ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Är bilden tagen i Sverige, när?  (läst 637 gånger)

2003-08-07, 23:31
läst 637 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
På kortets baksida står det tryckt: post card, men jag antar att det inte behöver vara ett kort taget i America för den skull?
Är det någon som kan säga ungefär när det togs?
Det fanns en familj som min mormors mor bodde hos och deras barn var dövsumma och en var ev. blind. Det skulle ju kunna vara den ene pojken som blundar? De bodde i Ållebråta.

 
Mvh Lotta

2003-08-08, 08:27
Svar #1

Christina Holmér-Gunnerfält

Skulle gissa att kortet är taget någon gång i början av 1900-talet kanske runt 1920 av kläderna att döma.  
Var däremot är nog omöjligt att säga. Om man tittar lite på bakgrunden är det en gles gärdsgård, gärdsgårdar är ju vanliga i hela Norrland. Kan dock inte vara taget för långt norr ut med tanke på äppelträdet.
En möjlighet är ju att det är taget i Amerika och att man tagit med sig byggtraditionen med gärdsgård.

2003-08-08, 08:36
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Jag har en del foton som är tagna här i Sverige som det står tryckt Post Card på, så jag tror nog att detta också är från Sverige.
 
Ann-Britt

2003-08-08, 09:12
Svar #3

Barbro Söderman

Jag har också flera bilder där det står post card. Av kläderna att döma, om jag jämför i mina föräldrars album, är det ca 1910-1920, och en inte alltför välbeställd familj, från landsbygden. Gärdsgårdar fanns väl lite varstans, behöver inte vara någon särskild del av landet.

2003-08-08, 22:41
Svar #4

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Tack ska ni ha för era synpunkter!
 
Mvh Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna