ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hus i Amerika?  (läst 4468 gånger)

2003-10-18, 11:00
läst 4468 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Har en bild som tidigare ligger under Bildgåtan -rubriken Hova, herrgårdsmiljö?, anser nu att den troligen hamnat under fel rubrik, då bilden kan ha varit tagen i Amerika. Mina övriga teorier finns att läsa under just ovanstående rubrik. Finns det någon som kan det här om byggnadskonst, ladubyggnader, staket m.m. i USA som kanske kan hjälpa mig. Kan bilden vara tagen i USA.

 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-19, 11:00
Svar #1

Jan Wallander

Hej!
 
Jag är inte på något sätt insatt i byggandets mysterier men ändå:
 
-när jag ser på fönstren, snickarglädjens utformning, det platta verandataket, det underliga takkrönet och takbeläggningen (som jag inte blir klok på vad den egentligen består av)så får jag intrycket av att detta i varje fall inte handlar om Sverige.
 
Men Amerika?
 
Mvh
Jan W

2003-10-19, 12:16
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Fönstren ser inte ut som dom vore svenska. Rutorna verkar som dom vore olika storlekar på. Eller är det en synvilla. Tror inte jag sett att inte lika stora rutor sitter bredvid varann i Sverige.
Snickarglädjen finns nog också i Sverige, men den kan vara efterliknat Amerikat.
 
Taket. Kan det inte vara skifferplattor?  
 
Ladugården verkar vara ovanligt högt till nocken. Var inte det mycket ovanligt i Sverige? i den gamla goda tiden.
 
Enl nåt inlägg:
Falufärgen kunde nog följa med till Amerika för den kokade ju var och en själv, av rågmjölet och järnvitriolen så det var nog inget problem.
 
Lite fantasi:
En lite mer välsituerad familj (på prärien i mellanvästern i Amerika), som håller på att få taket på sitt nya hus klart.
mvh
rune

2003-10-19, 12:29
Svar #3

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Jan och tack!
Precis som du så har jag reagerat på en del detaljer, snickarglädjen på taknocken ser ovanlig ut, där håligheterna för övrigt består av små hjärtan. Takbeläggningen består av någon sorts plattor(dom blev väldigt förvrängda när jag minskade ner bilden).
Det finns fler hus långt i bakgrunden, även dessa är vita, det enda på bilden som ser ut att vara falurött är ladan till vänster. Här kommer en förstoring. Staketet är väl inte så vanligt i Sverige, inte i den utformningen i alla fall, tror jag.

 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-19, 12:42
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej och tack Rune!
 
Här kommer en bild på fönsterna och farstun. Ser nästan ut som om dom har persienner. Sedan verkar det vara ett par märkliga fönster på vardera sida om farstun.


 
MvH Sari

2003-10-19, 15:10
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Hej Sari
Sitter det ett smalt fönster på var sida av farstudörren? Det sitter det fortfarande kvar på min sommarstuga här ute på går?n, inne på bron. Det som sitter nederst i trappan verkar ha en viss förmåga att vara söndert titt och tätt. Men katta tar sej ju ut och in själv.
 Fanns även på vinterstugan innan den blev reparerad, då blev det fönster på dörren istället. För att få ljus i farstun. Gick bra med fönstren när det var kall farstu. Gissar satt dit 1800-talet, när kåken byggdes, tror inte senare än 1920-talet.
Men det var ovanligt långa fönsterrutor, bara 2 st och fönstret verkar så högt. Det är nog persiennerna som gjorde att dom verka olika stora på den större bilden. Den storleken på glasrutorna började väl användas i Sverige när det skulle vara kopplade och öppningsbara fönster efter kriget 1945. Sen brukar det vara bara 1 ruta på höjden.  
Kanske Uncle Sam som slår på stort.
 
Persienner kan väl inte vara så väldans gammal uppfinning. Fanns dom före 1940? Dom här stora uppslagsverken Svensk Uppslagsbok från forntiden 1950 eller nutida NE har inte nåt att förtälja om persiennen. Inte ens om lamellgardin. Svagt.  
 
Kan bilden vara från 1950-talet?
 
Vore den gammal skulle nog husen vara timrade. Och då vore stockarna olika breda i var sin ände.  Dom liggande plankorna verkar ha varit förbi sågen och fått samma bredd i båda ändar.
mvh
rune

2003-10-19, 16:49
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Elsa Lagevik skriver i sin bok De röda ladornas folk att ladugårdsbyggnader i amerikanska svenskbygder ofta var - och fortfarande i hög uträckning är - faluröda, emedan mangårdsbyggnaderna är målade i annan (ljus) färg. Detta gäller även där det svenskamerikanska ägandet av respektive hus kanske för länge sedan försvunnit. Boken innehåller en del bilder från dylika svenskamerikanska gårdar. Beträffande persienner är det nog inte någon särskilt ny uppfinnig. S k venetian blinds av trä har nog funnits i varmare länder i hundratals år.

2003-10-19, 16:51
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Hej,
 
Sticker ut hakan med att påstå att det inte är persienner, det är fönsterluckor som ligger utanpå fönstren. Platsen är någonstans i USA.  
 
Väggen är inte heller timrad, det är nog skivor som imiterar liggande panel. Min gissning är att bilden föreställer ett precis nybyggt hus, och att det är ett för tiden mycket modernt hus, den nya tiden som ankommer landsbygden.
 
T.ex. börjar PVC användas som ytterklädning 1930 i USA, senare ersatt med vinyl. Aluminium kommer 1947 som väggmaterial. Taket tror jag i så fall är asfaltskivor, shingles, långa remsor som ska imitera spåntak utseendemässigt.
 
Kan också vara att bilden är en del äldre, ca 1900-1920. I så fall är det en mycket tunn träpanel som ligger utanpå, och riktigt spån på taket.
 
En ganska utförlig link om väggmaterial hittade jag här.
 
En rik bilddatabas kan man leta i här.
 
Jan,
 
(som just nu sitter i Connecticut och skriver detta, utan att kunna se ett enda hus som liknar det avbildade i närheten. )

2003-10-19, 18:34
Svar #8

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Håller med om att det sannolikt är fönsterluckor och ej persienner. Denna typ av fönsterluckor är vanlig i lite varmare länder. Luckorna har snedställda spjälor av dassdörrstyp där luften kan passera mellan spjälorna samtidigt som spjälornas snedställning (nedåt) förhindrar insyn och direkt solinstrålning, men släpper in lite ljus. Fönstren är inåtgående. Under den varma årstiden brukar man sova med öppna fönster och stängda luckor.
 
Återigen lite Elsa Lagevik. Så här skriver hon i sin tvåspråkiga bok (kanske en lämplig present till svenskamerikanska vänner som inte längre förstår svenska) De röda ladornas folk, The people of the red barns: Vart man än far i Illinois, Iowa och Minnesota, träffar man på röda lador, medan boningshusen är vitmålade. Undersöker man närmare vilka som tidigare bott på gården, så kommer man nästan undantagslöst fram till att det var svenskar, som byggde husen och var de förata farmarna, även om gården nu gått över till annan ägare.

2003-10-19, 18:49
Svar #9

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej alla!
Jättetack för hjälpen.
Av bilden att bedömma så är den troligtvis från 1890-1910 kanske så sent som 1920, tror jag på grund av deras klädsel. Snittet på hans kavaj ser närmast ut att vara 1880-90-tal om jag inte har fel. Sedan dessa långkjolar med förkläde tror jag inte hör hemma på 1940 talet. Fast så tittar man på pojken med shorts och blir lite lätt förvirrad.
Fotot i sig sitter limmad på en pappskiva och ser gammal ut.  
Sedan om det är samma man(tror nästan det) på saloonbilden under Gamla bilder- Bildgåtan- Människor- Rubriken Hova, herrgårdsmiljö så tror jag att bilden är tagen runt sekelskiftet. På den bilden saknas det typiska saloonstaket. Var tvungen att minska storleken på bilden.
Härligt att befinnas sig på andra sidan Jan, jag blir avundsjuk.  
Men man har ju lite bilder därifrån vad det verkar Tack för länkarna ska kika på dem lite senare.
 
MvH Sari

2003-10-19, 19:42
Svar #10

Peter Karlsson (Peterk)

Nog lär det kunna vara riktigt takspån vi ser. En inzoomning på den del av taket som håller på att färdigställas lär väl avslöja detta närmare..

2003-10-19, 20:15
Svar #11

Rune Edström (Rune)

Hej
Skulle det vara riktig spån som läggs på taket, så protesterar jag. Även om det på den lilla bilden verkar vara vanlig spån.
Den läggs mot en bräda som räcker över hela bredden av taket. 6 är varje varv. Spånens hela längd var 19. Brukar vara en bräda på varje sida, man flyttar bara den bräda som man lägger spånen mot, med hål borrat varje 6 för pinne för måttbrädan som man lägger spånen mot.Den är fastsatt bara på nocken.  
 Det där är ju nån meter långa bitar, så kan nog köpa Jans förslag. Däremot förstår jag inte varför det ska imitera spån, och inte tegel, som väl var ansett vara ett finare materiel.
 
Tror nog vi får hålla oss tiden efter takspånen blev omoderna. Så det blir kring 2:a världskriget
Lagårn verkar ju vara kring den tiden också.
mvh
rune

2003-10-19, 20:37
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Det var en massa inlägg mens jag haft det parkerat för mitt opus.
Tycker det verkar nästan otroligt att det ska vara så moderna tider redan kring sekelskiftet.   Så det köper jag inte än. Kanske lite tidigare än 2:a världskriget som jag trodde.  
Farmora min gick i lång kjol, 1940-talet, så det hjälper inte sekelskiftet.
Shortsen på  gossen är väl dom vanliga kortbyxorna som småpojkarna fick ha tills dom läste för prästen. Då dom ÄNTLIGEN blev betrodda att bära långbyxor, i sin läsarkostym.
Finns bättre skäl att få mej att godta tidigare?
mvh
rune

2003-10-19, 20:48
Svar #13

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Rune!
 
Jag kan inte hålla med dig om tidpunkten ännu....men angående äkta takspån eller inte så kommer en förstoring här, som jag i.o.f.s. inte tror hjälper så mycket.
Att vi är i Amerika är väl i alla fall fastslaget...eller

 
MvH Sari

2003-10-19, 22:25
Svar #14

Peter Karlsson (Peterk)

Spåntak av idag - ser väl inte så värst olikt ut..
 

2003-10-19, 22:44
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Hej
Den spånläggningen verkar som min. Brädan spikades fast varje varv.
Får nog tro att det är riktigt spåntak
 
Mannen står på en plan yta? Och vad finns på plattformen mellan männen?
Tycker det verkar som tegelstenar som ligger till vänster om mannen. Håller dom på sätta opp en murstock för den ändan av kåken? Det verkar så på ställningsbygget.
mvh
rune

2003-10-20, 08:35
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej
Med nyvakna dock inte pigga ögon, verkar spånen alldeles för jämn bredd för att vara hyvlad med spånhyvel ur en klabb. Kan det vara lika spån som en del kyrkor i Sverige har eller haft? Alla spånar är som brädbitar, flera gånger tjockare än vanlig spån, och alla har samma bredd.
 
Hur som helst är taket täckt färdigt och murarn med hantlangarn håller på göra skorstenen klar överom taket. En mur brukar sitta så den ska ta rätt på värmen inomhus på alla sina 4 sidor, men den här är mot en yttervägg. Den andra muren sitter så den tar rätt på värmen. Någon mer bevandrad än jag som har nån förklaring? Öppenspis? Kakelugn?
 
Börjar på tro att dom gjort en utbyggnad av sitt gamla hus för att få bättre utrymme.
 
Dom där plattorna som Jan föreslår kan i och för sig gå an som ytterpanel. Men är det inte sågade timmerstockar som är lagt ovanpå varann? Tycker det verkar alldeles för mycket skugga i skarvarna mellan dom. Eller har varje panel den där bredden? Brukar dom inte ha en viss förkärlek att vara bredare?
mvh
rune

2003-10-20, 10:34
Svar #17

Utloggad Eva Barchas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag skulle säga att huspanelen är av vad som kallas 'clap board', långa bräder som man spikar fast från botten och uppåt med den övre brädan utanpå den undres övre kant.  Var och varannat hus i USAs östra och norra delstater är byggt på det sättet. De senaste 20- 25 åren är 'bräderna' ofta av vinyl.  Timmerstockar tror jag inte det är. Har aldrig sett ett timmerhus med all denna snickarglädje.  För övrigt fanns inte tillgång till så mycket timmer varken ute på prärien eller i de industriella delarna så sent som detta hus verkar var byggt.  Tycker det ser ut som hus byggda runt slutet på 1800-talet till sekelshiftet.  På 20-talet hade husen i USA en annan stil, som t.ex. Dutch Colonial  eller English Tudor. Taket är nog spåntak.  Asphalt shingles kom nog till senare. (Vårt Dutch Colonial hus i New Jersey var byggt 1926 med clap board siding och spåntak, som vid senare tillfälle fick asphalt shingles på toppen.)   Klädseln.  Inte var mina släktingar i USA klädda så, ens på 20-talet.  Då hade damerna korta kjolar, sjalkragar, slokhattar. Mina farbröder, i USA, bar på 20-talet kostymer som inte skulle se för omoderna ut idag. Människorna på fotot ser mer ut som från tidigt 1900 eller rent av sent 1800-tal.
 mvh
Eva

2003-10-20, 13:35
Svar #18

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Jag håller med Eva. Clap board och  
shingles(spån). Stilen är en modest Queen  
Anne,  
populär 1880-1910, snickarglädje och  
takdekoration.  
På Minnesota Historic Societys hemsida  
'mnhs.org/index.html' kan man under Find it  
fast hitta ett fantastiskt fotogalleri med både  
byggnader och människor och kan bl. a. se att  
damerna på 20-talet i allmänhet inte var  
klädda  
som på bilden ovan. Man hade vunnit rösträtt  
men  
tappat snörlivet.
En skorsten så på utsidan av huset är inget  
ovanligt i USA. Vi hade det på vårt hus i New  
Jersey, byggt på 1950-talet.
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2003-10-20, 13:45
Svar #19

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
Glömde nämna att det finns ett projekt i USA  
för  
att bevara ladubyggnader, BarnAgain.
Man kan hitta det under delstaters Historical  
Society och på  
www.agriculture.com/barnagain/
Där finns bilder på lador och ladugårdar av  
många  
slag.
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2003-10-20, 14:57
Svar #20

Gunder Grünning

Huspanelen är troligtvis föregångaren till vad vi idag kallar fjällpanel, som består av spåntade panelbrädor som är tunnare i överkant och överlappar lite i nederkant och därför fungerar som fjäll på en fisk. Detta gör att regndropparna inte tränger in mellan brädorna. Samma effekt som spåntaket alltså. Det började alltså som Eva förklarar här ovan.
För övrigt köpte min morfar takspån från snickerifabriken i början av 1900-talet. Dessa var av lika bredd och längd allihopa.

2003-10-20, 16:08
Svar #21

Olof Almkvist

Det kan vara skifferplattor med tanke på lutningen av taket enl. den sista bilden.

2003-10-20, 20:58
Svar #22

Gunder Grünning

Nej det är definitivt spån på taket. Man ser tydligt att de har torkat och skevar lite här och där. Det kan inte skifferplattor göra. Skifferplattor är dessutom större enligt min åsikt och erfarenhet.

2003-10-21, 20:12
Svar #23

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej alla!
Det är otroligt vilka kunniga och hjälpsamma människor det finns här på Anbytarforum, tack för hjälpen allihopa! Bilden är alltså med största sannolikhet tagen i Amerika ca.1890-1910 och inte i Hova iallafall, som jag trodde... En bunt med blommor till er alla.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2003-10-23, 01:48
Svar #24

Utloggad Irene Poignant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2015-12-21, 13:47
    • Visa profil
En hemsida där man också kan finna bitar av  
information om amerikansk historia är
www.pbs.org/history_united.html
www.pbs.org/ktca/farmhouses
 
Mvh
Irene
olofer@cox.net

2003-10-24, 13:46
Svar #25

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Sari, jag kan ha helt fel men ditt namn antyder ju finsk anknytning...
 
På en resa i Finland (sydöstra) för några år sedan märkte jag att det fanns snickarglädje på en del trähus där, precis som i Sverige. Men den såg annorlunda ut, lite rysk stil över det eller hur man nu skall förklara det.  
 
Om det nu inte var en helsvensk släkt som emigrerade, kan stilen på snickarglädje kommit ifrån Finland?
 
Har inte hittat något bra exempel på sökmaskinerna när jag sökt på svenska och jag fattar inte många finska ord, det är min sambo som har finskt påbrå.

2003-10-24, 20:17
Svar #26

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Maggie!
Bilden är från min make sida och hans släkt är från Sverige. Men id?n var god.
MvH Sari

2010-02-28, 22:07
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det en skorsten som håller på att muras så långt ut mot gaveln? Har inte lusläst var enda ord i denna gamla diskussion - så kanske det redan nämnts. Om det är en skorsten muras den då i direkt anslutning till gaveln? Finns den typen av murverk i Sverige? Det är väl också viktigt att nämna att muren sitter på en utbyggnad - eller?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-02-28, 23:43
Svar #28

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
Ja, skorstenar i yttervägg finns i Sverige. Jag äger själv flera stycken. Men de har nackdelar, så de är inte så vanliga här som i sydligare belägna länder. I England är de mycket vanliga, exempelvis.

2010-03-01, 07:07
Svar #29

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Dekorationerna på taket och gavel tyder på inspiration från rysk ortodox som man finner i östra Finland.
Jag vill skilja på pert och spån. Pert användes på vanliga tak och väggar. Spån som är lite kraftigare användes på kyrkor och andra viktigare byggnader. Pert användes ibland som väggbeläggning särskilt på södersidan för att skydda timret från solen men också som extra isolering. Handspentad prt hade en hållbarhet på 60-80 år och maskinspentad omkring 30-40 år.

2010-03-01, 09:13
Svar #30

Utloggad Marianne Lindén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1295
  • Senast inloggad: 2022-02-24, 19:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har ett foto på ett hus troligen från Kansas, men jag vet inte hur man lägger in en bild här.

2010-03-01, 12:52
Svar #31

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Skicka filen till mig Marianne, så kan jag läga in den - om Du inte själv vill pröva ....
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-03-01, 13:35
Svar #32

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej...kul min bild blev månadens bild. Det var länge sedan jag la in den. Vill ännu en gång påminna om att jag har en annan bild med samme man på och som definitivt är tagen i Amerika. Han har t.o.m. samma kläder på bilderna, sidbenan ligger åt samma håll. Jag tror därför med stor sannolikhet att bilden är tagen i Amerika. se diskussionen Hova, Herrgårdsmiljö? Roligt att diskussionen är igång igen.
Kan säga lite mer om min mans Amerikasläkt. De flyttade till Chicago, Illinois på 1860-talet och levde där långt inpå 1900-talet Tror ju inte att bilden är tagen i Chicago, men någonstanns i utkanterna kanske.
 
MvH Sari

2010-03-01, 18:03
Svar #33

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer en bild från Marianne Lindén ovan:

Det här huset tycker jag är likt!
Troligen från Kansas.  
skriver Marianne.
 
Olle enl uppdrag
Vänligen,
Olle Elm

2010-03-01, 20:44
Svar #34

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
I have seen this photo before. But where?
It wouldn't be out of place on Canada's prairies, 1905-1925.  
Exterior (I see hinges) louvered shutters to mitigate direct intrusion of hot summer sun. Masonry chimney at the gable end. Stone foundation usually. This choice of placement on a building's perimeter is correctly inefficient due to wintertime heat loss to the outside, but it does perfect double duty for a summer kitchen. You just haul out the kitchen stove onto the back porch, reconnect to the chimmney and crank up the making of preserves!
(Perimeter placed chimmneys were common in spite of the knowledge of a true and tested design by the Hudson's Bay Co. Trading Posts, the forerunners of prarie settlement by Euromericans. HBC Posts usually had a square floor plan with hip rafters running from the corners up to a stone chimmney at the centre--- the most efficient way to heat an above grade building which would retain heat radiating from the stone mass chimney for 4-5 days.)  
Kakelungnar I've rarely seen in Canada, only in German and Russian Doukhabor dwellings.
Tapered sawn cedar shingle roof.
Tapered sawn cedar drop siding on the walls. The boards overlap. (Use as few exposed finishing nails as possible.)
Building materials and decorations (even whole houses and banks! in kit form) were often ordered by catalogue from the praries and arrived by rail, pre-manufactured in Canada's case, in Vancouver.
 
I'll be forevermore on the lookout elsewhere for this photo.

2010-03-22, 14:51
Svar #35

Moderator Gamla bilder

Ett inlägg av Berith Andersson är flyttat till Bohuslän, Högås socken.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna