ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foton från Chicago  (läst 1093 gånger)

2006-02-14, 18:43
läst 1093 gånger

Carina Nilsson

Jag har några foton som jag skulle vilja ha hjälp att tidsbetämma.  
 
Den äldre kvinnan heter Anna och är min farmors syster. Hon hette Söderlund som ogift och föddes i Hudiksvall 1884. Flyttade till Chicago 1902. Jag vet inte vad hon hette som gift,men jag vet att hon fick en son, Gustaf, okänt födelseår. Enligt baksidan heter mannen Charley, barnet Buffy och kvinnans namnges tyvärr inte utan det står Gustafs hustru
 
Detta är Gustaf. Det skickades som vykort hem till Annas föräldrar. Det finns inget frimärke eller läslig datumstämpel.  
 
Detta foto vet jag inget om men det har följt med de andra två. Kan det möjligen vara Gustaf med familj?
Jag har letat efter Anna ett bra tag nu men utan att hitta något. Hon var hem på besök i slutet på 40-talet, det är allt jag vet. Att få årtal på foton kanske kan ge något att gå efter.
Tack på förhand!
Carina

2006-02-14, 19:25
Svar #1

Carina Nilsson

Funkade inte, testar en gång till!
Jag har några foton som jag skulle vilja ha hjälp att tidsbetämma.  
 
Den äldre kvinnan heter Anna och är min farmors syster. Hon hette Söderlund som ogift och föddes i Hudiksvall 1884. Flyttade till Chicago 1902. Jag vet inte vad hon hette som gift,men jag vet att hon fick en son, Gustaf, okänt födelseår. Enligt baksidan heter mannen Charley, barnet Buffy och kvinnans namnges tyvärr inte utan det står Gustafs hustru  

Detta är Gustaf. Det skickades som vykort hem till Annas föräldrar. Det finns inget frimärke eller läslig datumstämpel.  
 
Detta foto vet jag inget om men det har följt med de andra två. Kan det möjligen vara Gustaf med familj?  
Jag har letat efter Anna ett bra tag nu men utan att hitta något. Hon var hem på besök i slutet på 40-talet, det är allt jag vet. Att få årtal på foton kanske kan ge något att gå efter.  
Tack på förhand!  
Carina

2006-02-14, 22:45
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina!
 
När det gäller det första kortet så tror jag att det är från 1942. Då var det modernt med den korta kjolen och hatten lite på sned. Någon som är duktig på bilar, kanske kan säga vad det är för årsmodell.
 
Kort nr 3 tror jag är ev från 1920 talets början, men jag känner mig lite osäker om det.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-02-15, 14:36
Svar #3

Carina Nilsson

Tack så mycket Ann-Mari!
 
Då kanske kort 3 är Anna själv med sin familj då och att hon även har en dotter. Om man ser tidsmässigt, kan kort 2 vara lika med pojken på kort 3? Om jag visste det kan jag kanske få en uppfattning om när han föddes.
Jag har några fler kort men jag börjar med dessa och ser vad de kan ge.
 
Mvh/Carina

2006-02-15, 18:13
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag skulle nog vilja sänka året på kort tre till ca 1917.
 
Det är svårt att säga när kort nr två är taget, men gossen verkar vara i tre års-åldern.  
 
Gossen på kort tre verkar vara i 12 års-åldern. Nog skulle det kunna vara samma pojke och att han är född ca 1905-1908. Kort nr två skulle då vara taget ca 1908-1911. Det senare året om kort nr tre är taget närmare 1920.
 
Då du säger Gustaf med familj då menar du väl, Gustaf med syster och föräldrar, eller hur? Hon finns ju på kort nr ett med en äldre karl Charley. Kan det vara hennes man, som också finns på kort nr tre?
Ann-Mari Bäckman

2006-02-17, 19:00
Svar #5

Carina Nilsson

Om kort 1 är 1942 så är Anna 58 år där och hon är drygt 20 år yngre på kort 3, kanske 38-36 år.
så vid 36-års ålder hade hon en son som kan vara 12 år.Då var Anna 24 år när hon fick första barnet. Gustaf föddes alltså omkring 1908.
Jag undrar vad flickan heter.  
Jag skulle vilja gå längre men jag vet inte hur?
Tar gärna emot tips som kan leda mig framåt.
 
Tack Ann-Mari
MVH / CARINA

2006-02-18, 10:11
Svar #6

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Anna Maria Söderlund Dahlin född 28 april 1884 i Hudiksvall finns som medlem i Mamrelund Evangelical Lutheran church i Kent city, Kent county, Michigan. Källa: Församlingens medlemslängd.
 
Jag hittade följande familj i census 1930 boende i Sparta, Kent county, Michigan:
Charlie Dahlin 45 år, född i Sverige, kom till USA 1903, polisher at furniture factory.
Hustrun Anna 45 år, född i Sverige, kom till USA 1901,  
Son Gustav 21 år, född i Illinois, cashier at a bank
Dotter Esther 19 år, född i Michigan, bookkeeper at a lunch rest.
 
Samma familj finns i census 1920 på samma ort i Michigan. Sonen kallas där Karl A. och inte Gustav, men allt annat stämmer.
 
Kontakta mig om du vill ha utdrag från census.
a.hultman@mbox301.swipnet.se

2006-02-18, 10:53
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carina! Det här var väl trevligt svar du fick! Då var Gustaf född kring 1908, eller 1909 exakt, som jag gissade mig till!
----------------------------------
Jag kollade i den Amerikanska telefonkatalogen och det finns många Dahlin i Michigan. Jag kollade också om det skulle finnas någon Buffy Dahlin i hela USA, men inget napp. Om kortet med Buffy (smeknamn?) är från 1942, så bör han vara född ca 1938. Han skulle idag då ha en ålder på ca 68 år.
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna