ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Souvenirfoton?  (läst 1554 gånger)

2009-01-25, 18:11
läst 1554 gånger

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej!
 
Har nyligen rotat igenom ett gammalt fotoalbum på farfars sida och hittat en hel del kort från USA. De flesta är vanligt fotografier, men det finns också vykort. Nästan alla vykort är det skrivet på framsidan vart de är tagna, men det konstiga är att de på bilden ser ut att kunna vara mina släktingar.
 
Vad tror ni om dessa? Kan det vara foton på mina släktingar? Jag tänker mest på den vita texten på framsidan...den är knappast ditskriven efteråt?
 
/Fredrik

2009-01-25, 18:12
Svar #1

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Här är ett till...
 
Jag vill få det till att det första är på min farfars kusin, Edwin och det andra på hans hustru Elma. Visst står det väl Elma i hörnet?
 



2009-01-25, 18:41
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om de kort Du visar här har vykortslinjer på adressidan  - och kanske t o m är sända - handlar det troligen om s k privattagna vykort. Jag får det också till att det står Elma på kortet.
Skulle vara intressant att se också en adressida.
Lägger med exempel på ett privattaget korts baksida - postgånget före 191? från norra Småland.

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-25, 18:50
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in en framsida på ett typiskt privattaget kort, vilket också har enkla adresslinjer på baksidan men ingen förlagsanteckning; Kortet är inte postgånget men identifierat.

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-25, 19:22
Svar #4

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Baksidan är helt blank utan linjer. Det är däremot skrivet Detta är tagit i Vancouver  Canada just före ebben börjar komma in. Det reser vattnet en fyra fot.
 
På det andra kortet står bara Vancouver Canada på baksidan. Det ser ut som gulnat ritpapper.  

2009-01-25, 19:33
Svar #5

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Av alla fotografier från USA har jag bara ett enda adressrader på baksidan. Ingen av dem har dock frimärken eller adresser. De  har troligen skickats i ett kuvert.
Bifogar här en bild på hur det ser ut i bak:
 
Alla korten med den vita texten på framsidan har text på baksidan som får en att tro att de verkligen sett det på kortet med egna ögon. Därför tror jag att det är stor chans att de tagit dessa kort själva.
 
 
 

 
(Meddelandet ändrat av Fredrik_ den 25 januari, 2009)

2009-01-25, 20:47
Svar #6

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hejsan Fredrik,
 
Din första bild högst upp känner jag igen lite grann som påminner mycket om Stanley Park i Vanocouver i Canada. Jag har varit där i somras (2008) i 12 dagar. Jag tyckte det ser ut som det var i Stanley Park som är numera NationalPark, med mycket vackert ströområden. Om det är rätt vet jag inte. Nu är min fråga var; vilket år togs bilden då?  
Mvh Susanne

2009-01-25, 21:22
Svar #7

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Susanne,
 
Jag skulle tro att bilden är tagen i mitten på 1910-talet. Möjligen något år tidigare.
 
 
/Fredrik.

2009-01-30, 14:26
Svar #8

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Fredrik,
Jag har försökt skicka bilden men det fungerade inte på grund av storleken.. Jag har försökt minska bilden.
Har du E-postadress så jag kan mejla istället till dig. OK?!
 
Bilden skiljer mycket är 90 år.
Annars kandu googla genom skriva Stanley Park så du får upp och det finns bilder i det. Hoppas att du finner intressant.  
Lycka till !
 
Susanne

2009-01-30, 14:28
Svar #9

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Jo en sak till : Jag känner igen på grund av stenarna, vatten och skog på vä sidan.. som påminner mycket om Stanley Park.
// Susanne

2009-01-31, 00:44
Svar #10

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Susanne, du kan mycket möjligt ha rätt angående Stanley Park. Vad jag inte förstår dock är vad som står ute i vattnet till höger på kortet? Är det nån slags träställning? Och är det en slang som ligger längs marken?

2009-01-31, 10:14
Svar #11

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Fredrik,
 
Vad bra att du fick bilderna. Jag skulle tro att det är träställningen för att undvika vatten ska in på land, kansake.. Jag hade bok om Vancouver som jag hade lånat av en kompis, som tyvärr hade lämnat tillbaka den. Jag ska be henne igen att få låna och läsa igen.. Jag minns det var historia om Stanley Park.. Jag ska kopierar av boken  och kan skicka över till dig. Det var turistbok på engelska som handlar om Vancouver + annat.. Jag ska mejla till henne och fråga vad heter boken.. Jag hör av mig igen.. Nu kom jag på  en annan sak : att det finns i Stanley Park en liten utställning om hur Stanley Park kom till osv och då hade man gamla bilderna, före och efter..  
 
Ha det gott i helgen..
 
Mvh Susanne

2009-01-31, 14:42
Svar #12

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Susanne,
 
Det här låter väldigt intressant.
Jag tackar och bockar för all möjlig information jag kan få om Stanley Park.
 
Med vänlig hälsning och trevlig helg
 
/Fredrik.

2009-03-24, 19:29
Svar #13

Utloggad Susanne Lamby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 216
  • Senast inloggad: 2018-12-10, 01:22
    • Visa profil
Hej Fredrik Larsson,
 
Förlåt att jag inte hade hörts av sig men jag hade mycket omkring mig. Men jag har glömt fråga min kompis som nu ska föda sitt barn när som helst. Jag ska höra av mig så fort jag får veta om boken och vad heter denna boken.OK! Kanske du har fått information av andra håll. Men jag har inte alla fall glömt bort det.
 
Mvh Susanne

2010-07-18, 03:36
Svar #14

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
Both photos are taken at the same place, only the angle is different.
Most likely it's in Stanley Park which is a City of Vancouver Park administered, as are all parks in Vancouver, by an elected Vancouver Parks Board. So it's not a National Park.
The building may be one of the large bath houses/change rooms, existant at the time, at one of the beaches. I'll check this out.
The long 'slang' appears to be logs chained end to end. I'm thinking this may have been done to prevent floating wood debris from comming in with the tide and accumulating on the beach.
It's possible the photos may have been taken by a soliciting photographer/businessman who would hang around the beaches (or downtown) and ask to be paid for a photo he would later mail to you with whatever you wanted printed on the front side. This was a roaring type of business certainly in the 1940-60's on Granville St. in Vancouver.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna