ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Snåsa, Nord-Trönderlag  (läst 881 gånger)

2008-09-13, 22:40
läst 881 gånger

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Kan detta hus höra hemma i Snåsa någonstans? Är det någon som vet?
 
Hälsningar Mia Wallinder Holmgren
 


 
 



2010-02-26, 19:13
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Mia,
Ser att Du lagt in samma fråga i det norska Brukarforum vilket jag tror är utmärkt. Aktualiserade frågan där nu.
Kanske Du kan berätta lite mer om varför Du tror att bilden är just därifrån - och heter det Snåsa på norska?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-02-27, 12:34
Svar #2

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Hej Olle!
Tack för att du hjälper mig. Korten finns tillsammans med andra kort från Nord- Tröndelag. Tycker också att det ser norskt ut.
Min farmor var född i Våg/Vaag Snåsa. Nästan hela släkten på hennes sida härstammar ifrån olika platser i Snåsa.  
Min farfar bodde också där som liten.
I Nordli i Lierne har vi en del släkt men de vi frågat vet inte var gården finns.
Det finns en plats till och det är Kåberg i Sparbu söder om Steinkjer. En kusin till farmor är född i Våg men blev bosatt i Kåberg. Det finns ett foto på familjen i Våg. Jag har provat att förstora det här fotot på människorna för att kunna jämföra men det blir för suddigt.  
Hälsningar Mia

2010-02-27, 14:55
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Om Du har alternativa platser för kortet, är det inget som hindrar att Du gör flera alternativa inlägg på Debattforuma; I Norge har man gott om Bygdebøker - som Du kanske vet - och det är fullt möjligt att någon känner igen gården.
Lycka till!
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-02-27, 15:40
Svar #4

Utloggad Mia Wallinder Holmgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 165
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 15:39
    • Visa profil
Hej igen!
Ja någon måste ju känna igen gården. Det gäller bara att rätt person ser det. Jag provar med att lägga till det jag skrev ovan. Det är ju inte så långt mellan Snåsa och Sparbu.
Tack för att du hjälper mig hålla liv i diskusionen.
Trevlig fortsatt helg!
Mia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna