ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sex amerikanska damer gömmer vänsterhänder  (läst 1234 gånger)

2006-07-31, 00:09
läst 1234 gånger

Utloggad Sara Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-08-03, 13:03
    • Visa profil

 
På baksidan står Post Card, correspondence, address, place stamp here, vilket får mig att tro att detta är ett foto från Amerika. Kvinnan längst till höger och kvinnan längst till vänster figurerar på flera andra foton ur min farfars mors album, vilket får mig att tro att de är de släktingar som utvandrade.  
 
Det som gör mig lite förbryllad är sättet de sitter, hur alla utom en gömmer vänsterhänderna. Var detta sed vid fotografering eller vad står på?

2006-11-25, 16:08
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur är det nu? Blir bilden spegelvänd, när man fotograferar? Är det höger eller vänster hand de gömmer?
 
Att det står Postcard betyder nödvändigtvis inte att kortet kommer från Amerika. Kortet verkar taget någon gång på 1910-talet.
 
Sara, de kort som du har av de andra kvinnorna kommer de från Amerika eller står det bara postcard bakpå korten?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-25, 21:05
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag har läst någonstans, tror det var i Ulf Beijboms bok Utvandrarkvinnor (mycket läsvärd!) att de gömde handen (kan vara en spegelvänd bild) för att det inte skulle synas hur nariga och märkta av arbete de var. Kolla i den boken så tror jag det finns en liknande bild.

2006-11-25, 22:12
Svar #3

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Då borde väl båda händerna vara gömda eller?

2006-11-25, 22:43
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nej det var något med att ena handen blev mer märkt. Har inte boken tillgänglig just nu så jag kan inte kolla om det var där jag såg det. Om de hade något speciellt jobb eller så.

2006-11-25, 22:44
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En del på bilden har ju fö bägge händerna gömda!

2006-11-26, 08:40
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris! Jag står i kö på biblioteket för att låna den bok du nämner (antar att det är samma). Den har jag väntat ett längre tag på, så jag bör ha den snart och då ska det bli spännande att läsa det du säger.
 
Det skulle då styrka att fotot är från Amerika, för någon sådan foto-tradition har väl inte förekommit här?
Ann-Mari Bäckman

2006-11-26, 14:37
Svar #7

Peter Karlsson (Peterk)

Bakgrunden talar definitivt för Amerika.. Händerna lämnar jag med varm hand åt andra  
 
Apropå händer så har det ju på annat håll visats på att det rätt ofta sitter svarta handskar på folk, men då var det väl för att de inte skulle dra fokus från ansiktet, som normalt var det ljusaste i bilden när alla var mörkt klädda. (Gäller dock inte här förstås)

2006-11-26, 18:53
Svar #8

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I think the unusual thing in the photo is the one long blouse sleeve rolled up. I suggest the woman is very used to having her sleeves rolled up when she works.  
Most of the visible hands are strong, capable looking. They are not dainty hands, and the women may not own fine gloves to wear for a photo shoot where they appear wearing their Sunday best clothes. So the hands, or some of them, may be hidden from view.
In the past, having a photo taken was an event worth dressing up for. It's unfortunate we don't have photos of people toiling and wearing their everyday clothes.

2006-11-26, 20:24
Svar #9

Utloggad Sara Näslund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2011-08-03, 13:03
    • Visa profil
Oj, vad kul att få svar! Ja, det verkar troligt att de gömmer händerna för att slippa visa valkar etc.  
 
Att det är Amerika antog jag också för att kvinnan längst till höger figurerar på ett foto taget i New Haven, vid ungefär samma tid.  
 
Tack för boktipset, ser att den finns på mitt bibliotek. Ska bli intressant.

2006-11-27, 13:26
Svar #10

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej,
jag tycker nog att de ser lite luriga ut. Jag är inte alls säker på att detta är ett allvarligt foto. Det kan lika väl vara så att detta är en bild på skämt, tror ni därhemma att vi har blivit förlovade eller inte, kanske. Och varför har flickan längst ner till vänster ett kryss på sin hand, tro?
Britt

2012-07-30, 19:26
Svar #11

Utloggad Tommy Jonestrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 09:32
    • Visa profil
Hej
 
Jag tycker att kvinnorna längst till höger i bild, den sittande och den stående liknar varandra väldigt mycket, även blus och kjol färg.
Likaså sittande kvinnan till vänster och kvinna nummer två som står är lika över ögonen, de har också vita blusar.
 
Tommy

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna