobrudja, men överenskommelsen slutade i en gemensam allierad förvaltning. Varefter Tsar Ferdinand blev putt och avsatte Radoslavov.
Så vad skulle möten i Brest-Litovsk i juni handlat om ? Platsen är på alla sätt fel vid den tidpunkten...
 
Nej, anteckningen är nog fel om den syftar på när fotot togs.
Men den kanske syftar på när anteckningen gjordes vilket också verkar 'konstigt'....
 
Kul att spekulera dock

2003-10-26, 02:45
Svar #9

Anders Andersson

Enligt en kronologi över bulgariska regeringschefer som jag hittade skedde Radoslavovs avgång och Malinovs tillträde den 16 juni 1918, alltså dagen innan den handskrivna dateringen. Jag tycker det ser ut som mer än en tillfällighet.
 
Kan det vara så att fotot från Brest-Litovsk plockats fram på någon tidningsredaktion den 17 juni för att eventuellt användas i samband med nyhetsrapporteringen om maktskiftet i Bulgarien? Följde verkligen svenska dagstidningar de inrikespolitiska skeendena i de krigförande länderna så i detalj, att den här nyheten ansågs värd att illustreras? Alternativt, ville kanske utrikesredaktören bara ha bilden för att orientera sig själv om premiärministerns identitet? Som sagt, spekulationer...

2003-10-26, 02:55
Svar #10

Anders Andersson

Jag kan tillägga att den 17 juni 1918 var en måndag.

2003-10-26, 02:56
Svar #11

Lasse Nilsson

Det skulle givetvis kunna vara en förklaring.  
Är det möjligt att Kjell kan se om datumet är skrivet samtidigt som anteckningen i övrigt ?
Är den inte det är jag tveksam. Då borde anteckningen ha antytt att det var en f.d. ministerpresident....

2003-10-31, 22:57
Svar #12

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Nu har jag äntligen hittat tillbaka till bilden
 
Anders: Nu ser jag att det står 1? i vitt De flesta bilderna har 4-5 siffriga nr. På baksidan av en del finns ett 3-siffrigt stämplat nr.
 
På de flesta bilderna finns en svensk text, inkl. datum skrivet med samma bläck och  troligen av samma person.
 
Bilderna är daterade mellan 16/1 och 9/9 1918.
Kan datumen möjligen vara dagen då de publiserades i tidningen ?
Ni historiskt kunniga: Greve von Mirbachs begravning i Harff; kistan föres från slottet till gravkapellet (9/9 1918)
Detta är texten på en annan bild och om jag fann rätt, så mördades Greven den 6/6 1918. Han har väl knappast förvarats i slottet i 3 månader ? ?
Den här länken kanske funkar till ännu en bild
http://www.gamlavykort.nu/forum3/forum_posts.asp?TID=200&PN=5
Baksidetext: Slutsessionen i Brest-Litovsk natten till den 10 febr. 1918, då fredsprotokollen med Ukraina (Sydryssland) undertecknades. (12/3 1918)

2003-10-31, 23:07
Svar #13

Utloggad Kjell Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2015-05-11, 11:32
    • Visa profil
    • kjell.smult.com
Den funkade. Kopiera länken - klistra in i nytt fönster så kommer du dit. Jag kan även scanna in fler bilder om det så önskas.
 
/Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna