ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kolerakyrkogårdar  (läst 4410 gånger)

2004-12-22, 19:28
läst 4410 gånger

Helena Rohlin

Har hört rykten om att det finns en kyrkogård i Göteborg med offer för koleran. Jag undrar om det stämmer och om man då kan få någon sorts information om de som dog och begavdes där.
 
Tacksam för all hjälp!
Helena Rohlin

2004-12-23, 18:11
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Om du söker på nätet på Kolerakyrkogård och Göteborg får du svar med minst 3 olika kolerakyrkogårdar:  
 
1648 började Göteborgs första förstad, Haga, att byggas. .. bland invånarna fanns många som var fattiga. År 1830 kom de Skånska husarerna (kavallerister) till Göteborg för att hjälpa polisen ...förlagda i ett hus i stadsdelen Haga och på så sätt fick Husargatan och Övre Husargatan sina namn. Som exercisplats hade de den plats som kallades Kommendantsängen, .. Under samma tid 1830 - 1880 hemsöktes Göteborg av kolera inte mindre än tre gånger. 1 706 personer dog i epidemierna och man anlade en kolerakyrkogård i hörnet av nuvarande Risåsgatan - Övre Husargatan.  
 
Göteborgs kommun får 10 000 kvadratmeter av området närmast Evenemangsstråket från Vasakronan. ....Kommunen har inga planer på hur deras nyförvärvade markbit mellan Polishuset och Skånegatan .. får parkeringsplatserna vara kvar länge än. Dessutom finns en gammal kolerakyrkogård att ta hänsyn till.
 
Dessutom fanns en kolerakyrkogård på Rivö i Göteborgs södra skärgård.

2004-12-23, 19:30
Svar #2

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Det finns en i Bräcke vid Dysiksgatan och en i Kallebäck bortom källan. Det kan i bästa fall finnas anteckning om vilken kyrkogård som användes.

2004-12-23, 21:46
Svar #3

Carl Axel Hedström (Calle)

Det finns en gammal kyrkogård längs Gamlestadsvägen som jag har för mig är en Kolerakyrkogård också men jag kan missta mig.

2004-12-23, 22:00
Svar #4

Utloggad Bo Skoglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 10:12
    • Visa profil
Den är uppkallad efter hospitalet som har legat någonstans norr om Gamlestaden. Fortfarande finns stenbeläggning kvar efter det sjukhus som har funnits precis norr om kyrkogården.

2004-12-23, 23:22
Svar #5

Helena Rohlin

Hej!
 
Tack för alla svar. Jag vet tyvärr inget mer om min anfader än att han dog i Göteborg 1857 i kolera. Kan man någonstans få reda på var han begravdes?
 
Tacksam för all hjälp och God jul!  
Helena

2004-12-27, 16:52
Svar #6

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Det finns även en i Lunden, nära Överåsvallen. Jag såg inga gravstenar, enbart en minnessten.
Kjell

2004-12-27, 18:35
Svar #7

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Helena! Om du vet i vilken församling din anfader dog  så kan du pröva med kyrkoräkenskaperna. Där bokförs ofta inkomster i samband med begravning t ex gravöppning. Har man tur står det redan i F-boken på vilken kyrkogård begravningen ägde rum.
 
Vad hette anfadern? Datum för dödsfallet?

2004-12-27, 18:52
Svar #8

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Kolerakyrkogårdar i Göteborg:  
 
Bräcke, Dysiksgatan  
Centrum, Skånegatan - vid polishuset  
Kallebäck, bortom källan  
Kortedala, Gamlestadsvägen  
Linn?staden, Risåsgatan-Övre Husargatan  
Lunden, nära Överåsvallen  
Rivö, södra skärgården  
 
Rivö användes för ett tiotal koleraoffer. Dessutom finns en plats i havet, sso Vinga. På dagens sjökort benämns den Sänkberget. Enligt Erik Enby, mästerlots och kompassjusterare, användes Sänkberget för begravning av döda sjömän före angöring till Göteborg. Här finns sannolikt en del koleraoffer.  
 
Känsö karantänstation uppfördes som ett resultat av koleraepidemierna i Göteborg. Men det blev bara en enda död - det var chefsläkaren för karantänstationen som avled i kolera, och begravdes på Känsö. Idag ett väldigt vackert reservat både ur kulturellt och miljömässigt perspektiv.
 
1706 personer fördelade på 6 begravningsplatser innebär drygt 280 koleraoffer på varje plats, i genomsnitt.  
 
Finns det fler?  
 
/Kaj A.

2004-12-27, 22:02
Svar #9

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Kaj!
Måste korrigera dig på ett par punkter vad gäller Känsö.
Karantänsstationen stod klar 1819, alltså flera år innan koleran kom till Sverige på 1830-talet. Det fanns en provisorisk karantän på Känsö redan på 1770-talet. Karantänen blev till på grund av fruktan för gula febern och för en ny pestepidemi.
Och det var allt några fler som avled i kolera på ön, även om befälhavaren kapten Ramsten (inte läkaren!) var den enda av de bofasta som dog.
Läs gärna min bok Ett skepp kommer lastat om Känsö historia.
Hälsningar
Marianne K

2004-12-28, 17:41
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Tack Marianne!
Jag lyssnade kanske inte så noga den gången jag var där och fick en guidad rundvandring. Och dina korrigeringar av alla mina felaktigheter gör ju inte storyn sämre precis!
 
God fortsättning,
 
Kaj A.

2005-01-06, 22:53
Svar #11

Helena Rohlin

Christina!
 
Han hette Herman Pettersson och dog 1857-10-15. Iallafall vad både jag och min mamma kan tyda av kyrkoboken för Brevik. Det står något mer men det är för otydligt att läsa men datumet står i kolumnen för död.
 
Helena

2008-12-26, 20:28
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Är det någon som känner till var kolerakyrkogården i Ytterby/Kastellegården ligger? Enligt en uppgift jag har så ligger den uppe på höjden (till vänster)innan det bär nedför igen när man kör från gården, mot kyrkan i Ytterby. Stämmer detta?
Står det möjligen i makarna Bergs bok?
 
Vänligen Patrick
 
Upptäckte precis att jag lagt frågan under Gbg, men det är ju nästgårds så..det kanske går bra ändå!
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 26 december, 2008)
Vänligen Patrick : )

2008-12-27, 18:55
Svar #13

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Patrick!
 
Jag vill minnas att den ligger på vägen upp mot Rundsvallen i Ytterby!
 
Mvh
 
Maria Larsson

2008-12-27, 19:16
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Maria
 
Hittade den tack vare rundsvallen, det kom upp en kolerakyrkogård på Eniros karta. Den ligger alldeles efter järnvägsövergången körandes mot Rundsvallen.  
 
Tack för tipset!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2012-02-14, 20:01
Svar #15

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg om kolerakyrkogård är flyttat ().
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna