ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket yrke?  (läst 1373 gånger)

2004-06-16, 21:38
läst 1373 gånger

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 10:05
    • Visa profil

Vad är det för smycken som denne man är prydd med? Jag misstänker att det är föremål som kan förknippas med hans profession. I vänstra kedjan verkar det hänga ett litet verktyg eller en nyckel. Man kan väl misstänka att den andra kedjan går till ett fickur men där ser även ut att hänga en nyckel. Kan det vara en uniformsknapp på hans vänstra bröst eller är det en nål?
 
Inom vilken branch kan han ha varit verksam i?
Mvh Esbjörn

2004-06-16, 23:00
Svar #1

Essan Gradhman

Hej!
Jag tycker föremålet ser ut som den uppdragningsnyckel som finns till min morfars gamla fickur. (Jag har den kvar.)  
Men konstigt är det att mannen har den hängande i en klockkedja där till vänster?!? Men visst är det en uppdragningsnyckel!?....

2004-06-17, 08:04
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Om inte dessa uppdragningsnycklar passade till vilken klocka som helst, så kanske han hade ansvaret att dra upp ytterligare en klocka, någon annanstans.
 
Mvh  
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-17, 08:33
Svar #3

Rune Edström (Rune)

Hej
Det verkar ju vara nycklar på båda kedjorna. Fanns något yrke som behövde låsas upp, för den på mitten verkar ju passa att använda ofta, med låset i brösthöjd, och kedjan fastsatt i kragen. Utanpå munderingen.
Nog måste det vara en uniformsknapp till vänster.
mvh
rune

2004-06-17, 13:04
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade mina funderingar om det kunde vara en Stins, som var var väldigt beroende av exakt tid, men då jag tittar på de bilder av stinsar i Porträttfynd, så har ingen klockkedjan utanpå sin rock. Det finns en med klockkedja och han har den utanpå sin väst.
 
Kanske han bara ville visa upp sina rikedomar inför något så viktigt som fotograferingen, för normalt så hade man väl fickuret i västen, inte på rocken. Eller? Stinsarna hade det då inte.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2004-06-17, 14:08
Svar #5

Jörgen Gerhardsson

Är det klockkedjor det är frågan om kanske det är någon som har två tider att hålla koll på.
Förekom det inte lokala tider en gång i tiden, när fick vi en rikstid i Sverige, var det före fototeknikens tid.
Min första tanke när jag såg bilden var annars att det var en vissepipa i kedjan som hänger rakt ner, går den vidare in under kläderna, annars lagom längd att räcka till munnen.

2004-06-17, 22:24
Svar #6

Utloggad Esbjörn Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 160
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 10:05
    • Visa profil
Tack för alla uppslag. Jag tycker att jag fått stöd för min hypotes. Jag tror nämligen att bilden föreställer min fmmf, född 1817, som arbetade vid järnvägsstationen i Mariannelund (F). Enligt hfl bodde han och hustrun under 1890-talet i Vaktstugan. Han dog 1900 och var enligt bouppteckningen grindvakt. Hustrun står som bangrindvakt enligt folkräkningen 1900 och övertog förmodligen sysslan.  
 
Man kan väl utgå från att klocka var ett viktigt redskap för att passa tågtiderna. Kanske kan nycklarna också ha koppling till något signalsystem eller var han angelägen att ha en reservnycklar? Visselpipa var ju ett roligt uppslag, men varför inte? Det är väl osäkert om sysslan krävde uniformsrock med knapp men för fotot ville han säkert som sagt visa upp den bästa sidan.
 
Mvh Esbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna