ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är det kungen?  (läst 3379 gånger)

2006-01-17, 14:39
läst 3379 gånger

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Dessa bilder har räddats från ett bortkastat fotoalbum i Kairo. Enligt texter i albumet är Sveriges kung med på den ena? av bilderna som är tagna någonstans i Egypten. Är det verkligen kung Gustaf VI Adolf på bilderna? Albumets räddare trodde att det är mannen i den vita kostymen på ena bilden som är kungen, men detta är inte möjligt. Om den som liknar Gustaf VI Adolf verkligen är densamme - och var kung då bilden knäpptes - måste bilden vara tagen senast 1951-52, eftersom en av den egyptiska revolutionens 1952 följder var att man slutade använda den egyptiska manliga huvudbonaden tarboosh. Vad säger expertisen? Är det Gustaf VI Adolf? När togs bilderna och varför? Taxam för alla förslag.
 
 

2006-01-17, 15:38
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tord!
 
Gustaf VI Adolf var en lång och ståtlig man, åtminstone såg han ut så. Ingen av dem på den första bilden liknar kungen.
 
På den andra bilden kan det vara mannen med den grå kostymen till höger, men är det samme man som han som står till vänster på bild ett, så är det nog inte Gustaf VI Adolf.
 
Kvinnorna verkar ha 30-tals klänningar.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-17, 16:04
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Vet inte om jag kan hålla med om att Gustaf VI Adolf var lång och ståtlig, du kanske tänker på hans far Gustaf V ? Hursomhelst är det ju inte helt säkert att det är samma människor på bägge bilderna. Varken mannen i äppelknyckarbyxor och tropikhjälm, mannen i mörk kostym och ljus hatt eller den glada asiatiska kvinnan verkar vara med på den övre bilden. Bilderna kan vara tagna vi olika tillfällen. Jag tycker dock att mannen till höger på den undre bilden är mycket lik Gustaf VI Adolf (trots att han håller upp högerbenet på ett ovanligt sätt). Kungen var ju en intresserad amatörarkeolog, även om man normalt förknippar honom med etruskerna, inte faraonerna.

2006-01-17, 16:43
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gustaf V var lång och mager, inte ståtlig precis. Jag tycker att Gustaf VI Adolf verkade lång, eller så var andra i hans närhet väldigt korta.
 
Det undre kortet verkar också vara taget på 30-talet. Han var ju visserligen kronprins då, men blev ju kung. Därför kanske man säger att kungen skulle finnas på bilden.
Ann-Mari Bäckman

2006-01-17, 16:49
Svar #4

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Mannen längst till höger på den nedre bilden är dåvarande kronprins Gustaf Adolf, men han finns inte på den övre. Bilderna förefaller vara tagna på 30-talet. Gustaf VI Adolf var förvisso en lång herre, men föreföll knappast så i sällskap med sin far och bror (båda både längre och magrare).

2006-01-17, 17:33
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tack för etr engagemang, Ann-Mari och Bo. Men, är du helt säker på din sak, Bo, och i så fall varför? Dessutom, tredje man från vänster (framtill) på övre bilden påminner ju starkt om mannen längst till höger på den nedre. Skulle vara intressant att få veta i vilket sammanhang bilden/bilderna kan ha tagits.

2006-01-17, 19:57
Svar #6

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det skall givetvis vara ert engagemang, inte etr

2006-01-17, 20:59
Svar #7

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Känns denne man igen, han den lille på den vänstra bilden?
 
;
 
De båda männen har samma typ av märke på rockslaget, skulle tro att det är NSDAP:s partimärke.
 
Mvh
/Kaj A.

2006-01-17, 21:29
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bär mannen till höger på de sista bilderna en klackring eller är det en vigselring. Egentligen tycker jag inte att profilen riktigt stämmer med G VI Adolfs (Adolf som Adolf :-). Den andre verkar också vara en Adolf. Kan de vara tyskar hela bunten av turister?
Ann-Mari Bäckman

2006-01-17, 21:46
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Den första bilden har inget med Gustav VI Adolf att göra, Det finns flera som ser ut som Kungen alltsaa Kung Farouk men det tror jag inte att det är (även om de är tjocka/Farouk var extremt tjock!). Den andra bilden är vaar gamle kung Gustav VI Adolf, säkert som kronprins. Men är detta tillaatet att diskutera här paa anbytarforum efter alla datainspektioner etc. ?
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/Málaga

2006-01-17, 23:56
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Här är en jämförelsebild från Veckojournalen 1952

 
Jag tycker inte att det är så likt.
 
Hälsningar Eivor

2006-01-18, 02:42
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Roligt att ni är flera som har uppfattningar om dessa bilder. Mannen till höger på nedre bilden verkar kunna vara kronprins Gustaf Adolf, men även jag är en aning tveksam (högerben, hållning). Att rockslagsmärket skulle vara ett nazidito finner jag en smula absurt. Den delvis skymde mannen till vänster (med tropikhjälm och äppelknyckarbyxor) tycker jag ser mer engelsk än tysk ut, så jag tror knappast att det är ett gäng tyskar. På övre bilden är det inte bara den lille som bär märke, det är minst två till synliga, varav en egyptier med tarboosh på huvudet. Visserligen ansågs ibland kung Farouk vara tyskvänlig, men det är en senare historia och anledningen var att man ville bli av med det brittiska inflytandet i landet. Och Steve, det finns ett par fetlagda män på den övre bilden, men ingen av dem är kung Farouk. Han var född 1920 och kan inte ha varit särskilt gammal då denna bild togs, hade ej ännu heller hunnit bli fet, det kom senare. Tack allihop för era synpunkter!

2006-01-18, 07:07
Svar #12

Utloggad Berit Wenngren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 275
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 18:24
    • Visa profil
Damen i vit klänning och vit hatt med mörkt brätte ser ut som Louise Mountbatten, 2:a hustrun till Gustaf den VI Adolf. Hon var från Tyskland och känd för att resa incognito.
Tycker f ö inte att mannen är så där jättelik
Kungen...men kanske ändå.
 
mvh
Berit

2006-01-18, 08:06
Svar #13

Peter Funke (Aningen)

Jag tycker den förste mannen med hatt fr.v. (bredvid Louise)på den övre bilden påminner om kungen på den nedre bilden. Vad som ser ut som en mustasch kan vara en bit av någon i övrigt skymd i bakgrunden.

2006-01-18, 08:34
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Att en svensk kunglighet skulle gå omkring med ett partimärke (eller ett annat märke vilket som, utom ordnar i festsammanhang) på rockslaget tycker jag också är absurt. Om han verkligen är en svensk kunglighet...
 
Att den övre bilden är en tysk 30-talsdelegation på besök i Egypten är väl inte otroligt. Bland annat deltog ju en senare SS-koryf? Herbert Jankuhn i utgrävningar i Egypten 1933.
 
Mvh
/Kaj A.

2006-01-18, 14:55
Svar #15

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Har genom hjälpsamma släktforskare i ett annat forum (med viss anknytning till släktforskning) uppmärksammats på att Gustaf Adolf besökte Egypten vid två tillfällen, 1905 (prins) och 1934 (kronprins). Således skulle bilden/bilderna kunna ha samband med 1934-besöket. Detta besök skall ha gjorts tillsammans med prins Bertil, som inte skymtar på någon av bilderna, men han kan ju ha haft något annat för sig vid fotograferingstillfället.

2006-01-18, 20:37
Svar #16

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Nja, kvinnan i vit hatt är inte särskilt lik Drottning Louise. Och är ganslka tveksam till at det skulle vara Gustav VI Adolf också.

2006-01-18, 20:55
Svar #17

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag vet att det inte är Kung Farouk, Tord!
Men jag är ganska säker paa att det är Gustav Adolf som kronprins. Dock inte hans andra gemaal Louise Mountbatten (Battenberg). Det maaste vara det tvaa bilderna som blandas samman, för paa den första bilden kunde det kanske likna Louise Mountbatten men där är kungen inte med och den andra damen med vit hatt är absolut inte Kronprinsessan Louise, men kronprinsen är en av männen paa bilden enligt min bedömning.  
Louise Battenberg (Battenbergarna efter första världskriget omdöpta Mountbatten som ättenamn) var född av en tysk far (som var engelsk officer) men uppvuxen i Storbritanien (i första hand!) Kronprinsesan Louise var ocksaa barnbarns barn till Drottning Victoria av England (bara som en upplysning).
 
Den andre är nog inte Adolf Hitler, men kunde kanske med naagons önsketänkning likna mycket diffust Adolf Hitlers demoniska framtoning, med ena armen paa ryggen. Fast han skakade nog inte paa armen och handen 1933 (Tyvärr!), och i saa fall fattas den andra handen innanför uniformsrocken eller höjd i skyn i hans egen sinnessjuka självdyrkan (etc.)
 
Jo Eivor, jag tycker aatminstonne att de tvaa bilderna är mycket liknande utseendemässigt även om det är (i saa fall!?) kanske nästan 20 aar mellan de är tagna. Gustav VI Adolf saag snällare och snällare ut med aaren, leendet och rynkorna etc. Det är naagra människor som gör det med aalderns rätt!
 
Med vänliga hälsningar:  
Steve Palmquist/M?laga

2006-01-18, 21:46
Svar #18

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve och välkommen tillbaks till lejonkulan.  
 
Bilden jag scannade från tidningen kommer från kungabegravningen i London 1952.(Jag kan inte se vad kungen hette?)
Om Tords bilder är från 30-talet så kan det ju vara en yngre Gustav VI Adolf.
Damernas klänningar verkar  vara från den tiden.
 
Hälsningar Eivor

2006-01-19, 09:12
Svar #19

Rune Johansson

Ett tips som är värt att undersöka. Kan det vara en bild från drottning Victorias besök i Egypten? En genomgång av Svensk Fotos första årgångar från slutet av 1930-talet skulle kunna ge besked. Prins Vilhelm, en stor tillskyndare av Svensk Foto, ställde många av drottningens bilder till tidskriftens förfogande.
 
Mvh/Rune

2006-01-19, 10:12
Svar #20

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ja, välkommen in från kylan, Steve. Jag förstod att du visste att det inte var Egyptens näst siste kung, Farouk I. Men för säkerhets skull tyckte jag ändå att det passade med en förklaring för andra forumdeltagare. Beträffande kungabegravningen i London 1952 torde det handla om begravningen av drottning Elizabeth II:s far, George VI. Tack för alla synpunkter, Berit, Peter, Kerstin, Steve, Evor och alla ni andra.

2006-01-19, 10:40
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tack för tipset Rune. Dock skedde dåvarande kronpinsessan Victorias Egypten-resa mycket tidigare, 1890, och så gamla tror jag inte bilderna är. Vidare kan noteras att prins (sedermera kung) Gustaf Adolf under sin Egypten-resa 1905 träffade sin första hustru Margaret. Paret lär ha förlovat sig fyra veckor efter resan.

2006-01-19, 17:41
Svar #22

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för välkomnandet Eivor! Jo jag kanske borde haalla mig väck fraan Lejonkullan men jag är av naturen alltför nyfiken och kunskaps törstig och saa har jag en glimt i ögat som inte laater sig utrotas!
 
Jag tror inte damen paa det första fotot eller naagon av dem är kronprinsessan Margaret/Margaretha (ocksaa ättling till Drottning Victoria av Storbritanien och kejsarinnan av Indien...) Ej heller, som Tord paapekar, kan det vara den Svenska Drottningen Victoria paa naagon av bilderna. Om de är engelskor ellr tyskor eller naagra andra kvinnor och män fraan nordeuropa tror jag inte man kan utläsa av bilderna i sig. Man kan kanske konstatera att de inte är egyptiska damer (men man kan ju aldrig vara helt säker!) SMILEY!  
 
 
Med Vänlig Hälsning: Steve Palmquist/M?laga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna