ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hyresrabatt  (läst 927 gånger)

2001-05-04, 18:04
läst 927 gånger

carola

Hej
 
Ibland kan det vara svårt att hitta sina anfäder då de har flyttat in och ur olika församlingar på kort tid. Jag har nu fått höra att det kan ha berott på att det i början av 1900-talet var gratis att på i en församling i 6 månader vilket gjorde att de flyttade fram och tillbaka. Kan detta stämma? Och varför var det i så fall på det viset? Någon som vet?
 
MVH
Carola

2001-05-10, 21:31
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6910
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 01:21
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att någon skulle få bo gratis i 6 månader i en församling låter märkligt. Vem betalade då hyran för dem (någon måste ju göra det)? Och varför? Och vad spelade församlingsgränserna för roll? Nej, det tror jag inte på.
 
Vad jag har hört, så lockade fastighetsägarna med ett års hyresrabatt till nya hyresgäster. Rabatt alltså, inte gratis boende. Efter ett år så flyttade man igen till en ny fastighetsägare för att få en ny rabatt. (Om man då hamnade i en ny församling eller inte, spelade i så fall ingen roll.) Om detta stämmer så måste det ha varit överskott på bostäder i Göteborg vid den tiden (runt förra sekelskiftet). Andra tider var det ju däremot stor bostadsbrist.
 
Det låter ju i och för sig som en logisk förklaring till att folk flyttade ofta. Men bostadsöverskott eller inte, så är ju rabatter eller andra förmåner inte det första man förknippar med den tiden, med trånga, dåliga bostäder och vräkningar på löpande band av folk som inte kunde betala hyran.
 
Men det är som sagt vad jag har hört av folk som säger sig veta. Men eftersom jag inte har hört det från någon som själv var med på den tiden, så kan jag inte gå i god för att det stämmer. Kanske finns det någon annan läsare av detta som vet hur det ligger till?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-05-11, 01:05
Svar #2

Carola Ulups

Hej Jörgen
 
Tack för ditt svar. De uppgifterna fick jag ifrån
en pastorsexp. i Göteborg. För tillfället kan jag
inte kontrollera exakt vilken då min dator började
osa bränt idag. Visst har jag allt på papper också
men just det tycks jag inte hitta. Var pastorsexp.
fått uppgifterna ifrån vet jag inte.
 
MVH
Carola

2001-05-11, 13:34
Svar #3

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
En gissning är att det kan vara någon form av skatt som man kunde undgå genom att flytta.

2003-09-03, 19:09
Svar #4

Utloggad Ulla-Britt Liw

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
Jag har hört att i Stockholm fick man bo första månaden gratis vid hyresavtal om minst sex månader.  
Ulla-Britt

2003-09-03, 21:28
Svar #5

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej
Min mamma har berättat att, när jag var på väg, 1943, behövde de större lägenhet. Då satt det lappar i affärerna, med de ena erbjudandet bättre än det andra. Ett antal hyresfria månader eller nedsatt hyra för en tid var vanligt när det gällde de lite större bostäderna. Det var dåliga tider och troligen måste många söka sig något mindre. Då blev husen med stora lägenheter tömda och hyresvärden var angelägen om att få dem bebodda. Jag tror något liknande hände under första världskriget också. För många barnrika familjer var det nog inte så lätt att klara hyran med den tidens bidrag, när männen var inkallade under långa tider. Pappa var 53 år då och anställd på en statlig myndighet, så han slapp undan långa inkallelsetider under det andra kriget. Därför var nog vår ekonomi stabil, även om man inte blev rik som statsanställd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna