ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är denna man fader till dessa syskon?  (läst 978 gånger)

2008-04-12, 13:23
läst 978 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Hej,
 

 
Fotografiet i mitten har jag funnit bland en massa släktbilder. Tyvärr är det omärkt (förutom ett stämplat årtal, 1911) och ingen av mina släktingar har kunnat identifiera mannen.
 
Givetvis är det svårt att avgöra, men kan mannen vara far till de två syskon som jag klippt in på bilden? Mannen heter isåfall Erik Jansson och föddes 1827.  
 
Min första fråga är alltså om det går att säga något om likheter mellan barnen och den eventuella fadern. Jag tycker att den högra dotterns underläpp är lik mannens. Likaså tycker jag att den andra dotterns mellanrum mellan ögonen påminner lite om mannens. Men särskilt lika är egentligen inte någon av dem (men jag vet att de två är syskon).  
 
En annan fråga är om mannen kan vara 84 år vid fototillfället? Jag tycker han ser yngre ut.
 
Självklart är det svårt att svara med bestämdhet, men det vore intressant att höra någon annans syn på saken.
 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-04-12, 15:43
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Björn!
 
Intressant fråga!
 
Om vi börjar med mannen, så vet vi att fotot är från 1911. Hur gammal kan mannen vara? 75-80 år? Han skulle då vara född ca 1830. Så visst kan det vara Erik Jansson.
 
Så var det din andra fråga. Du skriver att kvinnorna skulle vara syskon, men är de verkligen det? Vet du när fotot på den högra kvinnan togs?
 
Fotot på den högra kvinnan ser ut att vara taget kring 1900. Kvinnan verkar inte purung, kanske 70 år. Hon skulle då vara född kring 1830. Visst är läpparna lika på mannen och henne.
 
Kvinnan på det vänstra foto ser ut att vara ca 35 år och fotot taget i början på 1900-talet. Hon skulle då vara född ca 1870.
 
Spännande och höra när fotot på den högra kvinnan togs!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-12, 16:36
Svar #2

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Ann-Mari,
 
Kvinnan till vänster heter Karolina Jansdotter och var född 1865 och kvinnan till höger heter Johanna Jansdotter och var född 1858. Exakt när fotografierna är tagna vet jag inte, men jag tror att den dåliga kvalitén på det högra kortet får det att se äldre ut än vad det är. Jag tror det är taget en bra bit in på 1900-talet, kanske omkring 1920. Din gissning på början av 1900-talet för den vänstra kvinnan är nog korrekt, mellan 1900-1910 kan nog sägas med rimlig säkerhet.
 
Den vänstra kvinnan (Karolina) är helt säkert en dotter till Erik Jansson (oavsett om det är han på bilden eller inte). Att den andra kvinnan föreställer hennes syster (Johanna) är uppgifter jag fått från ättlingar i den släktgrenen. Jag har också ett foto på hennes son (som är helt säkert identifierad) f. 1884 och jag tycker de är lika. Sonen bör vara minst 30 på det kortet, som genom den dåliga kvalitén ser äldre ut. Det är förmodligen också taget omkring 1920.
 
Johannas son Joel:

 
Bästa hälsningar
Björn Bertilsson

2008-04-13, 15:37
Svar #3

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Här är ett nytt kollage där bilden på den vänstra kvinnan är tagen 1938, då var hon alltså 73 år.
 

 
Jag tycker de båda syskonen är mer lika när de är äldre. Det kan ju tilläggas att kortet på den förmodade fadern hittades hos ättlingar till den vänstra kvinnan. Det var först när jag nyligen fick kortet på hennes syster som jag började misstänka att den den okända mannen kunde vara en deras fader.
 
Nu är det kanske så att jag gärna vill se likheter, men särskilt mellan den högra kvinnan och mannen tycker jag det finns klara likheter.

2008-04-13, 17:16
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det inte lätt och säga om det finns släktförhållande eller inte med hjälp av bilderna. Det enda som jag tycker är märkbart lika är mannens mun och högra kvinnans mun.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-13, 20:16
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker det finns tillräcklig likhet för att man kan säga att han skulle kunna vara fadern. Det räcker ju inte för att identifiera mannens foto, men nog räcker det för att hypotesen skall få leva vidare.
 
För den vänstra kvinnan tycker jag det är haka, området kring näsroten, ögon, kanske öron och lite grand mun.
För högra kvinnan är det mun, haka och ögon, samt öron.
 
Jag tycker alla tre har ganska stora öron.

2008-07-28, 21:06
Svar #6

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Detta är spännande inlägg.
 
Jag tycker också att framförallt den högra kvinnan och mannen är väldigt lika. Sedan har allihop faktiskt relativt stora öron, som innan Anders nämnde det inte hade fångat min uppmärksamhet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna