ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två okända män på vykort från USA?  (läst 1220 gånger)

2006-05-28, 15:47
läst 1220 gånger

Utloggad Kristina Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2021-05-01, 11:00
    • Visa profil
Hej
Har ett kort på två okänd män som antagligen är skickat som vykort.Är det någon som känner igen dessa två män?
Kan någon säga när det kan vara taget?
Hälsningar Kristina

2006-12-17, 07:53
Svar #1

Utloggad Mats Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Känner ej igen männen, men här följer några iakttagelser:
 
De liknar varandra, se: näsorna, lite utstående vänsteröron, ögonen och området därikring, hakorna, ansiktsformen. De kan vara bröder t.ex. den äldre brodern sitter ned, mer elegant klädd och bättre hållning, har mustasch. Den yngre står upp, kläderna ser lite för små ut och sitter ej så bra, lite slarvigare.
Jag tycker att kläder och stil hos den som sitter ned tyder på sent 1800-tal, medan den stående mannens kläder, särskilt hatten ser ut att vara tidigt 1900-tal. Ett lite udda par...
 
De tycks bära likadana runda blanka märken (på rockslaget resp. på bröstet).
 
Varför är det just två unga män på bilden? Ingen kvinna? Ingen av dem bär ring, de är alltså troligtvis ogifta unga män. Kanske ett par bröder som rest långt bort (amerika?) för arbete och ett bättre liv och skickar en hälsning hem till släkten? Eller har de gjort en lång resa till någon organisations möte eller till en utställning?
Fotot bör ju i alla fall vara taget av någon speciell anledning, det var ju inte så billigt och enkelt med foto då som nuförtiden...
 
Ja, det var bara några tankar jag fick, men lycka till Kristina!
 
mvh Mats

2006-12-17, 09:08
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som vanligt blir det bara reflektioner över en bild där frågeställaren vill veta vem det kan vara, men man kan komma en bit på vägen även med det.
 
Det är alltid svårare att säga när bilden togs, när man ska gå efter mansdräkten, men jag tippar på 1910-talets senare del.
 
Männen har val att klä sig, som ett komikerpar (om de nu inte var det även på riktigt?) Det skulle bli en kul bild helt enkelt med den superkorta slipsen och den avhuggna dito.
 
Jag håller inte med Mats om att man tog kort bara av någon speciell anledning, för det var dyrt. Vid den här tiden hade flugan med dessa porträttfoton verkligen tagit fart. Det var lika vanligt att fota sig med en kompis, som med släktingar. Naturligtvis fotade man sig också av speciella anledningar, men oftast för att alla andra gjorde det och för att dela ut till släkt och vänner. I det här fallet kanske man ville skicka ett kul foto hem till Sverige.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-12-18, 00:44
Svar #3

Bengt-Arne Andersson

Hej!
Spännande bild.
Vad har du för ledtrådar ?
Inget på fotots baksida ?
 
Jo, dom har väl något av ”Helan & Halvan” över sig  :-)
Jag har en bok om vilda västern där det finns ett gruppfoto på Butch Cassidy och Sundance Kid och deras kompisar.
Butch Cassidy liknar din sittande herre, samma stil på hatt och mustach men ljus kostym och rundare kinder.
  Det fotot är taget 1901 / 1902 om jag förstår texten rätt. Något årtal på fotot finns ej angivet.
 
 Jag har själv ett fotoalbum som tillhört ett par återvändande emigranter med många anonyma bilder men några identifierade. Tidsperiod ca. 1882-1919.
  En okänd herre plåtad av Gasberg i Ogden:

2006-12-19, 22:47
Svar #4

Utloggad Kristina Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2021-05-01, 11:00
    • Visa profil
Hej Bengt-Arne
Jag har tyvärr inga direkta ledtrådar. Vad som står på baksidan har förmodligen någon av personerna på bilden skrivit till den som fått vykortet.Kanske skickat till min svärfar.Det står:Känner du inte igen oss? men du förstår det är i arbetskläder detta här.Gudbaj.De kanske ville skoja till det med detta kort???
Jag har själv ärvt kortet av min svärmor och svärfar Markus och Viola Hagberg och jag vet att min svärfar hade släktingar som for till Amerika och Canada i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.Tyvärr lever ej min svärfar och min svärmor vet ej vem personerna är.Jag har frågat andra släktingar men ingen vet vem dessa två herrar är.Möjligen trodde en person jag talat med att den sittande mannen skulle kunna vara Gideon Hagberg född i Boden. Men det är bara ett antagande.
Skulle vara intressant att se fler bilder från ditt album,kanske är det någon man känner igen,man vet aldrig....
Hälsning Kristina

2006-12-20, 19:13
Svar #5

Bengt-Arne Andersson

Hej Kristina.
Vad roligt när man får något lite personligt av någon som levde då. Det skulle vara roligt att kunna visa albumet men för att få det samlat får jag vänta tills jag fixat en egen hemsida. Några bilder platsar på porträttfynd men sen finns det större format, par- och gruppbilder samt 2 ”idolfoto”  
 Vilka bilder ska man välja ut ? Kanske ”Dead Fred” vore bättre än Anbytarforum ? Vad tror du ?

2009-12-08, 06:22
Svar #6

Bengt-Arne Andersson

Hej.
Jag har nu börjat lägga upp bilder från mitt amerika-album på porträttfynd. Bild  #97887  är den senaste.

2009-12-08, 11:32
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Härliga hattar förekommer bland bilderna! Här är en!
 
Ann-Mari Bäckman

2009-12-08, 12:15
Svar #8

Bengt-Arne Andersson

Ja det finns ju tidigare en liten tråd om hattmode. Jag hakar på där genom att skriva amerikanskt hattmode i bildtexten eller en kommentar. Det borde gå att söka på väl? Denna är fin också #96994  
Det kommer några till.

2009-12-08, 13:29
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Toppen Bengt-Arne! Sökuppgifter i Porträttfynd är alltid guld värd för den som letar ett visst kort!
 
hatt
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna