ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp till amerikansk släkting -är det samma person?  (läst 1529 gånger)

2004-09-05, 12:56
läst 1529 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej!
Jag har fått ett kort på min amerikanska släktings farmor. I mina ägor har jag ett kort som påminner mycket om samma person.
Eftersom min släkting Dianne, bara har 2 kort på sin farmor, skulle jag bli jätteglad om det visade sig att även mitt kort föreställer henne.
 
Här kommer det kort som jag fått från USA, Johanna Maria Carlsdotter, född 11.10 1876 i Smedshemmet, Norra Sandsjö. Hon dog 5.10 1921 i Omaha, Nebraska. 1892 emigrerade hon till USA.

Och här kommer det kort som jag tror är samma person:

Tacksam för synpunkter,
hälsningar Lotta

2004-09-05, 13:05
Svar #1

Utloggad Arne K Johansson

  • Kontakt
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 17:50
  • Letar DNA-kusiner
    • Visa profil
    • https://www.djursdala.net
Hårfästet vid pannan och även näsan tycker jag verkar stämma någorlunda.
 
Även munnens sammandragning!
 
Även öronen till viss del även om det är höger och vänster.
 
/Arne
Arne
anforskning@djursdala.net

https://www.djursdala.net
076-108 00 29

2004-09-05, 13:58
Svar #2

Marianne Solli

Jeg får også til at det er samme person, eller kanskje en søster? Likhetene mellom disse personene er flere; se på kinnbenene og det karakteristiske trekket ved øregangene. Øyebrynene er også veldig like. Selv om vinklingen på disse bildene er forskjellige ser det for meg ut til at det er samme person.
 
Pen dame!
 
Marianne

2004-09-05, 17:36
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Jag ansluter mig till dem som menar att dessa två kvinnor är mycket lika. Allt är lika, huvudform, ögon, näsa, mun, öron osv.
 
Men det som bekymrar mig lite är att det övre kortet fotografiskt sett har en så modern stil. Åldern bör vara nästan samma, med få års skillnad. Var det verkligen troligt att en så speciell profil blev tagen hos en fotograf på den tiden? Var det inte framifrån porträtt som gällde? Har någon sett sådana profiler tagna runt 1900?
 
Men kanske det fanns någon duktig amatörfotograf i släkten? Eller kan det vara en dotter?

2004-09-05, 19:16
Svar #4

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Försök detaljstudera öronen. Det är det bästa sättet att identifiera personerna. I det här fallet är de dessutom väl synliga på båda bilderna.

2004-09-05, 21:04
Svar #5

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Här kommer kort nr 2 från USA. Diannes farmor.  
På detta tycker jag att hon liknar mer mitt kort.

 
hälsningar Lotta

2004-09-05, 22:02
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tycker att underläppen är fylligare på Johanna Maria än på kvinnan på ditt foto. Öronen verkar inte heller stämma överens. Har inte Diannes farmor också skarpare eller spetsigare näsa än kvinnan på din bild? Däremot verkar båda ha lika hårfäste.  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-05, 22:08
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Tveksamt om det är samma person. Öronens vindlingar stämmer ej. Ansiktsformen stämmer ej heller riktigt. Damen på nedre kortet har högre kindknotor( Heter det så?).

2004-09-06, 00:46
Svar #8

Malin Ericson (Malinka)

Jag har uppförstorat damerna och försökt jämföra deras öron -- och kommer till den tråkiga slutsatsen att de inte är densamma. Personen på det översta fotot liknar den på ditt foto mer än vad den tredje gör, men det är enklare att hitta sambandet mellan ettan och trean. Trots att de är tagna från olika vinklar.
 
Möjligen kan man missta sig på öronen, med tanke på att på ditt foto faller ljuset från vänster och på det tredje från höger. Men eftersom läppar, ögonbryn  och kindknotor också visar upp skillnader är jag fortsatt tveksam till damernas gemensamma identitet.

2004-09-06, 07:29
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som jag fattade det så var personen densamma på bild ett och tre, eller hur?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-09-06, 09:36
Svar #10

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Ja, ettan och trean är Diannes farmor, dem har hon skickat till mig. Möjligheten finns att mitt kort föreställer farmoderns syster. Jag ska höra efter om det finns något kort på henne.
 
Vänligen Lotta

2004-09-07, 00:46
Svar #11

Malin Ericson (Malinka)

Blev det något missförstånd om min utläggning nu, månne?
 
Jag är helt på det klara över att fotografi 1 och 3 föreställer samma dam, men menar att damen på fotografi 2 inte är hon. Även om likheten är stor.
 
Vore roligt att försöka konstatera om det är en syster!

2004-09-07, 20:20
Svar #12

Eva Leksell

Nu stökar jag kanske till det, men jag förstår inte vad ni andra ser för likheter mellan de båda kvinnorna. De har helt olika slags utseenden och framtoning. Hon på bild 1 och 3 är mörk och har markerade drag, ser bra ut - och vet om det. På bild 2 ser jag däremot en rätt ljus kvinna med lite obestämda drag. Hon ger ett nästan ängsligt intryck - till skillnad från den andra kvinnan med sin stolta hållning. Ja, det är min tolkning av bilderna i alla fall.

2004-09-07, 20:31
Svar #13

Eva Leksell

Jag håller med om att den första bilden inte ser ut som en normal atelj?bild från förra sekelskiftet. Förklaringen tror jag är att det är amatörbild. Det vill säga en delförstoring av en bild med fler människor på. Skickliga amatörfotografer fanns det nog en del av vid den tiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna