ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tidsbestämning, foto taget i Meridan, Iowa.  (läst 991 gånger)

2004-12-20, 14:36
läst 991 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Detta fotografi har jag fått skickat till mig från släktingar i Minnesota, USA.
Troligtvis tillhör paret släkten Lindfors från Hanebo och Söderhamn, Hälsingland. Paret är okänt för oss!
På baksidan står denna information: WM Parfitt, Artistic Photographer, Meridan Iowa.
Vilket år kan detta kort vara taget? Kanske någon med tillgång till census kan hjälpa mig att tiita i Meridan, Iowa om det finns någon familj med namn Lindfors där?
Alla teorier är välkomna!
Tack på förhand!
 
God Jul!
 
Mvh.
Victoria

2004-12-20, 15:39
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Kan bilden vara från 1880 eller 1890-tal?  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-20, 20:16
Svar #2

Ingrid Wikberg

Inte för att jag vill vara petig...men orten heter Meriden.  
Det var en hel del svenskar som utvandrade dit, många från Jämtland. Jag har själv utvandrande fränder som kom till Meriden i Iowa. Inte så långt från Meriden ligger/låg Marcus -en gång i tiden järnvägsstationen många emigranter kom till med tåg bl a från Minnesota, dit många svenskar kom först.
Jag ska mejla en kontakt jag har i Iowa som är släktforskare och fråga honom ifall ha kan ge någon upplysning.

2004-12-21, 15:41
Svar #3

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Tack Anne-Mari och Ingrid för era förslag.
Ingrid, du har så rätt, visst är det Meriden, Iowa.  
Jag är jättetacksam om du har lust att höra med din kontakt. Jag har försökt söka på fotografens namn men inte lyckats hitta något.
Om du behöver mer upplysningar om familjen Lindfors så berättar jag gärna mer. Jag vet ju inte om detta par är släkt, men det är troligt. Jag själv tycker mannen liknar andra män ifrån familjen Lindfors.
Nedan visas ett montage av mina Lindforsbröder som jag har fotografier av (det fanns ytterligare 3 bröder). Från vänster är det Per Victor, Mathias Leonard och sist men inte minst Gustaf Teodor. De levde i Colorado, Minnesota och Massachusetts.  
Vad tycker ni, liknar de herren från det första fotot?
mvh.
Victoria Lundberg

2004-12-21, 18:03
Svar #4

Ingrid Wikberg

Hej Victoria,  
Jag har mejlat min bekant och frågat om han känner igen namnet på dels fotostudion och dels släktnamnet Lindfors med rötter i Hälsingland och med anknytning till Meriden. Det är en chansning-men ibland kan det vara rätt.  
Vi får hålla tummarna.
mvh
Ingrid

2004-12-21, 19:09
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
De tre Lindfors-bröderna har så mycket mer skägg än mannen bredvid kvinnan. Dessutom är bilden av den senare lite suddig. Det är svårt att jämföra dem, tycker jag.
 
Hoppas Ingrid W. kan hjälpa dig.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-21, 19:57
Svar #6

Ingrid Wikberg

Angående skäggen-jag håller med dig Ann-Mari, det är ganska svårt att se likhet.( ögon på broder två från vänster påminner lite om mannens ögon) men mannen med kvinnan ser även ut att ha delat skägg ( eller är kortet suddigt?)Dessutom skiljer sig frisyrena så påtagligt att jag tror att mannen med kvinnan ej är någon av bröderna Lindfors. ( man skulle kunna gissa att det är en yngre variant av broder två...fast varför skulle frisyren ändras så påtagligt när han blev äldre?)
Det kan ju vara andra släktingar eller bekanta till 'Lindmarkarna' som endera kom till Meriden, besökte orten eller var på genomresa och passade på att ta ett kort i en artistic studio.

2004-12-21, 20:53
Svar #7

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej!  
 
Ja jag håller med om att den första bilden på paret är oskarp. Jag ska se om jag kan få tag i en bättre scannad bild från släkten i Minnesota.  
Ett tack till Er båda för att ni engagerar er i mina Lindfors:are.  
Ingrid, det var intressant det du nämnde om Meriden och Marcus som en plats dit emigranterna kom. Har du något tips om någon bra läsning angående detta?  
 
God Jul!  
 
Victoria

2004-12-21, 21:54
Svar #8

Ingrid Wikberg

Victoria, ramlade första gången över namnet Meriden och Marcus när jag läste om jämtar som utvandrade till bl a Aitkin i Minnesota ( där jag förra hösten hittade igen min morfars familj)och läste om hur flera av dessa jämtar (bl a )flyttade vidare till västra Iowa. De bosatte sig kring Meriden och Marcus på 1870-talet.
Det finns bl a att läsa lite om platserna och emigranter i tidskriften Jämten 1928  en artikel som heter Med jämtar i Främmande land Det ger lite emigranthistoria och är intressant att läsa och den är skriven när många av de tidiga utvandrarna levde och det fanns någorlunda kontakt mellan familjemedlemmarna.  
 
Om du vill kan jag skicka kopior av den artikeln till dig -du kan i så fall skicka mig din adress via min hotmail: iwikberg@hotmail.com
 
Sedan har jag under åren haft kontakt med olika släktforskare och fått lite tips och information.
Dessutom finns det bra amerikanska sidor där man kan få kontakt och söka uppgifter:
Den här t ex: Iowa
 
det är en del av denna site med alla USA:s stater:  
USgenweb

2004-12-22, 18:22
Svar #9

Ingrid Wikberg

Victoria -fick svar idag från min vän Stanley i Iowa, tyvärr inget napp; fast lite informationen om orten i alla fall. Så här skriver han:
 
 I looked in an old book on the early settlers of Cherokee County and did not find any reference to the name Lindfors or Parfitt, Artistic Photographer.  
 
The town of Meriden was first named Hazard in 1870, the name was changed to Meriden in 1882, so you are probably right on the time line that the photo was taken.
 
If I happen on any information I will get back to you, but right off hand I haven't thought of someone that might be of help.
 
Så...vi får se om han hittar någon ledtråd eller kanske du hittar annan information som leder rätt.
mvh
Ingrid

2004-12-22, 19:02
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Victoria,
 
Visar baksidan att fotografen William Parfitt hade en fast studio i Meriden med en gatuadress, eller är det bara en handskriven anteckning/stämpel? Om det är det senare kan han ju varit en kringresande fotograf.
 
Jag frågar för att jag försökt att hitta fotografen i någon folkräkning utan att lyckas. Finner en enda William Parfitt i Iowa ca 1880, han är präst/predikant. Och jag hittar ingen Lindfors heller, men så kan ju det vara några helt andra människor på kortet. Kopplingen med Lindfors-namnet var väl en ren gissning.

2004-12-22, 19:35
Svar #11

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Nog är det väl en kringresande fotograf - kolla grästuvan i förgrunden. Man ser också att bakgrunden är målad på duk som hängts upp. Det slår mig också att damens kjol är ganska kort och har hon inte en snusnäsduk om halsen? Sent 1880-talet tippar jag med tanke på hatten.

2004-12-22, 21:17
Svar #12

Ingrid Wikberg

Det slog mig också att detta ser ut att vara taget utomhus ( gräset....)-så det var kanske en kringresande fotograf som nybyggare passade på att ta kort hos.( att skicka hem till släkten i gamla landet)  Och som sagt en hel del av våra emigranter var faktiskt ganska rörliga av sig har jag lärt mig när jag forskat på mina egna olika släkter. Nästan alla mina flyttade under de första två till fem åren innan de bosatte sig för gott.  
Jan: Betyder WM  verkligen William? Det kan inte vara  förkortning av två förnamn?  (jag bara undrar)

2004-12-22, 22:07
Svar #13

Ingrid Wikberg

Hej igen Victoria, fick precis detta mail från min vän Stanley:
   
I was in Cherokee this morning and went to the Genealogy/Old Records room in the Library. I could find no mention of the name Lindfors,in cemetery, marriage, births etc.They have another room with more on obituaries but that room wasn't open,I'll check there the next time I get a chance.  
The one problem is that many names were changed when they came to the USA either on purpose or through a misunderstanding when people were giving information.  
I could publish the photo in the County paper but it would be very unlikely that anyone seeing it would be able to help us out.  
Stanley
 
Han försöker i alla fall och är värd rosor. Stanley är envis och hittade igen två försvunna systrar till mig...i Sverige hette de Macklin -men pga språkproblemn blev de registrerade som McClain. Deras far fick heta Macklin när han kom efter -trots att han inte kunde ett ord engelska.
 
Hoppas att du Victoria kan få fram mer uppgifter som är mera knutna till just Iowa -då är det mycket lättare att hitta rätt.
mvh, Ingrid

2004-12-22, 23:09
Svar #14

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej på er!
 
Oj! Här händer det grejer när man är bort en stund! Tack så jättemycket för all respons. Jag har tyvärr inte lyckas få tag i mina släktingar som äger fotografiet. Men sedan tidigar har de nämnt att det INTE finns någon adress på baksidan. Så kanske det tyder på att fotografen var kringresande. Däremot vet jag inte säkert om Fotografens namn är tryckt på baksidan, eller handskriven. Det ska jag fråga.
Något som jag är ganska säker på är att familjen höll fast i samma efternamn. Jan, du har ju hjälpt mig mycket med mina Lindfors:are tidigare, så du vet ju det. Någon felstavning har jag stött på någon gång, men då har det varit nära, som t.ex. Linfors.
Först funderade jag på om det kunde vara någon av döttrarna som gift sig och sedan fått ett annat efternamn, men den teorin slopar jag direkt när ni ger förslag på fotots årtal. Så tidigt som  1882 var brödernas döttrar bara barnen.
 
Om ni vill läsa lite om mina Lindfors släktingar, gå till min forskarkontakts sida, där finns min hemsideadress.  
 
Ingrid! Jag tackar så jättemycket för erbjudandet att skicka mig kopior på artikeln. Jag mailar dig efter Jul om det går bra! Och all information Stanley hittills fått fram är ändå helt fantastisk. Så kul att läsa! Och vad snällt att han tar sig tid att leta uppgifter.
Hälsa och tacka så mycket från mig!
 
God Jul!
Jag återkommer snart igen!
 
Mvh.
Victoria

2004-12-22, 23:43
Svar #15

Jan Ek (Janek)

Angående Wm = William. Detta är den mest vanliga förkortningen av namnet, och den används så konsekvent att när man söker på William så kommer oftast också alla som skrivits in som Wm upp i sökresultatet. (T.ex. i Ancestrys många databasindex) Jag skulle bli mycket förundrad om inte fotografens namn är William Parfitt. Lägg också märke till placeringen av punkterna i transkriptionen på framsidan; WM. Parfitt. Inte W.M. Parfitt.
 
Och hittar honom alltså inte 1870-1880-1900. Men så är det ju en tjugoårig lucka i folkräkningarna pga den stora branden, och det var väl kanske då han var aktiv som fotograf? Det behöver han ju för övrigt inte hållit på med så länge.
 
Är i övrigt enig med de som tror att han var en kringresande fotograf. Men det skulle varit intressant att veta i vilken form informationen var given på baksidan. Kanske hade han en kontaktadress där?

2004-12-23, 07:41
Svar #16

Ingrid Wikberg

Helt OK Victoria att du hör av dig efter julen.
och tack Jan för motiveringen WM = William ; självklart har du nog helt rätt. Det är ju inga punkter efter båda bokstäverna. Och jag 'vet' att du med din forskarvana på USA känner till dylika regler som har med förkortning av namn att göra.
God Jul!
Ingrid

2004-12-23, 09:08
Svar #17

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej igen!
 
Jag funderar lite medan jag skriver, så ni får dela mina tankar.  
De äldsta som emigrerade från min Lindfors familj var Carl Magnus Lindfors (f. 1823) och hans fru. Men de utvandrade inte för än år 1890. Så det kan inte vara dem om ni tror att fotot är från 1880-talet. Jag vet inte vilken väg de for från Sverige och var de åkte till för destination i Amerika. Däremot vet jag att de 1890 befinner sig i Fosston, Minnesota. Carl Magnus lever där i 10 år nära sin son Mathias Leonard innan han dör år 1900. Carl Magnus fru lever fram till 1909.
Jag har inte sett i några kyrkböcker att de skulle ha rest till Amerika tidigare.
 
Carl Magnus äldste son Carl Mauritz Lindfors föddes år 1849, så runt år 1882 var han 33 år gammal. Det verkar dock som om han åkte utan sin fru och barn. Ser inte mannen på bilden äldre ut? I vilken ålder tror ni att paret är?
 
Sammanlagt var det 6 bröder som emigrerade mellan 1881 och 1887. Slutdestinantionen blev  för dem: två till Minnesota, två till Massachussetts och två till Colorado.
 
Carl Magnus hade syskon men ingen av dem emigrerade vad jag vet. Dessutom så var hans bröder och svågrar döda före 1881.  
 
Jag har försökt söka på CD:n emigranten på Iowa, för att se om jag kunde hitta någon passande. Men gick bet på det!
 
Nu ska jag försöka få tag i bättre scannade kopior på kortets framsida och baksida, men det blir nog inte för än efter jul och Nyår.
 
Så ha nu en riktigt God jul!
 
Och tack ännu en gång för all er hjälp!
 
Victoria

2004-12-23, 11:15
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Victoria!
 
Paret verkar vara mellan 55-60 år. Det är konstigt, men jag tycker han påminner om Abraham Lincoln, frisyren och klädstilen, medan kvinnan har en ledigare klädsel, som just för kvinnor började bli vanlig 1890-1900, men om det också gällde Amerika, det vet jag ej.
 
Carl Magnus var 67 år 1890, men de kunde ju ha fotograferat sig tidigare, när de anlände till Amerika. Han kanske envisades med att ha denna 1860-tals frisyr.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-12-24, 09:35
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jämför klädedräkten på bild #33153 med kvinnans på din bild.
 
Stänger nu datorn för att rappa på så allt blir klart till kl 15.00!
 
GOD JUL!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna